Ondskabens kommunikationsakse

K-forum bringer her et interview med Per Helge Sørensen, forfatteren bag den nye roman SPIN. En korsfarer i kampen for demokrati fortæller her om ondskabens kommunikationsakse, som begynder og slutter, hvor de onde kommunikationsrådgivere bor

Er PR-branchen ond?
Ja, PR-branchen er ond. Ond på en strategisk måde.


Hvad er det vigtigste budskab i din bog?
Budskabet i min bog er en advarsel. En advarsel mod, at designerpolitik kommer til at spille en stadig større rolle som erstatning for virkelig politik. Det er en proces af forfald, hvor politik bliver til marketing og design. Hvor lovgivning designes efter, hvad der sælges bedst på det politiske marked. Politikere og reklamefolk former demokratiet ved at appellere til den laveste følelsesmæssige fællesnævner. Befolkningen bliver manipuleret til at tro på det, som kun eksisterer i fjernsynet. Det skaber en masse pseudo-dagsordner og problemer som kun eksisterer som spin og manipulation.

I min roman prøver jeg at vise, hvordan løgn fører til nye løgne på bekostning af ytringsfriheden og demokratiet. Det første offer i dette forfald er det enkelte menneskes rettigheder som individ. På et politisk marked, hvor initiativer designes udfra fællesskabets følelser, er der ingen beskyttelse af de ytringer eller holdninger, som ligger på kanten af samfundet. Menneskerettigheder handler jo ikke om at beskytte det, vi alle sammen kan blive enige om. Ytringsfrihed og mindretalsbeskyttelse handler om at beskytte dem, vi frygter eller foragter. Nynazisterne, fundamentalistiske muslimer og alle de andre forkerte. Det er derfor menneskerettigheder gør ondt og gør en forskel. Menneskerettighederne forsvinder når politik bliver et marked for følelser. For markedet beskytter aldrig de svage og skæve. Markedet er mainstream og småborgerlighedens skytsengel. På markedet er menneskerettighederne blevet til pligten til at købe de produkter som andre køber. Taberen er fornuften, forskelligheden og idealerne.


Hvad er det farlige ved spin?
Det farlige er, at sammenhængen med virkeligheden forsvinder. Statsadministrationen er også begyndt at tage branding og designerpolitikken til sig. Begejstring og følelsesmæssige medløb bliver mere og mere det, som sætter dagsordnen i vores samfund. Det er meget farligt, fordi det sker på bekostning af fornuften.

Ingen bekymrer sig længere om, hvilke problemer samfundet i virkeligheden står overfor. Eller hvilke initiativer, der skal til for at løse dem. Det eneste, designerpolitikeren bekymrer sig om, er, hvad flertallet i befolkningen føler, er problemer. Og hvilke initiativer, flertallet føler, løser problemerne. Og så går koblingen til virkeligheden tabt. Er volden faktisk stigende i samfundet? Vil højere strafferammer løse problemet? Who cares! Hvis folk føler, volden er stigende, og hvis højere straffe kan tage højde for deres utryghed, så er designerpolitikeren tilfreds. Det er farligt.

Marketing og branding skal bruges til sælge gummisko – ikke lovforslag. Det er mit budskab. Demokratiet må baseres på fornuft og ikke følelser.


Hvad er dit kommunikationsideal?
Jeg er puritaner og minimalist. Jeg tror på debatten og evnen til at nå frem til den mindst ringe løsning i en rationel diskussion. Gammeldags og idealistisk, men sandt.


Hvad med din egen markedsføring af din bog – er du ikke din egen spindoktor?
Det går fint. Det er problemet med spin. Det virker. Og når alle de andre gør det, bliver man nødt til at følge trop. Vi er alle tvunget til, at blive en del af det for at trænge igennem støjen. Alligevel er der forhåbentlig en forskel mellem at spinne for en roman og bruge de samme metoder på et lovforslag. Selvom det måske kan virke en smule dobbeltmoralsk at tænke i branding og spindoktorteknikker for en roman, der netop advarer mod disse metoder.


Var DAGEN ikke et eksempel på den spin, du frygter?
Helt klart. Et gennem-brandet projekt. Og jeg faldt fuldstændig for det. Jeg var solgt fra første gang, jeg hørte om avisen. Jeg skrev selv artikler til Dagen. Men jeg følte naturligvis, at det var meget mere end bare spin og branding. Projektet havde en sjæl. Det var et forsøg på at skabe et nyt rum for en ny generation. En vilje til at gøre en forskel.

De skylder mig stadig dog nogle penge for mine artikler. Jeg har aldrig fået en krone for det, som jeg skrev. Jeg ved ikke, hvem jeg skal sende regningen til.


Læs uddrag af SPIN
Sådan er det vel med Spin. Det er altid svært at finde ud af hvem, der skal betale regningen for hvad hvornår. Læs bogen for at få korsfarens svar og regning.

Kommunikationsforum bringer her et uddrag af SPIN. Rebekka er nyansat projektleder hos Kyner Kommunikation og til sit første brainstorming møde. Forude venter et kundemøde hos Børn i samfundet, der har fået ny direktør og skal have en ny profil:

Læs uddraget her



Per Helge Sørensen: SPIN
Forlaget L&R, 2003
299 kr.











SPIN på BogForum
Møde Per Helge Sørensen på den årlige bogmesse i Forum på lørdag, hvor han bliver interviewet om SPIN af Politikens litteraturredaktør Jes Stein Pedersen.
BogForum, lørdag kl. 15 – 15.30. Stand 100.

































.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også