Medløberne er medskyldige

Enhver boghandel med respekt for sig selv har reolerne fyldte med bøger om ledelse. Enhver medarbejder sendes på et tidspunkt i sin karriere på ledelseskursus. Forskellige forfattere, forskellige titler og forskellige kurser, men budskabet er næsten altid det samme. En naiv tro på at ledelse er et mirakelmiddel mod alverdens ondskab og uduelighed. Et positivt samlebegreb for alt det som den moderne organisation har brug for af mod, kompetence og redelighed. Sådan er det desværre ikke altid i virkeligheden. Ny bog fra Harvard Universitet beskriver den sorte side af ledelse.

Efter aftale med forbundet Kommunikation og Sprog bringer Kforum denne artikel, der har været bragt i KOM Magasinet nr. 18, november 2006

 

Når ledelse er navnet på vores værste mareridt
Virksomheden har ikke altid brug for mere ledelse. For ledelse er ikke altid godt, og lederen er ikke altid god. Dårlig ledelse fylder mindst lige så meget som god ledelse hvis ikke mere. Det er der bare meget få der skriver om på trods af at eksemplerne er talrige og konsekvenserne katastrofale.

Problemet er at vi er besat af hvordan ledelse bør være, og let glemmer hvordan ledelse i ni ud af ti tilfælde er.
Drømmen og idealerne fylder mere end virkeligheden hvilket gør det svært at se og diskutere ledelse på en fornuftig måde.
Bogen Bad Leadership er en af de få undtagelser. Her er dårlig ledelse for første gang og for alvor på dagsordenen. Få forfattere har før systematisk beskrevet hvordan ledelse ikke kun er et håb om en bedre fremtid, men ofte er navnet på vores værste mareridt.
Bogens budskab er at dårlig ledelse vil gentage sig selv hvis ikke vi forstår den bedre. For kun ved at forstå ledelse i al sin gru og ondskab kan vi blive bedre til at lede ifølge forfatteren Barbara Kellerman fra Harvard University.

 

Ledelsens syv dødssynder
Hun vil forstå den sorte side af ledelse fordi den er underbelyst og langt vigtigere end skønmalerierne. Målet er at forstå hvad, hvordan og hvorfor dårlig ledelse opstår. Midlet er et mere ærligt blik på ledelse som levet erfaring og en nøgtern gennemgang af alle de gange det er gået galt fra Hitler til Enron.

Historien viser nemlig at dårlig ledelse er summen af syv klassiske dødssynder. Dødssynderne er inkompetence, rigiditet, drifter, kynisme, manipulation, korruption og ondskab.
Nogle af dødssynderne peger tilbage på en ineffektiv ledelse, og andre på en uetisk ledelse. Ondskab kan for eksempel være ganske effektiv hvilket naturligvis ikke gør det etisk i orden. Modsat er inkompetence ineffektiv, men langt fra altid uetisk. Resultatet er dog altid det samme. Dårlig ledelse som gør medarbejderne, virksomheden og samfundet sygt.

 

Den liderlige præsident og den korrupte OL-boss
Kellerman illustrerer hver af dødssynderne med en historie fra virkeligheden hvor en leder har været alt fra kynisk og ond til slet og ret inkompetent. Her møder vi i velskrevne kapitler berømtheder som liderlige Bill Clinton i sine drifters vold, stivstikkeren Vladimir Putin som er for rigid til at træffe de rigtige beslutninger, den korrupte OL-boss Samaranch og naturligvis ondskaben selv som Pol Pot og Radovan Karadzic. Plus mange andre fra toppen af det amerikanske samfund som er kommet galt af sted.

Mest tankevækkende er dog beskrivelsen af Mary Meeker. Aktieanalytikeren som troede så meget på it-boblens varmluftaktier at tusinder fulgte efter og tabte millioner af dollars. Et illustrativt eksempel på hvorfor rigiditet og manglende vilje til at stille spørgsmål ved egen dømmekraft er en synd.

Bogens mest interessante og uhyggelige case er dog beskrivelsen af ondskaben selv: Den bosnisk-serbiske leder Radovan Karadzic. En højtuddannet psykiater og poet. En mand der starter med at danne et SF-lignende miljøparti for at ende som leder af et højfascistisk serbisk parti med folkemord på samvittigheden. Alt sammen drevet frem af et brændende had til andre folkeslag. Hadet æder alt og ender i folkemord fordi de bosniske serbere er rasende over deres egne nederlag gennem historien. Det viser at følelserne af nederlag og hævn er opskriften og drivkraften bag ond og destruktiv ledelse.

 

Når medløberne løber med
Bogen samler historier der hver på deres måde viser hvorfor og hvordan det gik galt. Her er ingen løftede pegefingre, men en vilje til at forstå hvordan og hvorfor ledere, der i nogle tilfælde har de bedste intentioner, ender som despoter og løgnere.

Moralen i alle historierne er at dårlig ledelse kun opstår fordi der er dårlige medløbere. Det er derfor ikke kun lederens skyld at ledelsen er dårlig. Det er også vores skyld fordi vi ikke siger fra, men løber med. Ingen er ofre for dårlig ledelse. I stedet er alle medskyldige indtil de har bevist det modsatte.

Hvis man ikke indser det men blot ser sig selv som offer, bliver den dårlige ledelse blot endnu dårligere. For hvis alle er ofre, er ingen ansvarlige for at belønne den gode ledelse og straffe den dårlige.
Konsekvensen er en destruktiv spiral af medløben og undertrykkelse som skal brydes hvis vi skal den dårlige ledelse til livs.

Opskriften kommer forfatterne meget pædagogisk med i slutningen af bogen. Her opstiller hun på baggrund af bogens cases og konklusioner gode råd til både ledere og medarbejdere for hvordan den onde spiral kan stoppes. Til hjælp og selvhjælp er her forfatterens to lister til dem der leder, og dem der bliver ledet. Begge lister prøver på hver deres måde at komme rundt om spørgsmålet: Hvorfor skal jeg ledes af dig? Lederen skal komme med det bedste svar, og dem der bliver ledet, skal turde stille spørgsmålet hvor som helst og når som helst.

 

HUSKELISTEN NÅR MAN LEDER
God inspiration for de ledere som ikke vil ende som en Pol Pot.

 

1. Del magten
Magt bliver til misbrug hvis den ikke deles og begrænses. Det er derfor samfundets magtudøvelse i ethvert demokrati er adskilt mellem den udøvende, lovgivende og dømmende magt. Det er grunden til at den amerikanske præsident aldrig vælges for mere end to perioder. Hvis magten derimod ikke deles, vokser den som en kræftsvulst der kun vil give plads til sig selv. Det undgår du ved at bestemme hvad du ikke skal bestemme og dermed at dele magten.

 

2. Tro ikke på egne skønmalerier
Mange ledere er gået galt i byen fordi de begyndte at tro på deres egne skønmalerier. En tro der blev endnu stærkere fordi de kun omgav sig med medløbere som i misforstået loyalitet hoppede med på luftkastellerne. Derfor tror den gode leder ikke på sit eget bluff, men ved altid at det er netop bluff.

 

3. Hold fast i virkeligheden
Tænk blot på Hitlers sidste dage i bunkeren i Berlin hvor han fablede sindssygt om et hemmeligt våben som ville ændre krigens gang på en dag. Han havde mistet kontakten med virkeligheden og levede i en sindssyg parallelverden. Det er et fællestræk ved al dårlig ledelse. Virkeligheden forsvinder. Hold derfor fast i virkeligheden ved at forstå at virkeligheden aldrig er noget du har patent på som leder.

 

4. Kompenser for dine mangler
Dårlig ledelse er når man tror at man selv kan løfte alle opgaver. God ledelse er derimod at kende sine begrænsninger og kompensere godt for dem. Et godt eksempel er en kreativ idémand uden økonomisk sans der ansætter en økonom uden vilde ideer. Hver for sig mangelfulde og ukomplette, men sammen kompenserer de for hinandens svagheder.

 

5. Skab balance i dit liv
Historien viser at ledelseskatastrofer opstår når der ikke er balance i lederens liv. Det kan være ubalancer i forhold til drifterne, familien eller arbejdet. God ledelse er derfor aldrig ekstrem eller styret af en ubalanceret ensporethed. Kend og kontroller dine drifter hvis du ikke skal ende som Bill Clinton hvor et ægteskab ude af balance blev til en præsidentperiode ude af balance.

 

6. Husk målet og husk at du er midlet
De fleste ledere er ikke født som ledere, men er ansat til at udfylde en bestemt rolle i en bestemt periode. De er et instrument og et middel for en bestyrelse, et folk eller nogle investorer. De er ikke målet i sig selv eller verdens centrum. Desværre er der mange ledere som i succesens rus glemmer det. Jo bedre det går, jo mere egocentriske og overbeviste bliver de om deres egen genialitet. Glem derfor aldrig at du ikke er målet og midtpunktet, men blot et middel til at nå et mål der er større end dig selv.

 

7. Husk altid djævlens advokat
God ledelse er at give plads til at djævlens advokat kan sige dig imod. Omgå dig ikke med jasigere, men bed aktivt folk om at sige fra.


HUSKELISTEN NÅR MAN BLIVER LEDET
Inspiration til medarbejdere som vil tage ansvar for at blive ledet.

 

1. Anerkend dit ansvar
Du er ikke et offer. Du har den ledelse du fortjener hvis du ikke siger fra: Det er nemlig dit og kun dit ansvar. Ingen andre kan sige fra for dig, for det er din leder.

 

2. Du er selv magtfuld
Glem ikke at du er magtfuld. Lederen kan kun lede fordi du har givet magten til ham eller hende. Hvis du tager magt over dit eget arbejdsliv, er ledelsen blot et redskab til at du kan udvikle dine kompetencer, og dermed er lederen ikke en barriere.

 

3. Vær loyal over for missionen, målet eller sagen,
men aldrig over for personen

Kun i religiøse sekter, fanatiske bevægelser og usunde virksomheder er der en personkult om ledelsen. Husk at lederen aldrig er gud. Vær loyal over for missionen, målet eller sagen, men aldrig over for lederen fordi han eller hun er leder. Glem aldrig det, og lad aldrig lederen glemme det. Du skal derfor være naturligt skeptisk over for alle former for persondyrkelse og ledelsesbegejstring.

 

4. Tag stilling
Mange virksomheder og beslutninger kører af sporet fordi folk ikke tænker selv og tager stilling. Gruppepres og hetz af anderledes tænkende tvinger beslutninger igennem som er forkerte fordi folk ikke tør sige fra. For at undgå det kræver det blot at du tror på din egen sans for retfærdighed og evne til at tænke selv.

 

5. Sikr dig så megen information fra så mange som muligt
For at kunne vurdere din ledelse er det vigtigt at du har den rette information på det rigtige tidspunkt. Det får du kun ved at få information fra forskellige kanaler og ikke altid tage den officielle sandhed for givet. Jo flere forskellige kanaler, jo bedre rustet er du, og jo tættere er du på virkeligheden. Det gør dig bedre i stand til at støtte god ledelse eller tage afstand fra dårlig ledelse.

 

6. Beløn god ledelse og straf dårlig ledelse
Det allervigtigste er dog at du tager ansvar ved at belønne den gode ledelse og straffe den dårlige ledelse. Belønningen kan du vise gennem engagement og medansvar. Straffen kan du udmønte i kritiske spørgsmål, modstand, arbejdsnedlæggelser og ved at tage afsked med arbejdspladsen. I alle tilfælde hjælper du den gode ledelse og svækker dem der vil gøre dig ondt nu og i fremtiden.

 

 

Bad Leadership: What it is, how it happens, why it matters. Af Barbara Kellermann. HBS Press, 2004

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også