Realistisk skønheds-journalistik - fra dameblad til pudderdåse

Gennem tekstanalyse og fokusgruppeanalyse viser dette speciale, at den eksisterende skønhedsjournalistik ikke kan kaldes troværdig. Mangel på kildekritik, fairness, uafhængighed og redelig argumentation viser, hvor denne journalistik fejler i forhold til traditionelle journalistiske dyder.
af Katja Moikjær

 

Med udgangspunkt i Toulmins argumentmodel viser både tekstanalysen og fokusgruppeanalysen af udvalgte eksempler fra Elle, Eurowoman og Go’Beauty, at disse eksempler ikke overholder kravene til redelig argumentation. Derudover viser dette speciale, at artiklerne heller ikke overholder den traditionelle journalistiks dyder kildekritik, fairness og uafhængighed.

 

Forfatteren visere derudover en ny vej: En hidtil ukendt form for skønhedsjournalistik med udgangspunkt i de traditionelle journalistiske dyder. Produktionen i dette speciale er en blog, Pudderdaaserne.dk, som bedriver kritisk og realistisk skønhedsjournalistik. Dette speciale kan dermed opstille en række redskaber, som en ny form for skønhedsjournalistik kan tage udgangspunkt i:

  • Alternative skriftlige kilder
  • Alternative mundtlige kilder
  • Kildekritik
  • Synlige kilder
  • Belyse flere vinkler
  • Personlig erfaring
  • Billeder og brugervenlighed

 

Fokusgruppeanalysen viser også, at der er interesse i målgruppen for denne alternative form for skønhedsjournalistik.

 

Specialet blev vurderet til 10.

 

Læs specialet her

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også