Ni konsulenttyper, der smadrer dit arbejdsliv
Konsulenterne fra helvede: løb fra regningen nuuuuuuuu

Skrevet af
Konsulenter. Du kan ikke leve med dem, du kan ikke leve uden. De kan ødelægge din forretning. Til skræk og advarsel er her de ni konsulenter fra helvede. For kun når du kender dem, kan du kæmpe mod dem og deres dumme, dyre konsulentidéer. De vil trække dig ned i et helvede af design, mindreværd, ligegyldige likes, for meget føleri, mediecirkus og varm luft. Meget, meget varm luft.
Vi skrev om kunderne fra helvede. Her er konsulenterne fra helvede:
 
 
1. Føleren: et helvede af for mange følelser
Hun føler sig frem, og hun føler meget. Du kan snart ikke følge med længere. For fuck der er mange følelser. Hokus pokus, din plastvirksomhed i Jylland er nu en mindful hånd-læsende forsamling af spiritualitet. Du har bare lyst til at græde, når du sidder i rundkredsen, for hun går meget tæt på. Du ved slet ikke, hvor du får din energi fra. Du føler ikke noget for Mette i bogholderiet, udover at hun skal arbejde mere. Du kan ikke se Johns aura, når han kommer cyklende. Ergo du er forvirret. Du er i et helvede af for mange følelser og fatter ikke, hvorfor du skal finde dit indre indianernavn. Du får ondt i armene, når du står i Astanga Yoga Warrior 2 med resten af kundeserviceafdelingen. Det er meget sværmerisk, og det bliver dyrt på en alt for privat måde. Elsk hende alligevel, fordi du får lov at sove på gulvet, når I dyrker yoga sammen. Det er en restorativ Child's Pose, siger hun. Det er hendes usp.
 
 
 
2. Reklameromantikeren: et helvede af en mærkelig idé
Han starter altid med at vise dig Volvos Claude Van Damme-video. Hvorefter han råber: se det er en genial idé. Vi gør det samme med…. Han er nemlig en reklameromantiker, som tror på den store, sjove, alt forandre-idé. Hvis blot du lader ham finde den, er alt godt. Når først han har fået den, bliver han grebet af et sært kreativt tunnelsyn og vil som Gollum i Ringenes Herre ofre alt for den ide. Idéen vil som en vampyr æde dit brand. Han er ligeglad, fordi du og din virksomhed kun er idéens vært og livmoder. Den er parasitten, som lever af dine marketingkroner uden at give noget igen. Det er den, som skal leve lige meget hvad, hvorfor og hvordan til enhver pris. Velkommen til et helvede af en mærkelig idé. Ja, han vil forfølge den til verdens ende på tværs af alle medier og målgrupper. Enhver usikkerhed bliver fejet af bordet som ubegrundet forsigtighed. Sandheden er bare, at det er den forkerte, mærkelige, usjove og dårlige idé. Elsk ham alligevel for hans romantiske reklameidealisme. Uden den og typer som ham ingen gode og modige kampagner. Nogle idéer er altid bedre end ingen ideer.
 
 
 
3. Designfætteren: Et helvede af design
Bagfra er forfra. Redesign design. For d-konsulenten er det udvidede designbegreb sharia. De eeeelsker design, og design kan alt for alle altid. Alt skal og kan designes og redesignes i et altomfattende moderligt designbegreb. Trylle rylle - lokumsruller er nu servicebeviser og lokumsbrættet et touchpoint backstage. De stormer nu rundt og sætter post-its op, og det er sjovt indtil de falder ned igen om lidt. Det betyder de - hulubulu - gør skraldespande, parkeringspladser og rullestole til spændende designudfordringer. De kan derfor være et helvede at styre, for de styrer i alle retninger væk fra de værste pain points mod mere og bedre DESIGN. Det kan gå galt, for livet er ikke kun en prototype på et andet og bedre design. Desværre på trods af business-servicedesign-touchpoint-canvasset. Det er deres blind spot. Elsk dem alligevel, for de vil alle det bedste altid med alting. Din skraldespand eller hospitalblanket tager jo heller ikke skade af en udvidet design-krammer. Design dig til at være åben for dem. Dit brand er jo også bare en brugerrejse.
 
 
 
4. Dronerne: et helvede af mindreværd
De flyver usynligt rundt og ser alt, rammer alt med en uhyggelig præcision. Du ved ikke, hvordan og hvorfor de gør, som de gør. De er et Hellfire missil af indsigter. Dronerne er skræmmende godt begavede og sætter på fem minutter hele virksomhedens arbejde i et helt nyt lys. Ja, de forklarer dig med de bedste intentioner, hvorfor du er overflødig og uduelig. De rammer jo blot de mål, de skal. Dronekonsulenten har den rigtige uddannelse. Haft de rigtige kunder og rigtig mange projekter i de rigtig vigtige konsulenthuse. Ergo: Dronerne er alt for rigtige til forkerte dig og dine alt for ringe opgaver. De er sneblinde og taler til dig, som de tænker. Du har bare lyst til at gemme dig under bordet og få dem ud af virksomheden, inden din chef møder dem. Du kan ikke engang svare på deres spørgsmål, og du forstår ikke deres modeller. Jo mere tid du tilbringer med dem, jo mere bliver du klar over, at de ikke blot er klogere end dig og din chef. De er klogere end din virksomhed, din bestyrelse og den branche, du er en del af. Det er bare et dårligt match. Få dem væk og ud af rummet. Det bliver kun et helvede af mindreværd. Du er skræmt, og det har du god grund til at være. Elsk dem alligevel, fordi de fortæller dig sandheden og kun sandheden. Av, av selvom det gør ondt.
 
Fik du læst vores artikel om 'Kunden fra helvede'? Ellers har du chancen her
 
 
 
5. Social media-profeten: #Et helvede af ligegyldige likes
De er falske profeter med en falsk frelse. Har du ikke en social media-strategi? Nej? De ryster på hovedet og hokus pokus frelsen er nær. Men det bliver dyrt. Med patos udsiger de ordet SOCIAL. Okay, vil du ikke være social? Jo. En Facebookside eller et hashtag, ingen gider bruge, skal nu redde din forretning. Eller mere præcist: Du vil forgå i et asocialt helvede, hvis du ikke øjeblikkeligt får en video-, fan-, hashtag-, monitor-, marketing-realtimeplatform i spil på alle platforme nu. Mens konsulenten så vil tage sig dyrt betalt for at hjælpe dig med nogle totalt idiotsikrede systemer, som enhver kan bruge uden deres hjælp. Ofte har de skrevet nogle ”bøger” fyldt med ganske banale social media-marketingpointer. Du er nu på vej mod et helvede af likes. Like it or not, men det var vel også, hvad du blev lovet. De likes er ligegyldige, og du burde bare direkte annoncere på Facebook. Det er langt billigere og langt bedre. Elsk dem alligevel, fordi Facebook er den nye forside, og du skal og må rydde forsiden engang imellem. For hvis du ikke bliver delt, findes du ikke, desværre. Synes godt om?
 
 
 
6. Vennernes ven: et helvede af venskabelighed
Helvede er de andre, skrev Sartre engang. Helvede er også vennernes venner. Vennernes ven er en people-person. Alle problemer og løsninger starter og begynder med vennerne. Han kender altid en, som lige er den rette at tale med, og som kan trylle. Inden du har set dig om, er du også en del af netværket. Du er blevet hans venners ven. I hans verden skylder alle nemlig en tjeneste, eller også gør han straks en tjeneste for at skabe social gæld i netværket. Alting bliver derfor alt for venskabeligt alt for hurtigt. Problemet er ganske enkelt uprofessionalismen. Hvad der igen betyder, at du, han og vennerne bliver rodet ind i et sandt miskmask af sociale forpligtelser. Altså en farlig, uendelig og unødvendig bytteøkonomi af tjenester. Du, opgaven og din virksomhed bliver derfor spundet ind i dette edderkoppespind, hvorefter han spiser alle jeres penge. Det er både korrupt og ineffektivt. Til gengæld er den første frokost både god og gratis. Du får også nogle nye venner. Elsk ham for hans humanisme. For vi er kun mennesker, og kun mennesker kan hjælpe hinanden. Menneskeligt, ikke?
 
 
 
7. Nyhedshunden: et helvede af journalisme
Vuf, vuf. Da han var hvalp, voksede han op på en avisredaktion. Alle problemer er derfor redaktionelle, og alle løsninger er altid den gode historie eller en bedre historie. Der står presse i nakken på ham og PR i panden. Han er en miljøskadet nyhedshund. Han tænker og ser verden som en journalist, men det er ikke din verden og virkelighed. Pludselig er du blevet en del af mediecirkusset. Ævle bævle, mig og det gamle netværk fra Journalisthøjskolen. Du er endt i et helvede af journalisme. For nyhedstrekanten er en meget firkantet måde at løse problemer på. Elsk ham alligevel for hans sans for den gode historie. For vi er kun vores egen historie. Ryd forsiden.
 
Der findes også søde kunder. Heriblandt 'Kunden fra himlen', som du kan læse mere om her
 
 
8. Den grå ulv: et helvede af mæthed
Han er grå. Han er gammel. Han er klog. Han er rig. Han er verdens bedste konsulent. Han er bare mæt af medgang. Han gider ikke mere. Han overvurderer derfor erfaring på bekostning af forberedelse. Han er en gammel robot, som lider lidt af metaltræthed. Han ser ikke din opgave eller dit problem, fordi han ser det som endnu et problem og en opgave, han har set før. Han har ofte sin medspiller i the green-team af studenter, som ofte hjælper den mætte mester. Resultatet er ofte en meget ujævn opgaveløsning, hvor genialt mixes med talentløst arbejde, som tydeligvis er skrevet eller udført af en meget uerfaren green team-medhjælper. Studenten er sulten, men han mangler evner til at mætte dit behov for viden. Modsat sin boss, som er mæt af dage, men kunne mætte dig. Den grå ulv er god, men gider bare ikke være det. Du er i et helvede af mæthed. Den grå ulv har evnerne, men mangler viljen. Uden viljen sker intet godt. Elsk ham alligevel for visdommen. Som Gandalf ved han det vigtige, når det er vigtigt.
 
 
 
9. Ein Luftmensch: et helvede af luft
Lyder rigtigt. Det virker klogt. Det er overbevisende. Det er nyt. Du kan aldrig rigtig indfange det. Det er så ubestemmeligt og svævende. Der er noget om snakken, men du kan ikke samle den snak, der bliver snakket, til noget. Når han er gået, står du med en underlig tom fornemmelse. Du spørger dig selv, hvad kan han egentlig? Svaret blæser i vinden. Det er bare luft. Du har tydeligvis mødt ein Luftmensch. En fusentast, som kan alt, ved alt, men intet kan og intet ved for alvor. Ofte et begavet menneske, som mangler disciplin og evnen til at fastholde tanker, problemer og ikke mindst sin egen opmærksomhed. Han lever i et helvede af luft, og han vil trække dig ind i det. Ofte taler han om tendenser, der i sin natur er som ham. Blæst væk af sin egen sjæl og rastløshed. Elsk ham for hans evne til at forføre ikke blot dig, men også sig selv. Han er jo ikke manipulerende, blot en drømmer i medvind. Dream on. Drøm med
 
 
Ergo: Løb fra regningen nu, eller du kommer lukt ned i helvede med dem.
 
Grafik: David Milo Davidsen

Relaterede artikler

Kend din smalltalk-type - Er du et vandfald, en Kloge Åge eller en FBI-agent? De spørgsmål, vi stiller, afslører, hvem vi er, når vi smalltalker. ...
Hvilken kreatype er du? - Kreativitet har aldrig været mere efterspurgt, men det betyder ikke nødvendigvis, at den kreative branche kan se frem ti...
Sådan spotter du et useriøst webbureau - Stil kritiske spørgsmål, og læg mærke til, hvor ærlige svar du får. Web er stadig en cowboybranche, og du risikerer at k...

Giv din stemme

25 stemmer
4,1/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

Facebook-annoncering: Skab målbare resultater

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Job

Kommunikationspraktikant

Frist: Hurtigst muligt

Pressekonsulent

Frist: 12. januar

Digital Marketing Manager

Frist: 7. januar
Se alle job Indryk job

Kom til K-dag om Facebook

Lær, hvordan du får mere ud af din indsats på Facebook

8. februar

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.