Recession rebranding

Skrevet af
The greatest reccesion since the great depression. Mange virksomheder handler proaktivt på krisen. De rebrander i tråd med tiden. Kforum bringer her en oversigt over nogle af de mest velovervejede og spændende rebranding projekter i Danmark lige nu.




Det handler om at være Utryg. Det handler om at være skidebange for job, pension og hus. Det handler om, at man ikke længere kan tro på, at ens forsikringsselskab overlever. Hvordan forsikrer man sig mod sit forsikringsselskab? Det kan man ikke. Cash is king. Utryg er The New Black.  





Gør det, du er bedst til. Nas. Det gør vi. De kan ikke stjæle flere penge fra kunderne, og de amerikanske kapitalfonde har stjålet de penge, de har stjålet fra alle andre. Gode råd er dyre. Nu arbejder de på at stjæle penge fra den danske stat. Et helt overset og undervurderet indtægtskilde. Det kræver naturligvis en knivskarp rebranding som offer for egne økonomiske forbrydelser. Nu gælder det om at finde tudefjæset frem og true samfundet med statsbankerot, hvis ikke Banken lige får et par milliarder helt gratis. To big to fall, to big to be fair. Det handler om at gøre det, man er bedst til. Grådigheden og ansvaret skjult under en kappe af samfundsmæssig nødvendighed.



 



Deal. Finanssektoren har i et årti fyret den af. Kapitalen er blevet gearet til 10 gange sin værdi. Alt, hvad der kunne lånes ud, er blevet lånt ud til alt fra 23-årige boligspekulanter, centerplan-fantaster og naturligvis Stein Bagger. Når nu Staten skal betale, er det vigtigt med lidt turn around på udlånspolitikken. Budskabet er no deal for at få en deal og fat i skattekronerne.  








Nye mobiltelefoner er noget, der skæres bort, når krisen kradser. Pludselig virker telefonregningen stor, meget stor. Et par opkald for meget, og husholdningsbudgettet er væltet. Derfor skal der rebrandes. Forbrugerne skal føle risikoen for, at regningen løber løbsk. Derfor skal der siges undskyld for den alt for store telefonregning, når krisen bliver for barsk.





KFX-indekset rasler ned. Selv de bedste er dårlige. Selv Danisco er ramt. På tide med en rebranding, som udtrykker, hvordan det virkelig går lige nu.






Et franskbrød for 100. Marmelade til 80. Kaffe til 90. I tilbageblikkets klare lys virker det som vulgær overflod. Nu kommer det daglige brød fra Netto. Tilbage er kun de søde minder fra en svunden Emmerys tid.






At Stein Bagger flygtede gennem USA i en Audi A6, var en brand-katastrofe af dimensioner. Tænk, at han brugte bilens vejviser til at finde en politistation, hvor han kunne melde sig selv. Tænk, at han valgte en Audi. Tænk, hvad det siger om, hvad andre nu tænker om Audi. Hver gang vi ser en Audi, tænker vi ny plat, grådighed, narcissisme og egoisme. Bagger som brandambassadør og Audi-ikon, mens konjunkturerne vender. Au Au Audi.






SUV er krisen første offer. Nu er det totalt usmart at brænde penge og brændstof af på en Porsche.  Den smarte karriere er slut. De hurtige biler er fortid. Det har Porsche set og rebrander med denne 4 punkts vending. Nu er det turbo slut.


Det eneste, som ikke er ramt af recessionen, er naturligvis branding selv. Branding kan overleve selv en atomkrig.

---

Konceptet er udviklet af Jesper Andersen og Timme Bisgaard Munk efter inspiration af en anonymt fremsendt mail vedr. norske virksomhedslogoer.

Relaterede artikler

Temperaturen falder i varmluftbranchen - Optimismen er væk. Frygten for fremtiden har taget branchen med storm. Krisen har vist sit grimme ansigt. Eneste lyspunk...

Giv din stemme

6 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Netværk

Kommunikatører

Gruppen er udsolgt - venteliste

Se alle Læs mere

Netværk

Webansvarlige

Kun få ledige pladser

Se alle Læs mere

Job

Kommunikationskonsulent (barselsvikariat)

Frist: 24. november kl. 12.00

Praktikant

Frist: 27. november

Praktikant

Frist: Hurtigst muligt
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Kom til K-dag

Bliv en dygtigere facilitator med co-creation

1. marts

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.