Pinterest-succes hos Kræftens Bekæmpelse
138 billeder siger mere end 138.000 ord

Søndag den 7. april havde Kræftens Bekæmpelse landsindsamling. Det blev startskuddet for vores tilstedeværelse på Pinterest, hvilket hurtigt blev en succes med stor brugerdeltagelse. Vi ville gerne skabe en visuel platform, som kunne give et andet indtryk af organisationen end de tekstbårne medier – og som ville tiltrække en anden målgruppe. Her er, hvad vi gjorde.
Hos Kræftens Bekæmpelse havde vi en forventning om, at en social opslagstavle fra landsindsamlingen, hvor flere end 28.000 frivillige var på gaden for at samle ind, ville være et godt supplement til vores mere traditionelle kommunikation.
 
Vi ville gerne visualisere befolkningens kæmpe engagement og alle de følelser, som er involverede i det frivillige arbejde. Det kunne selvfølgelig kun lykkes, hvis indsamlerne også kunne se ideen i at tage et billede fra deres dag og sende til os. For at gøre det så overskueligt som muligt for indsamlerne bad vi dem kun om én ting, nemlig at maile os et billede fra deres dag. Og heldigvis fik vi hurtigt travlt med at uploade fotos fra hele landet. 138 billeder i alt, hvoraf mange havde påhæftet indsamlerens motivation for at arbejde frivilligt for kræftsagen.
 
Pinterest-boardet er en stemningskollage fra landsindsamlingsdagen, hvor indsamlerne selv sendte billeder ind. De blev opfordret til at udfylde et flag med deres grund til at støtte landsindsamlingen. ”Knuden i min mors bryst er dum”, er der eksempelvis en, der har skrevet. Se Pinterest- boardet her.
 
Pinterest spiller sammen med Facebook
Pinterest er det hurtigst voksende sociale medie nogensinde, og det bliver allerede brugt af flere virksomheder og velgørende organisationer. Men da Pinterest kun har omkring 73.000 unikke, danske besøg om måneden (trickle.dk’s tal fra comScore fra februar 2013. Ekskl. besøg fra mobil-apps) og stadig er et ukendt univers for mange, kan tiltaget ikke stå alene. Derfor benytter vi som supplement den rækkevidde, vi har på vores Facebook-side til at skabe opmærksomhed omkring vores aktiviteter på Pinterest. Og i den forbindelse er det en stor fordel, at det ikke er nødvendigt at have en profil på Pinterest for at få adgang til indholdet.

Også for kæledyr
Pinterest bliver primært brugt til at samle og dele billeder fra nettet, og i mindre grad til at dele originalbilleder. Generelt er udtrykket på Pinterest æstetisk smukt med lækre, behandlede billeder. Landsindsamlingens board ser også godt ud, selvom billederne varierer meget i look og kvalitet. Billederne har et hjemmelavet udtryk, der adskiller dem fra de billeder, man ellers ser derinde. Boardet er på den måde et udtryk for den mangfoldighed, som netop er kendetegnende for landsindsamlingen – en aktivitet, som i høj grad beror på frivilliges arbejdsindsats. Den går på tværs af hele landet og engagerer ung som gammel, høj som lav, mand som kvinde – ja, selv kæledyr er kommet med ud på indsamlingsruten.

Boardet er en stemningskollage fra landsindsamlingsdagen. Og billederne viser tydeligt, at kampen mod kræft er en hjertesag for mange. Indsamlerne blev ligesom sidste år opfordret til at udfylde et flag med deres grund til at støtte landsindsamlingen.
 
- ”Min mor tabte sidste år kampen mod cancer. Familien havde god støtte fra Kræftens Bekæmpelse. Jeg ønsker at give lidt tilbage og samtidig støtte den ulige kamp mod cancer. Min mor var rummelig, hjertelig og satte ofte egne behov til side for andre. Søndag satte jeg lys på en god sag – lige i min mors ånd”, skrev Jacob som samlede ind sammen med sin søn Carl på fem år.
 
”Søndag satte jeg lys på en god sag – lige i min mors ånd”, skrev Jacob som samlede ind sammen med sin søn Carl på fem år og har indsendt dette billede til Kræftens bekæmpelses Pinterest-board

I Odense samlede Mette på 25 år ind sammen med sin veninde Louise. Mette skrev til os: “Da chokket over min sygdom vendte op og ned på alt i min verden, stod Kræftens Bekæmpelse klar med kaffe, småkager, smil og psykologhjælp til både mig, min kæreste og min familie. For det er jeg dybt taknemmelig, og jeg er glad for at kunne give lidt tilbage som frivillig på en dag som i dag”.

25-årige Mette, som selv har kræft, samler ind, fordi hun selv er blevet hjulpet
 
Meget mere Pinterest
De positive tilkendegivelser på landsindsamlingens board har kun styrket vores iver for at få endnu mere i gang på Pinterest. Vi glæder os til at starte endnu flere boards op – blandt andet under overskrifterne: ”Stafet for Livet”, ”Kræftoverlevere”, ”Lyserød lørdag”, ”Frivillige” og “Forskning”.

Pinterest skal bruges til at skabe en sammenhæng mellem vores sociale medier og hjemmeside samt til at skabe trafik til cancer.dk ved at pinne billeder fra siden. Vi har en forventning om, at vi via Pinterest kan ramme en ny målgruppe og dermed få en højere rate af nye besøgende på cancer.dk. Pointen er også at skabe sammenhæng mellem vores tilstedeværelse på forskellige sociale medier ved f.eks. at dele vores YouTube-videoer på Pinterest og bruge indhold fra Pinterest i Facebook-posts.
 
Slå ikke et for stort brød op
Vores opfordring til andre virksomheder, som overvejer at bruge kunders/medlemmers/brugeres billeder på Pinterest, er at holde det så enkelt som muligt for deltagerne. En del af grunden til at landsindsamlingen også blev en succes på Pinterest, er formentlig, at det kun krævede en beskeden indsats fra deltagerne. Det havde været svært at få 138 mennesker til at skrive en stemningsrapport fra dagen – og endnu sværere at lokke andre til at læse dem. At sende et billede, som vi lægger op på Pinterest, kræver mindre af de involverede, og resultatet er et stærkere stemningsbillede, end vi kunne have opnået via skrift.
 
Fakta om landsindsamlingen og de sociale medier
På landsindsamling.dk har man i år kunnet oprette sin egen online indsamling. Udover donationer til sagen har dette initiativ i høj grad været med til at give landsindsamlingen liv på de sociale medier, fordi brugerne har delt indsamlingerne på deres private profiler. I år kom næsten halvdelen (47,5 procent) af besøgene til landsindsamlingens side fra sociale medier. Til sammenligning var det i 2012 kun 11 procent af besøgene, der kom fra sociale medier.
 
Links:
 
 

Relaterede artikler

Skal vi bytte billeder? - Nyt socialt site har skabt et globalt billedboom. Pinterest er visuel kommunikation med et enkelt tryk på en knap. Faceb...
Start pinning - Visuel branding har fået et boost med det nye, hurtigt voksende sociale billedmedie Pinterest, der får Facebook til at l...
Er du tyv på Pinterest? - Klik, klik, se hvilken arkitektur, mode eller teknologi jeg synes er interessant, hot eller flot. Lad mig fortælle dig, ...
Pinterest fascinerer fascinationen - 12 millioner brugere deler lige nu billeder på det nye sociale medie Pinterest. Hvad driver dem? Her er tre bud – behov ...
Fra Like til Buy - den sociale platform sælger - Udnytter din virksomhed, at 81 procent spørger venner og familie om råd, før de køber produkter? At 77 procent af alle o...
Happy Pinning - Pinterest handler om de andre. Om de andres billeder. Om hvordan andres billeder og fornemmelser bliver fundet rundt om ...
Kurators kurage - Det er digitalt. Det er demokratisk. Det er kuratering. Du er blevet kurator for dine egne samlinger: Dine kanaler på Yo...
Sådan fixer du flere platforme - Hjælp, vi drukner i forskellige platforme. Hvad skal vi lægge på eget site, og hvad på vores Twitterprofil? Er det pinli...
Festen er flyttet til Instagram - Farvel Facebook. Festen er flyttet til Instagram. Instagram er det nye medie til at se og blive set. Stedet du viser dig...
Medie-miraklet i Maersk Line - 570.000 fans på Facebook og rekordhøj engagement-score - det har Maersk Line skaffet sig på sit første år på de sociale ...
Hvad er din visuelle indholdsstrategi? - Er din virksomhed en samling tørre tekster? Så går I glip af mulighederne for profilering og markedsføring i de sociale ...
Giv Finansgrisen en tungeslasker - Finansgrisen er tilbage som DET NYE NORMALE i kærlighedens tidsalder. K er for Kommunikation, for Krammere og for næsteK...
Pas på Cyber-hipsterne! - Vi er ved drukne i griske Cyber-hipstere, som slår plat på sociale medier, lyder advarslen i en ny bog. Web 2.0-bølgens ...
-

Giv din stemme

10 stemmer
4,2/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Job

Praktikant

Frist: Snarest muligt

Thought Leader & Content Marketing Manager

Frist: 19. december

Pressesekretær

Frist: 10. januar kl. 12.00
Se alle job Indryk job

KOM18

Vær med, når hele branchen samles til årets k-konference

3. maj

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.