Politisk web-tv til eftersyn

Skrevet af

Lasse Laursen

2 artikler

0 indlæg

Levende billeder på nettet bruges i stigende grad af partierne i Folketinget. Nogle gør det bedre end andre. Web-tv i dansk politik kommer her til eksamen og får karakterer for blandt andet indhold, konsistens og frekvens. Venstre scorer topkarakter, mens Dansk Folkeparti dumper.

Web-tv er en platform på nettet, hvor videoklip vises og administreres. Platformen bestemmer, hvordan de små klip bruges - om brugerne for eksempel kan kommentere, bedømme og dele.

Platformen er enten selvstændig og udviklet særligt til partiets behov - eller en standardløsning via videotjenester som YouTube. Gratis videotjenester kan være glimrende til markedsføring af enkelte videoklip, men som platform er der begrænsninger: Lyd- og billedkvaliteten kan ikke styres, og det er umuligt at kontrollere, i hvilken sammenhæng videoklippene bruges. Alt dette kommer man ud over ved at bruge en selvstændig - og ofte særdeles bekostelig - platform købt ude i byen.

At sammenhængen er svær at kontrollere på videotjenester som YouTube ses her, hvor et officielt videoklip fra Dansk Folkeparti relateres til andre knap så officielle videoklip. Røde pile indsat af red.


Langt mellem klippene uden for valgkampen

Hos partierne i Folketinget er især gratis-platformen YouTube populær: Seks ud af otte partier i Folketinget har deres web-tv hos YouTube. Kun to har brugt penge på en selvstændig platform. At seks ud af otte er gratister hos YouTube, er sigende for partiernes generelle prioritering af web-tv. Det er noget, man ikke gider bruge nævneværdige ressourcer på efter endt valgkamp, men som bare skal være der, fordi de andre gør det.

I tiden mellem valgene står det altså sløjt til. For langt de fleste partiers vedkommende nedjusteres produktionen af web-tv betydeligt efter endt valgkamp, og frekvensen for produktion af nye videoklip går fra at kunne måles i timer og dage til måneder og kvartaler. Ærgerligt, for brugt rigtigt er web-tv et fremragende værktøj i partiets daglige kommunikation mellem valgene. Et værktøj, der kan skabe nye kontaktformer med vælgerne og øge kendskabet til de politiske budskaber.


Opgradér studentermedhjælpen

For at bruge politisk web-tv rigtigt kræves et opgør med "gratist-tanken". Godt politisk web-tv er ikke bare noget pressetjenestens studentermedhjælp kan gå og fumle lidt med, når tiden er til det. Som ethvert andet kommunikationsværktøj skal web-tv tages seriøst og gennemtænkes. Laver man bare web-tv, fordi alle de andre gør det, er der en overhængende fare for, at de videoklippene bliver ligegyldige.

For at undgå denne ligegyldighed er her derfor samlet fem punkter, der nøje bør overvejes i brugen af politisk web-tv.

  • Indhold. Noget for noget. Brugeren skal have noget for sin interesse i partiets web-tv - en anekdote, et unikt indblik - noget der ikke kan fås andre steder.
  • Konsistens. Formen på web-tv skal være i overensstemmelse med partiets overordnende kommunikative tilsnit. Er partiets øvrige kommunikation strømlinet og professionel, bør partiets web-tv selvsagt ikke være prosaisk "hjemmevideo" optaget på amatørudstyr.
  • Frekvens. Nyt nyt og nyt. Ét nyt videoklip om ugen er absolut minimum.
  • Integration. Lyt først - sælg dit budskab senere. Web-tv er ikke et broadcast medie som almindeligt tv. Web-tv er et interaktivt medie, hvor brugernes input skal med. Lyt til brugerkommentarer og inddrag dem eventuelt i indholdet. Stil brugerne spørgsmål og brug deres svar. Web-tv skal styres fra en platform integreret på partiets officielle hjemmeside, så brugeren ved, hvor de nyeste videoklip kan findes. Foruden implementeringen af web-tv på partiets officielle hjemmeside er integration på andre sociale medier afgørende - det er her selve markedsføringen af partiets web-tv sker. Sørg for at skrive en kort og fængende tekst til videoklippet for efterfølgende at sprede det via andre sociale medier.
  • Ressourcer. Halvhjertede forsøg med web-tv bliver aldrig godt. Web-tv kræver, at der afsættes ressourcer - tid, penge og dygtige folk - til at skabe en god historie og eksekvere den. Har man ikke ressourcer til at lave politisk web-tv, der er indholdsrigt, nyt, konsistent og med mulighed for at inddrage brugerne, bør det ikke sættes i værk.

Hvordan klarer de sig så, partierne i Folketinget? Bevæbnet med de fem ovenstående punkter - indhold, konsistens, frekvens, integration og ressourcer -bedømmes partiernes indsats med web-tv. Der gives karakter efter 7-trins skalaen.

Eksamensresultaterne er ordnet således, at toppræstationen er bragt først, mens dumpekarakterens parti omtales sidst.


Venstre - 10 gives for den fortrinlige præstation

"En dag med ministeren" hedder dette indslag på VenstreTV med fødevareminister Henrik Høegh (klik på billedet for at se videoen). Andre klip er for eksempel: "Første år som Statsminister", "Bertel Haarder om sundhedsudspil", "Søren Pinds nye strategi", "Nye skatter fra S og SF". Se indslagene på venstre.dk.

Indhold: Godt. Brugeren får et underholdende indblik i partiets politikere og politiske udspil. Desuden findes også indslag om utroværdigheden hos partiets politiske modstandere.

Konsistens: Produktionerne er professionelt strikket sammen som indslag, der til forveksling ligner noget, et nyhedsmedie har lavet - velklippet, indtalte og med et "objektivt" tilsnit. I fin tråd med partiets strømlinede og saglige linje.

Frekvens: Få dage mellem hvert klip. Seneste klip er én dag gammelt.

Integration: Web-tv er styret fra en selvstændig platform på venstre.dk. Deling virker fint, men brugerne har ikke mulighed for at kommentere. Ingen brugerinddragelse. Lidt integration på andre sociale medier.

Ressourcer: Betydelige ressourcer. Veltilrettelagt og optaget med professionelt udstyr.


Socialdemokraterne - 7 gives for den gode præstation

"Hvem skal ha en hånd" hedder dette klip (klik på billedet for at se videoen) om regeringens skattelettelser på Socialdemokraterne-tv. Andre videoer har titler som "Løkke smadrer den fælles folkeskole", "Danmark har brug for Fair Forandring"og "Gør som Freddy - Stem på Dan!". Se mere socialdemokraterne-tv.dk.

Indhold: Overvejende godt. Videoklip fra partiets kampagner, indslag med en bred vifte af partiets politikere samt underholde indslag med partiformanden.

Konsistens: Kampagnefilm, politikere der læser op af partiprogrammet og en partiformand der svarer på personlige spørgsmål fra Søren Kaster til partiets årskongres. Udtrykket passer overordnet fint til partiet.

Frekvens: Flere dage mellem hvert klip. Seneste klip er over to måneder gammelt.
Integration: web-tv kører på en selvstændig platform, socialdemokraterne-tv.dk, der også er implementeret på socialdemokraterne.dk. Brugerne har mulighed for at kommentere og dele de forskellige videoklip. En smule brugerinddragelse. Lidt integration på andre sociale medier.

Ressourcer: Skiftende ressourcer - fra veltilrettelagte, underholdende og interessante produktioner til det modsatte. Optaget på godt udstyr.

Socialistisk Folkeparti - 7 gives for den gode præstation

Socialistisk Folkepartis web-tv ligger på youtube.com. Klik på linket for at komme til klippene, blandt andet med den storgrinende statsminister, der ifølge SF får masser af støtte fra tobaksindustrien

Indhold: Overvejende godt. Brugeren får lov til at se underholdende videoklip fra partiets kampagner. Dog findes også videoklip, hvor der blot læses op af partiprogrammet, og det trækker ned.

Konsistens: De mange videoklip fra partiets kampagner gør partiets budskab simpelt at forstå. Partiets layout og kendingsmelodi går igen. De simple budskaber om at kunne gøre det bedre er helt i tråd med partiets linje.

Integration: Web-tv køres fra YouTube med egen kanal (sfpolitik). Videoerne er ikke implementeret på sf.dk, men der linkes til den officielle Youtube-kanal. Brugerne har mulighed for at kommentere. Lav brugerinddragelse. Lidt integration på andre sociale medier.

Frekvens: Flere dage mellem hvert klip. Seneste klip er en måned gammelt.

Ressourcer: Rimelige ressourcer. Kampagnefilmene er velproducerede og gennemtænkte. Godt udstyr.


Det Konservative Folkeparti - 4 gives for den jævne præstation

Konservatives web-tv ligger på youtube.com. Her finder man blandt andet partiformandens nyhedstale, som er vist ca. 1000 gange

Indhold: Overvejende kedeligt.Brugeren får lov til at komme med til landsmøde og med partiformand Lene Espersen på tur til skoler og skibsværfter.

Konsistens: En blandet landhandel af flere år gamle videoklip, mange minutters uklippede optagelser fra landsmøder, velproducerede reportager og portrætter. For et parti, der ofte har let kommunikérbare budskaber og en strømlinet kommunikation, virker det tungt og ugennemtænkt.

Integration: Web-tv køres fra YouTube med egen kanal (KonservativeDK) som platform, og der linkes til videoerne på blandt andet konservative.dk. Brugerne har mulighed for at kommentere de mange videoklip. Meget lav brugerinddragelse. Meget lidt integration på andre sociale medier.

Frekvens: Flere uger mellem hvert klip. Seneste klip er to uger gammelt.

Ressourcer: Svingende brug af ressourcer. Fra professionelle og veltilrettelagte videoklip til uovervejede, ugennemtænkte og uklippede optagelser med himmelråbende dårlig lyd.

Liberal Alliance - 4 gives for den jævne præstation

Liberal Alliances web-tv på liberalalliance.dk er implementeret fra youtube.com (klik på billedet for at se videoen). I dette klip spørger partiformanden: "Hvorfor vil I ikke lovgive mod burkaer, som strider mod Danmarks ligestillingsidealer?" Andre emner er knivforbud, frihed og udlicitation.

Indhold: Simpelt, men dårligt. Brugeren får lov til at se partiets politikere læse op af partiprogrammet og får intet til gengæld for sin interesse.

Konsistens: Partiets politikere på hvid baggrund. Politikerne forsøger på 30 sekunder at sælge det politiske budskab. Den hurtige og simple form passer godt til partiets øvrige kommunikation.

Integration: Web-tv køres fra YouTube med egen kanal (liberaldk). Videoerne er implementeret på liberalalliance.dk, hvor der også linkes til YouTube. Brugerne har mulighed for at kommentere. Lav brugerinddragelse. Lidt integration på andre sociale medier.

Frekvens: Få dage mellem hvert klip. Seneste klip er én dag gammelt.

Ressourcer: Begrænsede ressourcer. Simpelt setup, eksekveret på dårligt udstyr.



Enhedslisten - 4 gives for den jævne præstation

Enhedslistens web-tv ligger på youtube.com. Her er mange klip fra demonstrationstaler, som ikke opnår mange visninger. Enkelte klip af aktioner fungerer viralt og kommer op på over 7.000 visninger

Indhold: Overvejende dårligt. Foruden et par enkelte virale produktioner med angreb mod partiets politiske fjender, er det mest ophidsende optagelser fra demonstrationer, hvor partiets politikere taler.

Konsistens: Videoklippene er retoriske stikpiller til daværende statsminister Anders Fogh Rasmussen, regeringen og Dansk Folkeparti. Videoklippene er ofte lavet af aktivister og er provokerende - helt i tråd med partiets linje.

Integration: Web-tv køres udelukkede fra YouTube med egen kanal (Enhedslisten). Videoerne er ikke implementeret på partiets officielle hjemmeside, og der linkes heller ikke til YouTube derfra. Brugerne har mulighed for at kommentere de mange videoklip. Lav brugerinddragelse. Lidt integration på andre sociale medier.

Frekvens: Flere måneder mellem hvert klip. Seneste klip tre måneder gammelt.

Ressourcer: Få ressourcer baseret på frivillige kræfter. Svingende indsats med hensyn til tilrettelæggelse. Optaget på dårligt udstyr.



Radikale Venstre - 02 gives for den tilstrækkelige præstation

Radikale Venstres web-tv på radikale.dk er implementeret fra youtube.com (klik på billedet for at se videoen). Her svarer den foregående partiformand på spørgsmål angående folkeskolen. Andre klip besvarer spørgsmål som f.eks. "Kan 600.000 elever få hjemmelavet mad?" og "Giver kvalitetsrapporter mere kvalitet?"

Indhold: Dårligt. Brugeren får primært lov til at se politikere tilkendegive politiske budskaber samt uklippet amatørvideo fra eksempelvis Margrethe Vestagers 40 års reception. Brugeren får ikke noget særligt for sit engagement.

Konsistens: Foruden et par få reklamefilm er videoklippene af ensartet karakter. Formanden, Margrethe Vestager, læser op af partiprogrammet og lirer politiske budskaber af. Det er ofte langt og diskuterende, og på den måde er det i fin tråd med partiets linje, men egner sig særdeles dårligt til web-tv.

Integration: Web-tv køres fra YouTube med egen kanal (Radikale), der er implementeret på radikale.dk. Brugerne har mulighed for at kommentere de mange videoklip. Lav brugerinddragelse. Lidt integration på andre sociale medier.

Frekvens: Flere dage mellem hvert klip. Seneste klip er fem måneder gammelt.

Ressourcer: Få ressourcer. Ingen tilrettelæggelse, men ren oplæsning af partiprogrammet. Optaget på meget dårligt udstyr. Ofte uklippet.

Dansk Folkeparti - 00 gives for den utilstrækkelige præstation

Dansk Folkepartis web-tv ligger youtube.com. Partiformand i forskellige aftapninger fra 2007


Indhold: Dårligt. Brugeren kommer med partiets formand, Pia Kjærsgaard, på valgkampsturné i 2007, hvor politiske budskaber indtales direkte i kameraet. Brugeren får ikke noget for sit engagement.

Konsistens: En forurettet Pia Kjærsgaards videodagbog fra valget i 2007, der revser mod oppositionen og ytrer letforståelige budskaber - helt i tråd med partiets linje.

Integration: Web-tv køres fra YouTube med egen kanal (piak2007). Der linkes ikke til videoerne på partiets officielle hjemmeside eller via sociale medier. Brugerne har ikke mulighed for at kommentere. Ingen brugerinddragelse. Ingen integration på andre sociale medier.

Frekvens: Få dage mellem hvert klip. Seneste klip er over to år gammelt.

Ressourcer: Få ressourcer. Simpelt setup, der har taget meget kort tid at udtænke og eksekvere. Optaget på dårligt udstyr. Uklippet.


Mindre filter

Med et karaktergennemsnit på lidt under 5 er partiernes samledes indsats med web-tv ikke imponerende. Web-tv benyttes af alle partierne på tinge, men for de fleste er det hovedsageligt et valgkampsfænomen, der bliver nedprioriteret efter endt valg. En rundringning til partiernes pressetjenester bevidner da også, at web-tv for de flestes vedkommende produceres på må og få, når valgkampen er ovre. Det fremgår af kvaliteten: Over 70 procent af partiernes web-tv består af en politiker, der siddende, stående eller gående refererer partiprogrammet eller nyeste udspil foran et håndholdt kamera. Ligegyldigt.

Det kan ikke betale sig at lave ligegyldige videoklip. Få gider se dem, og dem der endelig gør det, bliver irriteret over det ringe indhold. Der er kamp om brugerne på de interaktive medier og for at få dem til at se et politisk videoklip og måske anbefale det til sit netværk, kræves noget særligt. For at skabe dette "særlige" skal partiet have de rigtige ressourcer: Dygtige kommunikations- og tv-folk, tildelt tid og penge til at lave ordentligt web-tv.

Venstre kan

I Venstres pressetjeneste har man folk, der får lov til at bruge tid og penge på at lave godt web-tv. Venstre, der med sit 10-tal scorer bedst til nærværende eksamen i politisk web-tv, har formået at skabe en seriøs og professionel platform, hvor der er noget for brugerne at komme tilbage efter. Web-tv bruges aktivt i partiets daglige kommunikation, og de etablerede medier (f.eks. DR2s Deadline) bruger fra tid til anden klip direkte fra "Venstre web-tv" i deres dækning af partiet.

Hos de andre partier står det mere blandet til. Fælles for dem er en manglende ressourceallokering på området - web-tv bruges ikke i den daglige kommunikationen med vælgerne. Tiden mellem nye videoklip er ofte (for) lang, indholdet ringe og integrationen på andre sociale medier stærkt begrænset til ikke eksisterende. Synd, for i en fragmenteret medieverden hvor det kan være svært at komme igennem med sit politiske budskab, kan web-tv være en sand gave, hvis det bruges begavet - partiets egen "tv-station", hvor historierne helt uden filter kan komme ud til vælgerne - det må være ethvert politisk partis våde drøm.

Relaterede artikler

Hvad virker i virkeligheden viralt? - Mest mulig deling af dit indhold – hvordan opnår du det? Du skal starte med at se dig selv som indholdsdesigner frem for...

Giv din stemme

6 stemmer
4,5/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Job

Praktikant

Frist: 31. oktober

Strategisk kommunikatør

Frist: 31. oktober

Praktikant til PR og kommunikation

Frist: 3. november
Se alle job Indryk job

Intensivt forløb til dig

Content marketing bootcamp

Start 26. oktober
Fem halve dage i oktober og november

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.