Postmoderne Marketing - Jagten på autenticitet og identitet via forbrug

I dette speciale påstås det, at traditionelle marketingmodeller, så som de 4 P’er, SWOT-analyser osv., bygger på et modernistisk grundlag. Med et funktionalistisk fokus og en positivistisk ontologi er målet for disse modeller at analysere, planlægge og kontrollere virksomhedens interne og eksterne miljø. Forbrugerne betragtes dermed som rationelle og behovsstyrede og med en fast kerne af identitet, som muliggør segmentering på baggrund af sociodemografi eller livsstil.
af Sara Ringgaard

Ud fra et postmodernistisk synspunkt er denne traditionelle marketingtilgang ikke længere gyldig i dagens samfund, som er præget af fragmentering, pluralitet, hyperrealitet og manglende loyalitet og tiltro til autoriteter.
De postmoderne forbrugere har ingen given identitet. I stedet konstruerer de kontinuerligt deres identitet via deres forbrug ideres jagt på autenticitet, som skal skabe balance mellem det virkelige selv og det ideelle selv. Derfor forbruges forbrugsgoder ikke for deres materialistiske og funktionelle formål men for deres symbolske værdi for den enkelte forbruger, og således er det forbrugerne - og ikke virksomhedernes marketingafdelinger - som skaber forbrugsgodernes symbolske merværdi.

De postmoderne forbrugere er individualistiske, idet de konstruerer deres identitet som en personlig collage af symboler, der præsenterer forbrugerne som unikke individer. Men forbrugerne er samtidig sociale væsener, som engagerer sig i en lang række forskellige fællesskaber. Disse fællesskaber centrerer sig omkring forbrug, og de udgør forbrugernes referencerammer for deres identitetskonstruktion og tilskrivning af symbolsk værdi til bestemte forbrugsgoder.

Formålet med dette speciale er at se nærmere på, hvilken betydning en postmodernistisk forbrugertilgang har for målgruppesegmentering og marketing i praksis. Her foreslås blandt andet, at postmoderne målgruppesegmentering bør fokusere på de postmoderne forbrugsfællesskaber, og at formålet med postmoderne marketing bør være at involvere forbrugerne for at skabe autenticitet omkring brand og produkter.

Læs hele Sara Ringgaards speciale her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job

Se flere jobs