Nice to Have er død

Nu er der andre boller på suppen. Varmluftbaronerne i The Coaching Company har været nødt til at skifte navn til The Leadership Company. Ordet coaching solgte ikke længere. Det er dårligt nyt for alle os andre, som også sælger buzz words. Bureauerne mærker derfor også krisen og kravene. Kforum spurgte branchens største bureauer, om krisen har ramt K-branchen. Ja, var svaret. Nice to have er død. Nu gælder det om at være N.E.E.D. T.O. H.A.V.E. Lad mig forklare, hvad de sagde, bogstav for bogstav.

N for nøjsom

Det er smart at spare nu. Meget smart. En ny nøjsomhed vokser frem med et deraf afledt skift fra revenue til cost. Hvordan du reducerer din egen cost base og andres, er vejen til revenue. Hvis du ikke kan hjælpe dine kunder med at tjene flere pengene billigere, har du problemer.

E for eggs in different baskets

Diversifikation har alle dage været opskriften på risikostyring. Det gælder også nu. Dem, som går ned, er dem, som er alt for fokuserede og dermed eksponerede i en eller få af de udsatte brancher såsom finans, byggeri eller mode. Dem, som overlever, har lagt æggene i forskellige kurve. De har spredt risikoen. Gerne til brancher som health care, der er drevet af demografiske megatrends frem for økonomiske konjunkturer.

E for etablerede kunder

Stick with your clients, lyder det gamle konsulentmotto. Det er mere sandt end nogensinde. At fastholde og udbygge eksisterende kunder er alfa og omega i en recession. Genkøb og gamle kunder er 8 gange billigere end at erobre nye kunder og nyttesløs Newbizz. Ikke mindst nu, hvor konkurrencen er hård og prispresset stort. Det, som skal bære dig igennem nu, er de dybe og stærke kunderelationer, hvor der er en positiv afhængighed og tillid jer imellem. Du hjalp dem, da det gik godt, nu kan de bruge din fortrolighed og faglighed til at komme trygt igennem fyringer og downsizing. Kommunikeres skal der jo i både medgang og modgang. Pilen peger på, at Oldbizz er the new Newbizz.

D for digital

Internet er en sikker vinder. Selv i strid modvind som nu. Hvis du ser på marketing- og kommunikationsbudgetter, fylder det digitale kun 10 til 15 procent. Alt imens 2 millioner danskere bruger 25 % af deres fritid på Facebook. Det spiller ikke, og derfor vil det digitale område vokse på trods af recession. Af den simple grund, at det er underrated og underinvesteret. Det har været strategisk undervurderet som et add-on  og en simpel kanal blandt andre, men bliver dag for dag mere den strategiske center stage, som former de andre kanaler i sit billede. Det er virkeligheden nu, nu mangler vi blot, at dem, som sidder på budgetterne, opdager det. De gør de lige om lidt.

T for tryg

Krisen handler om, at vi føler os utrygge. Den følelse vil alle ud af. Derfor leder forbrugerne med lys og lygte efter tryghed. De søger mod de stærke brands, de store firmaer og det velkendt. De trækker sig tilbage og gemmer sig. Det gavner dem, som kan give forbrugerne en rar, tryg bamsefar-krammerfølelse. Tænk blot på Legos kanon regnskab. Forbrugerne har gravet sig ned bag sofaen for at lege med legoklodser i familiens skød. Intet er mere hyggeligt og mere trygt end en legoklods. Er du en legoklods for dine kunder?

O for offentlig
Pengene fosser ud af statskassen. Big Government is back. Nu skal der føres ekspansiv finanspolitik for alle pengene. Det betyder, at pengene til konsulenter helt overlagt sidder løst i det offentlige nu. Godt for det, og godt for alle, som har sans for offentlige kunder. Har du det ikke nu, så få det. Se at blive SKI certificeret. Hvis du ikke ved, hvad SKI betyder –  find ud af det NU.   

H for helvedes ydmyg

Tiden er ikke til at være arrogant og blasert. Sig farvel til alle de fine fornemmelser. En opgave er en opgave. Nu gælder det om at være ydmyg over for hver eneste opgave. Helvedes ydmyg. Hvad der betyder, at du skal behandle hver eneste opgave, som var det din eneste. Det er jo en gave at arbejde for andre. Det er en gave at give dem en god løsning. En folder er en ussel opgave, men alt er usselt nu. Det må du leve med og af de næste 5 år.

A for argument

Det er aldrig let at sælge kommunikation ind. Det er svært nu. Argumenter og gerne mange af dem, er kravet nu. Kun gode argumenter kan lukke pengekassen op.  Det betyder argumenter, kunder tror på og som de kan sælge videre ind i organisationen.

V for value for money
Færre penge. Færre opgaver. Flere konkurrenter. Det betyder, at de kan få mere flere steder for færre penge. Det betyder, at value for money bliver argumentet for at sige ja til dig. Value for money betyder, at du SKAL havde forretningsforståelse. Du må forstå, hvad der har værdi og hvordan du er med til at skabe den, for at de kan se værdien af dit arbejde. punktum. full stop. End of story.

E for eksekvering
Din indsats er en forskel, der skal gøre en forskel nu. Mindre strategi og snak. Kunderne vil se, det rykker. Det skal rykke, for at det kan retfærdiggøres. Det skal være konkret. Mere eksekvering og noget ud over rampen nu er stemningen. Det betyder et skift fra analyse og research til udførelse, indhold og afslutning.

Følger du disse råd, er du godt på vej til at blive helt uundværlig. Kom gerne med flere gode råd i bunden af denne artikel. For eksempel hvad der er N.E.E.D. T.O. K.N.O.W. lige nu.
 





 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også