Offentlig kommunikation

Skrevet af

Maria Kangas
stud.mag

14 artikler

0 indlæg

Offentlig kommunikation er anderledes nært forbundet med demokratiet end al anden kommunikation, og derfor er der særlige krav til den. Karsten Pedersen har skrevet bogen ”Offentlig kommunikation – i teori og praksis” om problemer og muligheder i den offentlige kommunikation

Det offentlige rum er fyldt med information. De offentlige instanser er underlagt love og regler for hvad der skal sendes ud af breve og serviceinformationer. Men det er bare ikke det samme som at myndighederne kommunikerer godt – eller i det hele taget. For det er ikke kommunikation med borgerne at en kommune sender et brev af sted bare fordi de skal. Hvis der ikke er nogen i den anden ende der rent faktisk læser brevet, så er der ikke kommunikeret eller informeret om noget, siger Karsten Pedersen i sin bog. Og siden myndighederne har informationspligt på en række områder, så er det yderst problematisk. Så er arbejdet spildt og misforstået.

Lav en politik
Karsten Pedersen siger at det er en god idé at se på den information der skal gives, som en mulighed for at komme i tale med borgerne mere end som en sur pligt. En god måde at få fastlagt rammer for det på, er ved at fx kommunerne laver hver deres kommunikationspolitik. På den måde kan man få en mere ensartet kommunikation der kan blive en stor gevinst for myndigheden når den bliver brugt bevidst.
Bogen diskuterer vilkårene for offentlig kommunikation med teoretiske overvejelser kombineret med cases. Vi bringer her kapitel 1 fra bogen som giver en smagsprøve på denne vekselvirkning mellem teori og praksis.


Læs her kapitel 1: Den offentlige kommunikationsindsats; pligt eller mulighed? fra bogen.


Karsten Pedersen, cand.mag., ph.d., er adjunkt i kommunikation på RUC, ekstern lektor i kommunikation og kommunikationsplanlægning på Handelshøjskolen i København og tidligere informationskonsulent i Haslev Kommune.




Offentlig kommunikation - i teori og praksis
Karsten Pedersen
Djøf Forlag A/S
123 sider, hæftet
1. udgave 2003
Pris DKK. 230,00 inkl. moms
Medlemspris DKK. 184,00 inkl. moms







Relaterede artikler

Kommunal corporate communication - Der er tryk på kedlerne i det kommunale maskinrum. Kommunerne er i fuld gang med at udmønte de 49 love, der tilsammen ud...
Forstår du teksten? - Når organisationer skal skrive klare tekster om komplekse emner, skal kommunikationsafdelingen hverken have sidste ord o...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Job

Praktikant

Frist: 6. november kl. 12.00

Kommunikatør

Frist: 6. november kl. 16.00

Studentermedhjælper

Frist: 25. oktober kl. 12.00
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Intensivt forløb til dig

Content marketing bootcamp

Start 26. oktober
Fem halve dage i oktober og november

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.