10 ting Hans Rosling har lært os

Hans Rosling var en forrygende taler og formidler af videnskabelige statistikker og har formået at være blandt de 25 mest sete TED talks til dato med over 11 millioner visninger. Han skabte sin egen stil, da han ofte brød med de gængse anvisninger for god præsentationsskik. Vi har derfor samlet ti bud på, hvad vi kan lære af Hans Roslings kommunikationsform.
Hans Rosling var ikke bare statistiker, 'possibilist' og TED-talker, han var også manden bag 'edutaining'.
Hans Rosling var ikke bare statistiker, 'possibilist' og TED-talker, han var også manden bag 'edutaining'.
Vil du efterligne Hans' stil, så tag din viden og gør den underholdende. Smid fuldkommenheden over bord, og lad de primære budskaber fremstå tydeligt. Er du i tvivl om, hvordan du øger underholdningsværdien, så læs med her.  
 
1. Vær en ”edutainer”
Hans Rosling kaldte sig en ”edutainer”.
Koblingen mellem undervisning og underholdning passede rigtig godt til ham. Tørre tal bliver interessante, når de kommer i hænderne på en passioneret og modig ”possibilist”. Hans Rosling var ikke bleg for at fremstå komisk eller bedrevidende; det var en del af hans stil og budskab at udbrede forskning til et bredere publikum. Som han sagde: ”Der er en statistisk mulighed for, at de ting, du tror, du ved, slet ikke forholder sig sådan.”
 
 
2. Gør det simpelt og let at forstå
Hans Rosling helmede ikke i sine forsøg på at sætte forskning i en større sammenhæng i et let forståeligt sprog. Hans præsentationer var blottet for videnskabelig jargon. Samtidig veg han ikke tilbage for lettere overdrivelser, simplificeringer og analogier. Eksempelvis beskrev han sin egen udvikling i sin sjette TED talk, som ”a brand new analog teaching technology that I picked up from IKEA”. Derefter viste han udviklingen i verdens befolkning ved hjælp af IKEA-kasser.
 
 
TED 2010 ”Global population growth, box by box”
 
3. Vær likable
At Hans Rosling var likable, er det svært at komme udenom. Da han i 2015 på DR2 forklarede værten Adam Holm, at medierne ikke fremstiller verden, som den er, og afsluttede med: ”Der er ikke noget at diskutere. Jeg har ret, og du tager fejl,” var det svært ikke at smile.
 
Kommentaren kom som en del af hans forklaring på, hvordan mediebilledet fokuserer på delelementer af ét land og ikke på den langsomme udvikling, der har ført positive elementer med sig. For at eksemplificere sin pointe hev Hans Rosling det ene ben op for at placere sin sko på bordet og sagde: ”Hvis I kun viser min sko, som er grim, den er jo kun en del af mig. Hvis du viser mit ansigt er det en anden”.
 
DR2 Deadline, 3. september 2015
 
Det er igen simpelt, og han brugte analogien med skoen til at understrege sin pointe. Samtidig er bevægelsen med at smide sin sko på bordet både uventet og på grænsen til det uvorne, og det gjorde ham sjov på en lidt barnlig måde. Det var alt sammen med til at hive videnskaben ned på et niveau, hvor vi alle kan være med.
 
3. Brug analogier og ”holy shit moments”
Han koblede analogier på tal, hele tiden. Et eksempel er, da han i sin TED talk fra 2007 ”New insights on poverty” fremstillede Japans, Sveriges og USA’s økonomiske udvikling koblet med dødelighed som et racerløb imellem Toyota, Volvo og Ford. Han fjernede fokus fra tallene, og alligevel, eller måske snarere netop derfor, forstod vi umiddelbart budskabet. Det var både uventet, sjovt og let at huske. 
 
 
 
Rent kommunikationsteknisk fandt jeg til gengæld ikke en stærk reference imellem budskabet ”det umulige er muligt, vi kan godt have en god verden,” fra samme præsentation og hans efterfølgende sabelslugershow. Det absurde ved at se manden med blottede brystvorter og hjemme-påsyede lyn på undertrøjen sluge en sabel var på vippen til at stjæle budskabet.
 
På den anden side anvender han her en teknik, den amerikanske kommunikations-coach Carmine Gallo kalder for ”holy shit moments”. Hans handling må formodes at have vakt adskillige følelser hos publikum, sandsynligvis alt lige fra overraskelse og humor til gru og afsky. Men de færreste vil glemme det.
 
 
TED 2007 ”New insights on poverty”
 
5. Drop reglerne for kropssprog – bare vær til stede
Jeg forestiller mig ofte, at Hans Rosling må have smidt en del kilo, hver gang han var på scenen. Han var altid energisk og brugte hele kroppen. Jeg har ofte anvendt ham som eksempel på, hvordan de gængse regler om kropssprog er relative. Det var strengt taget lige meget, hvilken del af Hans Rosling der vendte mod publikum. Han formåede altid at få sit budskab frem.
 
I hans første TED talk ”The best stats you’ve ever seen” fra 2006 står han de første tre minutter enten lænet op ad eller bag en lille pult med ansigtet vendt primært mod sin computer. Det er ikke umiddelbart anbefalelsesværdigt ved en præsentation, der skal engagere publikum.
 
 

TED 2006 ”The best stats you’ve ever seen”
 
Publikum vidste ikke, at han kun var ved at varme op. Et minut senere startede hans videostatistik, og så snart årstallene begyndte at rulle, satte det gang i Roslings krop. Med ryggen vendt mod publikum i størstedelen af det næste minut hævede han stemmen og talte hurtigere, han blev stakåndet og nærmest opslugt i sine egne slides og sin begejstring for samme. Han bevægede sig frem og tilbage, hoppede også lidt og var tydeligt helt opslugt.
 
Selvom det svarer til, hvad Carmine Gallo kalder ”master stage presense”, så ville de færreste præsentationscoaches anbefale at vende ryggen til og lade sig opsluge af indholdet på skærmen. Men for Hans virkede det, fordi han var til stede. Så meget til stede, at det lyste ud gennem ryggen på ham. Samtidig mindede hans stemmeføring om en speaker på en væddeløbsbane. Den analogi koblet sammen med dødelighed og fertilitetsrate og de umiddelbart kedelige slides var uventet og derfor sjov, og hans rant affødte også en velfortjent klapsalve. 
 
 
 
6. Smukke slides kan ikke redde dig
Hans Roslings første og mest viste TED talk anvendte en ambitiøs visualisering af statistikker fra FN og Verdensbanken. De blev indsat i et stykke software, han havde udviklet i sin NGO Gapminder, og streamet direkte fra hans computer op på skærmen. Det var ikke et visuelt inspirerende billede, og rent kommunikativt kunne en præsentation nemt falde til jorden med en mindre engageret fortæller. For Rosling fungerede det alligevel på grund af hans personlige levering af budskaberne, ikke på grund af visualiseringen. Derudover førte den til, at Google, som Rosling mødte hos TED, købte hans software i 2007.
 
 

TED 2006 ”The best stats you’ve ever seen”
 
Her kan vi lære af Rosling, at det visuelle, på trods af at det er væsentligt, ikke er det, der skaber en god præsentation. Det er koblingen imellem det visuelle og personen, der præsenterer. Det er en væsentlig pointe for de mennesker, der bruger størstedelen af deres forberedelse på at rykke fontstørrelsen op og ned på deres Prezi eller PowerPoints. Tilstedeværelsen er langt vigtigere og kan sagtens overstråle lidt kedelige slides. Spændende slides kan omvendt ikke overstråle en manglende tilstedeværelse.
 
7. Sig det med toiletruller
Efter de første fem TED talks ændrede han karakter. Hans ”nye analoge undervisningsmetode” udviklede sig til at indeholde alt fra æbler og legoklodser til toiletpapir og IKEA-kasser. Kreativiteten kendte nærmest ingen grænser, og selv Steve Jobs må da have vendt sig i graven over, at det kunne gøres så simpelt.
 
Netop ved brugen af hverdagselementer, som vi alle kender, bliver effekten så meget større. Det var både bemærkelsesværdigt og kreativt; og koblet sammen med hans evne til at simplificere sine budskaber blev det utrolig virkningsfuldt.
 
ESOF 2014-konferencen/Foto: Jeppe Wojcik
 
8. Punktér myter ved at inddrage publikum
For at bevise den statistiske mulighed for, at det, vi mener at vide, slet ikke forholder sig således, involverede Rosling publikum i sin TED talk fra 2014 ”How not to be ignorant about the world”. Publikum kunne svare på et par spørgsmål, der derefter blev fremstillet på skærmen overfor de statistiske data, svar fra svenske eller amerikanske undersøgelser og – i klassisk Rosling-stil – overfor de tilfældige svar fra chimpanser.
 
Udover at det er sjovt, hænger viden bedre fast, når vi deltager aktivt og måske endda bliver fanget i vores egne fejlagtige antagelser.
 
TED 2014 ”How not to be ignorant about the world”
 
9. Brug din passion
Rosling var et godt eksempel på en mand, der formåede at brænde igennem, selv på slap line. Hans passion var til at tage og føle på, og det var inspirerende at opleve. Uanset hvilket emne Rosling talte om, var der et hovedbudskab og en kerne af statistik. Han fraveg det aldrig. Han vidste, hvad hans kompetence var at formidle eller ”edutaine” om, og han holdt sig til det.
 
10. Et højere formål
Med Hans Rosling havde vi en mand med et klart formål, der drev ham. Han ville ikke kun formidle forskning til et bredere publikum, han ville ”edutaine” os og vise os, at verden ikke er så negativ, som den bliver fremstillet i medierne. Han kaldte sig selv en ”possibilist”, en mand, der tror på, at vi kan skabe en god verden, hvis vi tror på det, og han var klar til at vise os vejen. Det højere formål var grundlaget for hans passion, grundlaget for hans kreativitet og evne til at formidle klare budskaber med ryggen vendt mod publikum.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job