New Google Days

Måske er det navnet: New Media Days. Måske er det bare gentagelsen, der giver anledning til at gøre status og se tilbage. Fem år er gået siden det første New Media Days løb af staben. Der er sket rigtig meget siden da. Fra at være underdog er sociale medier blevet overdog. Hvad betyder det?
af Claus Mackinney-Valentin

Navnet på konferencen er forældet uden at være old school. New media er ikke længere “new”, men derimod blevet ”spelt, spandauer og sommer på Skagen-mainstream media”. De få brugere er blevet til de mange. Nettet er med os overalt og har indtaget pladsen som det foretrukne medie blandt flere og flere årgange. Så langt så godt. Men den mest misvisende del ligger ikke i “new” – det er i sidste ende et trivielt spørgsmål om relativitet. Det misvisende ligger i ordet “media”, men det vender jeg tilbage til.

 

Men hvad med verden omkring de digitale medier – har man her opdaget skiftet? Og hvordan klarer vi professionelle skiftet fra underdog til king of the hill? Er vi fulgt med tiden, eller er vi blot overraskede over, at vores domæne er blevet allemandseje? Overraskede over at se Facebook nævnt på en spiseseddel fra Ekstra Bladet oftere end Lene Espersen?

 

Twitter- og foursquare-opdateringer fra New Media Days. Klik her og følg med i hvad der sker.

 

Foden ud af pizzaæsken

For vi er jo trådt ud af pizzaæskerne og ind på de bonede gulve. 92 % af danskerne har adgang til nettet, og de bruger 57 minutter om dagen på det. FDIH spår at 38 % af danskerne til jul vil købe en eller flere julegaver over nettet. Paradigmeskiftet er sket. Vi er her nu. Dette er fremtiden, vi drømte om for 5 år siden, da New Media Days løb af stabelen første gang.

 

Men hvorfor føles det så ikke sådan?

 

Jeg mener, at der er en udpræget nærsynethed i vores branche. Vi er ikke altid i stand til at se forbi de seneste fads. De hed førhen Second Life og Google Wave. P.t. er der iPad’en, der stadig kæmper for at vise sin eksistensberettigelse. Men hvad med det store billede? Hvad sker der med de drivende kræfter bag den digitale udvikling? Hvad med økonomien?

 

Er Google, Facebook og Steve Jobs parasitter i medieøkologien?

Internettet har hidtil i høj grad været en lillebror på mediemarkedet, og meget af den økonomi, der har været brugt til det, kom fra den samme pose penge, der også blev brugt til print, radio og tv. Det er slut nu. Der er hul i posen.

 

Danske (internet)medier er inde i en økonomisk åreladning af hidtil usete proportioner. Sidste år havde Google i DK en anslået omsætning på 1, 1 milliarder kroner. Penge det danske samfund aldrig kommer i nærheden af. Med fare for at lyde protektionistisk og antiliberalistisk, så er det et problem, når så mange mediekroner forsvinder ud af kredsløbet i Danmark.

 

Tidligere ville midler brugt på tv, radio eller print blive geninvesteret i nyt medieindhold til samme kanaler, der så skulle skabe grobund for flere reklamekroner osv. Denne fødekæde er nu brudt, og det er et stort problem for danske medier over én kam. Og hvis vi også lige skal give Steve Jobs en over nakken, så kan man jo undre sig over, at Politiken og andre medier kan leve med, at Apple skal have en 30 % kommission på salget af deres apps med alle guldæggene i.

 

De store amerikanske virksomheder er totalt dominerende på nettet.

 

Men hvis pengene til nettet ikke, i samme omfang som tidligere, skal komme fra mediebudgetterne, hvor skal de så komme fra? Så må man jo gøre kagen større, for vi skal ikke gøre os håb om at erstatte Facebook eller Google med en lokal dansk service, der kan det samme, lige de næste par uger.

 

Nettet er IKKE en medieplatform

Og her kommer vi så tilbage til det misvisende ved “media” i New Media Days. Digitale medier er ikke kun en medieplatform. De er langtfra kun en kommunikationsplatform og markedsføringskanal. Sociale medier fylder med rette meget i vores bevidsthed, for vi ser her en ny måde at understøtte relationer mellem mennesker på. Men det stopper ikke her. Den digitale platform kan mere end at understøtte mediekonvergens – et gammelt 2005-buzzword. Udviklingspotentialet ligger også i at gøre de sociale medier til et egentlig værktøj i virksomheden. Vi taler for meget om underholdningsværdi for den enkelte bruger og for lidt om brugsværdien for brugeren.

 

Brugerbehov frem for afsenderbehov

Hvis vi i den digitale branche går efter at løse reelle brugerbehov, skal vi sandsynliggøre værdiskabende ydelser for brugerne. Så skal vi have mod til at have højere ambitioner end for eksempel at skabe snacksize-information til mobile apps. Hvis vi hjælper brugerne frem for kun at forsøge at fastholde og underholde, så skal de nok bruge vores produktioner.

 

I stedet for at bruge så mange kræfter på at tale om, hvordan iPads og mikrobetaling kan redde printmedier – for det kan de ikke – så skal vi se fremad og se på, hvor brugerne oplever friktion og besvær i dagligdagen, for så at løse det. Hvis vi kunne udvikle en “Nå at hente børnene i god tid inden lukketid-app”, så ville det være godt. Det bliver nok svært. Men i stedet for kunne FDB udvikle en indkøbs-app, så de travle forældre kunne købe ind i toget på vej hjem og dermed springe supermarkedet over på vej til børnehaven.

 

Men hvad fa’en skal New Media Days så hedde i 2011?

 

LINKS:

http://www.dr.dk/OmDR/Fakta%20om%20DR/Publikationer/20100209093317.htm

http://fdih.net/dansk-e-handelsanalyse.aspx

http://www.dst.dk/Statistik/ags/IT/Befolkningen.aspx

http://www.business.dk/tech-mobil/saa-mange-betaler-laese-times-paa-nettet

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job