Folk bevæger sig mindre og mindre rundt på nettet alene. Vi er blevet vant til, at alting kommer automatisk til os. Vi forventer og afventer derfor, at vores venner deler de vigtigste nyheder direkte i vores newsfeed ud fra devisen: ‘Hvis det er vigtigt, og hvis det er interessant, skal det nok dukke op i mit Facebook-newsfeed’.
I kombination med Facebooks edgerank-algoritmer bliver ens sociale netværk og relationer altså den nye redaktør og kurator af nyheder. Dermed er spredning og viralitet blevet det nye krav for nyheder. De nyheder, som kan skabe den sociale trafik, vinder i fremtiden, fordi de sociale referencer bliver vigtigere og en større del af den samlede trafik til ens indhold. Det ses af denne graf over trafik fra hjemmesiden versus sociale referencer:
Den sociale magt bliver større og større dag for dag
Pointen er, at en nyhed ikke længere automatisk har læsere, men må skaffe sig dem og arbejde for læsernes opmærksomhed som aldrig før. Nyheden skal gøre sig fortjent til opmærksomhed ved at være let og tiltrækkende.
For at lykkes med at skabe den sociale trafik kræves der en offensiv, redaktionel plan for Facebook og en udvikling af specifikke formater, som folk liker og kommenterer for alvor. Her er en strategisk og nøje planlagt seeding af indhold i forskelligt format på forskellige Facebook-sider afgørende for at få spredt indholdet til forskellige målgrupper. I denne seeding skal man nøje følge brugsmønstret for Facebook, hvor nøgletidspunkterne for trafik er morgen og aften. Samtidig skal man finde frem til de afgørende meningsdannere, som har mange venner og vil sprede ens indhold. Denne frivillige, gratis og naturlige ‘organiske’ spredning af indholdet vil dog over tid blive begrænset af, at Facebook kommercialiserer sin monopolstilling, hvor de på sigt vil kræve flere og flere penge for spredning og reach igennem deres netværk. Valget står altså mellem ikke at have nogen læsere eller at betale, hvad de end måtte kræve. Aldrig et godt dilemma.Det øger blot omkostningerne for medierne yderligere og ødelægger deres gatekeeper-position og gatekeeper-gevinster for evigt.
Rapportens meste overraskende konklusion: Mediernes fortid er deres fremtid
Den sociale medierevolution er en indholdsrevolution, fordi indhold spredes og fylder mere nu. Indhold er og har altid været mainstreammediernes hjemmebane og kompetence. Traditionelle medier har ofte et kæmpe arkiv af høj kvalitet, og det er denne fortid, som er mediernes fremtid på Facebook.
De har samtidig de redaktionelle kompetencer til at pakke og vinkle indhold. Denne konkurrencefordel skal udnyttes til fulde gennem genpublicering af gamle artikler og fokus på evergreen-indhold, som altid er relevant, lyder budskabet fra New York Times’ analysegruppe. Denne revitalisering af indhold skal også ske gennem nye samlinger af gammelt indhold eller nye universer af gammelt empowering content som anmeldelser, guides og så videre. Det kan være situationsbestemte genpubliceringer eller rituelle, der følger årets rytme.