Her er så vores kommunikationspige

Hvis du nogensinde har prøvet at blive introduceret for et nyt menneske – og krummet tæer imens – har du helt personligt mærket, hvorfor det er så vigtigt at blive præsenteret rigtigt. Måske var det din titel, der var forkert, måske blev du præsenteret som en tidligere roommate – og du troede I var venner. Eller du blev kaldt nabo – hvor I i dit hoved datede. Personen, der introducerede dig, valgte noget i din verden fuldstændigt betydningsløst (”elsker håndbold”) – og det var det, du ulykkeligvis blev husket for.
af Christine Lind Ditlevsen
Hovedet på sømmet eller ej, så er en fejlslagen introduktion svær at løbe fra, for selv om vi intellektuelt forstår, at mennesker, steder og situationer er komplekse størrelser, har vi tendens til at forsimple dem. Når vi møder nye mennesker, griber vi derfor ud efter få brikker af information og gemmer detaljerne til senere brug. Det er hjernens måde at gøre det nemt for sig selv på. Og når vi først har fundet den lette tilgang, er det rigtig svært for os ikke at gøre brug af den.

Det betyder, at du, hver gang du præsenterer nogen for andre, brander dem. Hvis det lyder som noget, du skal blive presset over, så har du ret. Det er derfor, det er så vigtigt at præsentere andre med omtanke – og tænke over, hvordan de præsenterer dig.
 
Når du præsenterer andre, brander du dem! De ord, du knytter til personen, hænger ved. 
 
Opskriften på en god præsentation
Hvordan præsenterer du andre? Kodeordene er grundighed, omtanke og forsigtighed. Når du er blevet præsenteret godt, ved du det. Du kan mærke de positive intentioner, der ligger bag – og den goodwill præsentationen giver dig.
 
1. Fortæl om personen – ikke CV’et
Fortæl om mennesket – i stedet for om menneskets CV. At præsentere en anden ved at beskrive hans/hendes arbejdstitel eller fortælle, hvilken virksomhed vedkommende arbejder for er almindeligt og en nem standardformel at sætte på et nyt menneske. Men helt ærligt: Det er også lidt dovent.
Gode præsentationer er funderet på hvem personen, du introducerer, er som menneske. Folk er typisk mere interessante, end deres arbejdstitel indikerer.
 
Men det betyder på den anden side ikke, at du skal undgå overhovedet at nævne personens arbejdstitel eller virksomhed. Nogle situationer opfordrer ligefrem til det, for eksempel konferencer eller møder. Og af og til er et menneskes profession virkelig kernen i, hvem han eller hun er. Men igen; konteksten er vigtig.
 
Er din kollega "bare" Lis fra HR, eller skriver hun på en digtsamling i sin fritid? Sørg for ikke kun at fremhæve det professionelle ved personen, men også det personlige. 
 
Hvis du begynder med standardformlen (arbejdstitel, undervisningssted, andre ting, der er hentet fra CV’et) er det en god ide at supplere med noget, der gør personen mere menneskelig og nemmere at relatere til. Og sjov. Men kan komme langt med en interessant, rosende godbid.
 
En af mine venner præsenterede mig for nylig sådan: ”Christine er redaktør, men endnu vigtigere, så skriver hun på en roman.” Sagligt – men også en god samtale-starter.

2. Storytelling still goes strong
Tænk i historiefortælling mere end i fatcs. Er ham her en du bor sammen med eller din ven fra onsdagsfilmquizzen? Din nabo eller hende du løber halvmaraton med? Din kollega eller stjernen, når I synger karaoke? Fortæl om hvad der skete, dengang I oplevede noget fedt eller underligt sammen (så længe det ikke er intimiderende, selvfølgelig). En god historie hjælper ikke kun andre med at huske den du præsenterer, den gør også dig selv – historiefortælleren - sværere at glemme.
 
Knyt en historie til den person, du præsenterer. Facts er kedelige og bliver ikke husket.

3. Led efter koblinger og vælg relevant information
Led efter en kobling og del relevant information. ”Vi mødtes til den konference om ny arkitektur, som du holdte et indlæg på.” Moralen er, du altid skal tænke på:  Hvad er din forbindelse til den, du præsenterer? Tænk i relationer frem for forretning

4. Ros løs
Go big. Brug superlativer. Det føles godt at rose sine venner. Præsenter dem som de fantastiske mennesker de er. ”Det her er Simon. Han er det mest kreative menneske, jeg kender.” Folk vil sætte pris på dine venlige ord og huske dem næste gang, de ser dig eller din ven. For eksempel: "Jens er så sød, at jeg får huller i tænderne". Måske en smule for meget af det gode, men ikke desto mindre vil folk huske dine roser og knytte dem til den person, du roser. 

5. Din præsentation af andre virker tilbage på dig
Husk at din præsentation af en anden siger meget om dig selv og dine værdier. Opsøger du elitære miljøer og interesserer dig for statusmarkører som titler og professionelle bedrifter? Eller er du mere interesseret i de personlige sider af dine bekendtskaber? Definerer du andre efter, hvor de ligger i det sociale hierarki eller måske efter, hvilke mennesker de kender? Tænk over, hvordan du plejer at introducere andre mennesker – og på hvad det siger om dig.
 
For det du siger om andre, siger lige så meget om dig.
 
6. Tænk i relationer frem for forretning
Tænk mere i relationer end forretning. Gode relationer opstår ikke på et splitsekund. Tænk over, hvad den, du præsenterer er stolt over ved sig selv, og hvad han eller hun interesserer sig for. Så øger du sandsynligheden for selv at blive præsenteret for den rigtige person en dag.
 
"Lone elsker håndbold" er måske ikke den kvalitet, Lone selv ville have fremhævet. Læg vægt på det, personen er stolt over ved sig selv, når du præsenterer ham eller hende. Tænk i gode relationer i stedet for forretning - så øger du chancen for at skabe holdbare forretninger. 
 
Til inspiration for en anderledes introduktion
 
Inspireret af How to introduce somebody.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også