Skal vi mødes i Paris?

Der tilbringes meget tid i mødelokaler. Navngivning af mødelokaler er med til at sætte rammen for mødet, og navnet skal repræsentere virksomhedens essens på en interessant måde. Man skal med andre ord tænke over, hvad man vil signalere – og det gør mange virksomheder helt tydeligt også. SAS har opkaldt deres mødelokaler efter destination - hvor man kan komme til møde i alt fra Paris til Peking. We like.
Navngivningens muligheder går fra det helt enkle og nærliggende (og uopfindsomme) – for eksempel ”videokonferencerummet” – til det meget kreative, som ofte også er sværere at huske. Dothraki Sea er et navn, der giver bedst mening, når man har set Game of Thrones. Og det har de åbenbart (også) hos Instagram.
 
Corporate eller ikke så corporate
En vovet hypotese lyder, at desto mere et firma ”hviler i sig selv”, desto mere overskud viser man ved at navngive mødelokaler i en ikke-corporate-agtig-stil. Og omvendt: desto mere et firma har brug for at stive sig af, desto mere vil det benytte sig af corporate-buzz for at fremstå som en seriøs virksomhed. Helt generelt skal navnene repræsentere virksomhedens værdier og være lette at huske. Og så skal man undgå, at de er kedelige eller for selvhøjtidelige – det øger risikoen for, at der opstår undergrundsnavngivning som ”det ved siden af kantinen” og ”det med den nye projektor”. Det duer simpelthen ikke.
 
Men hey – giv den noget gas i navngivningen! Det er jo en oplagt måde at brande virksomheden og dens værdier både internt, over for medarbejderne og over for kunder, der kommer til møder. Her er et overblik over de forskellige strategier.
 
 
 
Navngivning efter virksomhedens helte
Carlsbergs grundlægger, Carl Jacobsen, har mytologisk status, så det ligger lige for at navngive et mødelokale efter ham. Dermed inkorporerer man hans status i repræsentationen af organisationen, og man kommunikerer et intellektuelt og historisk overskud, som ikke kan købes for penge.
 
Carlsberg trækker på sin historiske arv med navngivningen af mødelokalet Carl Jacobsen
 
Hos softwarefirmaet Übermind er den historiske dimension knap så markant, men mytologien er klart i spil, når man vælger at navngive sine mødelokaler med navne fra computerspillet Starcraft. Vi nævner i flæng Bunker, Pylon, Hive, Orbital, Spire, Forge, Nexus og Lair.
 
 
Drengerøvenes paradis - hos Übermind er navnene på mødelokalerne hentet fra computerspillet Starcraft
 
Har man ikke – endnu – en helt uomgængelig helt i sin virksomhedshistorie, kan man vælge at navngive efter et verdenskendt historisk geni. Lad os nu bare for eksempel tage Albert Einstein, som amerikanske Foursquare, der udvikler mobile, sociale netværk, har gjort. Men så skal der også helst virkelig være en grund. Ellers kunne vi jo alle sammen nappe et stort geni.
 
Navngivning efter associationer ud fra virksomhedens eget navn 
En let tilgængelig og logisk måde at navngive lokalerne på er ved at associere snævert ud fra virksomhedens navn. Derved linker alle lokalenavnene til firmaet.
 
Square har navngivet deres mødelokaler efter geografiske pladser og dermed brugt deres navn med et uhøjtideligt overskud. Heroes Square, Liberty Square, Lafayette Square og Dam Square er enkle navne, som er nemme at huske.
 
Når man hedder Red Nova Labs, har man meldt sig ind i det astronomiske univers og kan derfor godt tillade sig at kalde sine mødelokaler Armstrong, Gemini, Mercury, Discovery, Atlantis, Voyager, Lovell og Glenn. Og når man først har lært dem, er de da sikkert nemme at huske.
 
Navngivning efter værdiord
Værdiord fra branchen kan også bruges i navngivningen af mødelokalerne. Hos Dansk Industri har man valgt nyklassikerne Vækst og Innovation som repræsentation af organisationens kernefortælling, mens Advice Networks på deres gamle adresse i Vester Voldgade havde valgt navne, der trak på en fortælling med en mere broget række af buzz words. Her hed mødelokalerne Ambassadøren, Single Loop, Double Loop og HTML.
 
I Helligåndskirken i Aarhus har de en af de helt gamle historier at trække på. Deres mødelokaler hedder Englen, Løven, Oksen og Ørnen efter de fire apostles symboler. Meget originalt og meget indforstået. Men til at huske, selv for de ikke-inviede.
 
Helligåndskirken i Aarhus. Her er mødelokalerne i bedste Da Vinci Code stil navngivet efter dyr, som kan forbindes med de forskellige evangelister. 
 
Navngivning efter cool stuff & rarities
Nyopstartede, entreprenante virksomheder, typisk i softwarebranchen, er ofte lidt mere kreative end mange andre. Der behøver ikke være en logisk kobling mellem navngivningen og virksomheden, men der skal helst være et sjovt, kreativt tvist. Navnene er originale, men ofte også svære at huske.   
 
Hos Buzzfeed er det engelske forkortelser – WTF, LOL, OMG, WIN – og Groupon kalder deres mødelokaler Unlimited Salad and Breadsticks, Tiny House for Big Ideas og This Used to Be a Forest, som egentlig bare er halvmærkelige sætninger. Sjovt, opfindsomt og helt vildt upraktisk.
 
Navngivning efter narrativer
Med mødelokalenavnene Dragonstone, Dothraki Sea, King's Landing, Riverrun, som alle er hentet i Game of Thrones har Instagram koblet sig op på en større fortælling og vil gerne signalere, at de er helt oppe på beatet.
 
Den matematiske navngivning
Dette er strategien, vi ikke anbefaler: navngive mødelokalerne med talkombinationer. Hos Deutsch har man et system, hvor nummeringen af møderummene går fra øst til vest: 14A, 14B, 14C, 14D – og det gætter man da sikkert med det samme, når man kommer derud og skal finde det lokale, man skal til møde i. Novo og Arla er andre eksempler på virksomheder, der bruger matematikstrategien og dermed ikke udnytter chancen for at booste deres image. 
 
-------------
 
Andre navngivningsstrategier:
 
Cisco har navngivet deres mødelokaler efter karaktererne i Flintstones og ølmærker. Valget står derfor mellem at holde møde i Barney, Fred, Wilma, Betty, Heineken, Guinnes, Samuel Adams, Carlsberg – eller Budweiser.
 
Eventfirmaet Poggled slår tonen an med navnene It’s 5:00 Somewhere og Stay Thirsty My Friend
 
Rendyrket stil hos Poggled
 
Hos Reddit er der tale om total stjenedyrkelse. Mødelokalerne er opkaldt efter roller, Matt Damon har spillet: Ilario, McDermott, Ripley, Caldwelle og Grady Cole
 
Facebooks mødenavngivningsstrategi kan kaldes flerstrenget. En række lokaler er opkaldt er bands: Run-DMC, New Edition og ZZ Top,  Subprime Mortgage refererer til den finansielle verden, mødelokalet Beacon er opkaldt efter Facebooks eget (dårlige) reklamesystem – og så er der vores favorit: Knife to a Gunfight.
 
Kreativiteten er stor, når facebook navngiver mødelokaler. Her er fx. en reference til tv-serien Gossip Girl. 
 
Klout har navnigvet mødelokaler efter afdøde hip-hop-stjerner: Tupac, Biggie, Eazy-E, Ol' Dirty Bastard, mens Apple er gået Disneyvejen med navne som Adventureland, Frontierland, Tomorrowland og Fantasyland.
 
Det er også en mulighed at navngive efter, hvordan mødelokalet ser ud – som det er gjort her hos os selv med navnene Det Smalle, Det i Midten, Det Store og Det Lyse
 
Kforum og Advice. En klassisk navngivning efter placering og form.
 
IKEA har (selvfølgelig!), navngivet deres mødelokaler efter deres produkter. Det er klar og effektiv branding, når der bliver holdt møde i LACK og BILLY.
 
Infomedia har truffet det respektfulde valg ved at navngive deres mødelokaler efter firmaer i deres
ejerkreds, for eksempel Berlingske.
 
Berlingskes medejerskab slår igennem i Infomedias navngivning
 
En del virksomheder vælger geografiske navne. Det virker ikke som noget markant valg, når Telia bruger danske ønavne og Deloitte landenavne. Og selvom det er begrundet i firmaernes aktiviteter, når ISS navngiver ud fra lande, de opererer i, og SAS efter destinationer, er det vel de færreste, som vil bide mærke i disse navne.
 
Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune har valgt københavnske stednavne, for eksempel Kongens Nytorv. De har adresse på Islands Brygge, og navngivningen siges at have skabt lidt forvirring om hvor, mødet rent faktisk har skullet holdes.
 
Nordeas danske hovedsæde ligger tæt på Tivoli, så der fandt de et mødelokalenavn, og ud over at navngive efter deres grundlægger har Carlsberg også været oppe i nutiden og vælge festlige navne som Roskilde og Grøn Koncert til deres mødelokaler.
 
Institut for Selskabsledelse er gået all in på amerikansk politisk historie med navngivning efter præsidenterne Roosevelt og Franklin, og Copenhagen Economics Forum har naturligvis valgt navne på kendte økonomer, for eksempel Hayek og Keynes.
 
LEAD har valgt at kalde deres vigtigste mødelokale for KENNEDY i hyldest til en af de største personligheder og kommunikatører. De er ved at etablere flere mødelokaler, hvor man vil møde navne som OBAMA, CHURCHILL og MARTIN LUTHER KING, som alle er navne på store kommunikatører. 
LEADs vigtigste mødelokale, KENNEDY, er opkaldt efter en af de største personligheder og kommunikatører
 
At Twitter bruger fuglenavne er jo egentlig bare sødt, og at SKAT har et mødelokale, der hedder Torskegildet er humor i øjenhøjde.
 
Hos Ben & Jerry's lå der et stort stykke arbejde bag navngiviningen af firmaets mødelokaler. Stilen kan vel kaldes hygge-corporate - og der kom nogle rigtig fine skilte ud af det. 
 
Ben & Jerrys navne på mødelokaler. Nogen der ved, hvad der er i Phish Food-is?
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også