Mine historier skal ændre noget - Kurt Strand er Ugens Profil

Skrevet af

Louise Witt-Hansen

18 artikler

0 indlæg

Kommunikationsforum starter en ny serie "Ugens profil". Hver uge vil vi lave et portræt som stiller skarpt på en person i kommunikationsverdenen. Første profil er Kurt Strand fra DRs Profilen. Han giver sit bud på, hvordan en profil hænger sammen.
Født i 1955.
Opvokset i 2 1/ 2 værelses lejlighed i kedeligt socialt boligbyggeri i Ballerup.
Vokset op til at være omkring 2 m høj.
Er gal med at stå på ski.
Vil gerne gøre seerne klogere.
Ville gerne have rejst jorden rundt med rygsæk.


Hvad er en god profil?
Kurt Strand: En god profil er en profil, hvor seerne forstår, hvorfor jeg har valgt at invitere lige præcis den person den aften. Som regel er Profilen ikke dagsordensættende journalistik, men Profilen skal uddybe sager, der i forvejen har kørt i medierne. Hvis seerne efter den udgave af Profilen føler de har fået noget at vide, som de ikke vidste, de ville vide, så er det en god profil.

 

En vellykket profil - er den afhængig af personen?
Folk kan have nok så meget fornuftigt at sige og have nok så meget på hjertet, men hvis det ikke lykkes for personen at få det ud over skærmen, så er det lige meget. Redskabet til at fortælle en historie er sproget og måden at fremtræde på skærmen, og de to ting skal fungere, hvis jeg skal lave en god profil. Sommetider har vi fravalgt gæster, fordi deres person ikke holder. Der er eksempelvis nogle indvandrere, som jeg gerne vil lave en profil på, men som taler for dårligt dansk. Eller vi har fravalgt personer, som simpelthen ikke kunne lave performance nok til et 24 minutter langt indslag.

 

Kan det være et problem, at Profilen er personfikseret journalistik?
Jeg ville have problemer med det, hvis det var min person, som kom til at stå i forgrunden, men vi bestræber os på, at det er gæstens person, som er central.

 

Hvor meget betyder Profilen for din egen profil?
Når jeg handler ind i supermarkedet eller er på museum med mine unger i efterårsferien kan jeg høre, at jeg bliver identificeret med programmet. Og for mig betyder det, at jeg skal være opmærksom på, hvordan jeg opfører mig. Jeg kunne aldrig drømme om at skeje ud på et værtshus klokken fire om morgenen. Det ville være genstand for alt for meget opmærksomhed, og det ville give nogle ridser i lakken, som jeg gerne vil være foruden. Men selvfølgelig kan jeg gå i byen, jeg skal bare lægge lidt bånd på mig selv.

 

Har din opvækst nogen betydning for din profil?
Jeg tror ikke, at man kan løbe fra sine rødder. Man relaterer alle sine oplevelser senere hen i livet til sit rodnet. Jeg er vokset op i en lille lejlighed i en kedsommelig forstad, hvor min familie ikke havde så mange penge. Det har sat nogle spor i forhold til min forståelse for forskelle i samfundet, det sætter sig nogle spor i forhold til, hvor man placerer sig politisk og til hvordan man opfatter begivenheder.

 

Har din baggrund også haft betydning for, hvad du har ville her i livet?
Da jeg startede på journalisthøjskolen i Århus for snart 25 år siden, der havde jeg - det havde vi alle sammen - en idé om at lave et andet samfund. Vi ville virkelig noget med journalistikken. Siden hen er det blevet lidt mindre ambitiøst. Jeg vil ikke nødvendigvis formidle, hvad der er rigtigt og forkert, men jeg vil give nogle nye vinkler på virkeligheden. Som journalist skal man være bevidst om, at de historier, man fortæller, påvirker andre menneskers forestillinger om, hvordan virkeligheden ser ud. Jeg vil forandre og rokke ved tilstande og holdninger. Mine historier skal ændre noget undervejs. Der behøver ikke nødvendigvis komme et nyt lovforslag, men mine historier skal ændre noget inden i hovedet på folk.

 

Læse mere om Kurt Strand og Profilen på www.dr.dk/profilen/

 

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

SoMe bootcamp

Kun få ledige pladser

Se alle Bliv klogere

Kursus

Kom godt i gang med mobilvideo

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Job

Communications Internship

Frist: 31. august

Presserådgiver

Frist: 24. august

Afdelingschef

Frist: 8. september
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Kursus

Kom godt i gang med mobilvideo

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Kom til K-dag

Brug Snapchat strategisk og engager dine brugere

7. september

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.