Tema: Den faglige udfordring
Min udfordring: Mikkel Jørnvil Nielsen

Skrevet af
Min faglige udfordring skrives i denne uge af Handelsbankens kommunikationschef Mikkel. Han giver i dette pip nogle gode råd til, hvordan man træder varsomt for at nå hurtige resultater. Læs her, hvordan man løfter den udfordring.

Jeg startede som Handelsbankens første kommunikationschef i Danmark for lidt over to år siden. Ledelsen og bestyrelsen var opsat på, at der skulle ”gøres noget ved kommunikationen” – ikke mindst for at styrke kendskabet til banken. Præcis hvad der skulle gøres, lå heldigvis ikke fast, så det var og er en spændende og privilegeret udfordring: At have frie hænder til at arbejde med kommunikation for en veldrevet virksomhed med høj kundetilfredshed – men med et lavt kendskab og relativ lille markedsandel. Selvfølgelig kan god kommunikation gøre en forskel.

 

Respekter kulturen

For snart 40 år siden afskaffede vi al budgetlægning, skar hovedkontorsfunktionerne ned til et absolut minimum og uddelegerede alt ansvar og mandat til de enkelte filialer. Jeg bliver hver dag fascineret af, hvor stærk en virksomhedskultur vi har, og hvordan den kommer til udtryk. Sådan en kultur og historie skal man være meget ydmyg over for. Vil man skabe resultater og have indflydelse, handler det ikke om at tromle igennem med 200 km/t og en masse smarte idéer og strategier fra første dag. Min faglige udfordring er i denne situation at træde varsomt og sørge for at få taget de rigtige skridt på de rigtige tidspunkter. Skabe konkrete resultater lidt efter lidt og derigennem få mere plads. Det er en balancegang, som kræver en del tålmodighed, men det lønner sig på lidt længere sigt.

 

Øget kendskab måles ikke

Den finansielle situation gør, at der er ekstra stor efterspørgsel efter ekspertudtalelser fra økonomer og analytikere. Vores cheføkonom, Jes Asmussen, er en af landets mest citerede økonomer, og det giver en værdifuld og kontinuerlig eksponering af vores navn. Som kommunikationschef skal jeg jo blandt andet sørge for, at Handelsbanken som brand bliver kendt i offentligheden. Blandt andet ved, at Jes og hans kolleger kommer frem i medierne med deres ekspertviden. Da den amerikanske centralbank fx for nylig sænkede renten, var Jes på samme dag i TV2 News, TV2 Finans, TV Avisen, Børsen TV, P1 og en lang række onlinemedier. Hvad han siger, har jeg ikke noget med at gøre, men rent praktisk er der forskelligt at gøre, så vi kommer godt og bredt igennem og får udnyttet hans ekspertise. Helt lavpraktiske udfordringer med meget synlige resultater.

 

Et godt ikke-reklameskabt image

Formålet med den eksterne kommunikation er jo i bund og grund, at den skal bidrage til bankens økonomiske resultat. Ved at øge og kvalificere kendskabet til banken, ved at støtte filialerne i deres lokale kommunikation og markedsføring, ved at udvikle hjemmesider osv. Vi bruger ikke penge på at måle, hvordan den eksterne kommunikation virker. Vi ved, at vores kendskab på landsplan er lavt – men vi kan tydeligt mærke, at det går den rigtige vej. Om kendskabet så er steget med x,x %, kunne da være sjovt og spændende at vide, men de analysepenge vil vi hellere spare. Ligeledes gør vi det heller ikke i landsdækkende markedsføring. Ulempen er naturligvis, at det tager længere tid at blive kendt – men vi vil hellere have, at det arbejde går noget langsommere – og at det, vi bliver kendt for, er noget reelt og ikke et reklameskabt image. Det er vores og min vigtigste udfordring lige nu.

Relaterede artikler

Min udfordring: Mette Bom - Mette Bom er skiftet fra Socialdemokratiet til konsulentfirmaet Kontrabande. Det betød nye udfordringer. Læs alt om Mett...
Min udfordring: Ole Andersen - Ole Andersen er som salgs- og marketingdirektør i Wonderful Copenhagen ansvarlig for at ’sælge’ og brande København i ud...
Tæt på ledelsen, tæt på en løgn? - Ledelse er kommunikation, siger vi kommunikationsrådgivere. Men verden er åbenbart en anden. Forskning viser nemlig, at ...
100 % magt til k-chef-strategien - Ifølge kloge hoveder er en virksomhed 10 % kommunikation og 90 % alt muligt andet. Det er dårlig nyt for dig som K-chef....

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

Kom godt i gang med mobilvideo

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Netværk

Webansvarlige

Kun få ledige pladser

Se alle Læs mere

Job

Praktikant

Frist: 15. december

Digital redaktør (barselsvikariat)

Frist: 20. november kl. 12.00

Tekstforfatter

Frist: 1. december
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Tilmeld nyhedsbrev

Få alt, hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.