Vi får et hint om, hvor Obama vil placere sig, med valgvideoen ’The Road We’ve Traveled’. Videoen fortæller om Obamas bedrifter, men den fortæller også noget andet. Den indeholder nemlig flere referencer til Obamas baggrund og de lidelser og forhindringer, familien har været igennem. Noget, der vil komme endnu mere af.
De personlige fortællinger
Afsender, modtager og budskab. Det er simpel kommunikation. I et præsidentvalg handler det om historier om kandidaternes liv og familie, visioner for landet og dets historie, og vælgernes hverdag og liv. Under ideelle forhold hænger de sammen, så kandidatens historie binder visionen for landet sammen med vælgernes hverdag og ønsker. Reelt udspillede valget i 2008 sig mellem kandidaterne og deres visioner for fremtiden – i 2012 bliver det mellem kandidaterne og vælgernes hverdag.
Derfor er det også paradoksalt, at de personlige historier stadig mangler. Selv efter to biografier, et præsidentvalg, fire år i Det Hvide Hus og nu ’The Road We’ve Traveled’ er Obama stadig mytisk – og mystisk. Det mener både tilhængere og modstandere. Og selv om Mitt Romney har været præsidentkandidat før, reelt er det igen, og også har skrevet bøger, er der få, der oplever, at de kender ham. Mange ser ham som en ’phony’, der foregiver at være noget andet, end han er. Han er i hvert fald ikke en del af deres verden og kender ikke deres hverdag. Og få ved, hvilket Amerika han vil arbejde for.
Obama hænger med andre ord fast i rollen som USA's forløser, og Romney som elitær overklasse. Derfor kommer vi til at se massevis af personlige historier. Historier, der skal skabe identifikation mellem kandidaterne og deres vælgere. De to kandidater vil begge fremhæve de elementer af deres baggrund, der har mest potentiale for middel- eller arbejderklasseidentifikation, og som illustrerer, hvordan de har overkommet trange tider og hårde odds. Her står Obama umiddelbart stærkest, og vurderingen i Washington er, at det er den slags historier, som valget vil blive vundet på.
Så sluk for udenrigsdækningen, hvis du er træt af historier om syge bedstemødre, vilkårene i kulminerne eller stålfabrikkerne, eller hvordan milliardæren Romney ’har kæmpet sig op’. Præsidentvalget 2012 bliver ikke et historisk valg, men i høj grad et historievalg. En tvekamp på personlige historier om hårde odds.
Bliv klædt på til tvekamp
Da Obama vandt Det Hvide Hus i 2008, dannede hans politiske kommunikation skole – også i Danmark. Men det var mest brugen af sociale medier og organisering, der vandt frem. Der er stadig meget at lære i forhold til Narrative Campaigning.
Her er fem gode grunde til at lære det – og gode råd til at gøre det.
1. Når du fortæller, holder vi os vågne
Du har vores opmærksomhed til låns. Vi har masser af andre ting at lave eller tænke over, end dine budskaber. Vi har faktisk et helt liv ved siden af. Og vores hjerner er indrettet til, at hvis du holder tale, så kan vi koncentrere os i 8 minutter – medmindre du fortæller os en god historie, så får du 8 minutter mere. Noget lignende gælder andre medier. Derfor gør du os en tjeneste, når du fortæller.
2. Det, du fortæller, er det, vi husker
Vi glemmer hurtigt fakta, og dine fine tal falmer. Lidt senere glemmer vi dine argumenter og pointer. Men historier aktiverer vores langtidshukommelse. Dem husker vi – og vi husker den tone, du fortalte dem i. Derfor skal du finde dit budskab og pakke det ind i en historie, der passer til.
3. Det er fortællinger, vi higer efter
Lyotard tog fejl! Vi mennesker har stadig brug for at være en del af noget, der er større end os selv. Noget, der gør en forskel, og noget, der tilbyder os fremgang. Bill Clinton sagde, at politik handler om at tilbyde vælgerne mulighed for at forbedre deres historier. Det betyder, at du skal give os optimismen tilbage og tilbyde os at være del af en historie med fremgang. Vi higer efter at være del af en stor fortælling.
4. Din fortælling er din vej til os
Vi er ikke altid helt inde i stoffet, og vi er ikke så stringente i vores verdenssyn. Men når du fortæller historier fra dit liv, der ligner vores liv, så er du en af os. Så tror vi på dig, og så stemmer vi på dig. Og hvis din fortælling hænger sammen med din politiske vision for os alle sammen, så tror vi på, at du mener det og vil kæmpe for det. Og så vil vi kæmpe for dig, for så er din kamp blevet til vores kamp.
5. Du skal gøre din fortælling
Handling taler stærkere end ord, men det handler ikke om kropssprog eller om visuelle hjælpemidler. Nej. Det handler om, at du skal finde din fortælling, vælge dine kampe ud fra den og lade disse fortælle os, hvem du er. Show it, don’t tell it – det gælder stadig. Be a storyshower!
Vælgerne sidde omkring lejrbålet, og du har deres interesse - kortvarigt. Hvad gør du? Lader du deres opmærksomhed langsomt men sikkert forsvinde ind i bålets flammer, eller fanger du dem med en historie om hvem du er, hvad der er på spil, og hvorfor det er vigtigt for dem? Dit bål er ikke det eneste, og deres koncentation fortjener at blive fastholdt. Det ved enhver god gyserfortæller, det ved Obama, og det ved Romney. Bill Clinton vidste det, da han skrev, at politikere skal fortælle historier, der giver vælgerne mulighed for at forbedre deres. Der er lagt i ovnen til et brændende storytelling showdown - indtil videre over there, men måske breder ilden sig?