Reklamebranchen i Frede og Mary-ekstase

Mange håber at kunne spinde guld på kronprinsebrylluppet den 14. maj og forsøger sig derfor med forskellige kreative spin-off produkter.
af Observer

I øjeblikket arbejder reklamebureauer og driftige forretningsfolk på højtryk for at finde på kreative slogans og farverige reklamer med mest mulig Frede og Mary-effekt. Men reglerne er strikse, for som udgangspunkt er det forbudt at bruge billeder af kongefamilien, kongekroner, våbenskjold og monogrammer til kommerciel reklame, medmindre man er kongelig hofleverandør som Carlsberg. Mange firmaer forsøger alligevel at bøje reglerne og gå helt til grænsen, og derfor bruger den nyansatte informationschef i Kongehuset, Lis Frederiksen, en stor del af sin arbejdstid på at forholde sig til reklame-jura.
- Vi får allerede nu utroligt mange henvendelser - konstant 10-15 stykker om dagen, fortæller hun. Kongehuset har for nyligt forbudt et kalenderlys fra det lille lysfirma Candle House med den begrundelse, at det "vulgariserede" begivenheden, men tilladt Carlsbergs nye bryllupsøl "Crown", der beskrives som "en anden vellykket dansk-tasmansk forening". I det hele taget kan danskerne forvente at blive bombarderet med bryllupstilbud de kommende 45 dage, og bliver det for meget, har Storebæltsbroen et helt særligt tilbud til sjællænderne: De kan flygte væk fra begivenheden i København den 14. maj - der er nemlig 40 procents bryllupsrabat på ture over broen.
Ekstra Bladet 30-03-2004

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job