Maria Sennels om forandringskommunikation
K for Forandring

Copenhagen Change. Det er navnet på et nyt ledelses- og kommunikationsbureau startet af Maria Sennels. Hun har mange års erfaring fra bureauerne Advice og Burson-Marsteller og har nu valgt at blive herre i eget hus. Nu gælder det forandringskommunikation helt tæt på kunderne. Ikke flere lange, flotte præsentationer, men sparring og rådgivning for de ledere, der skal gennemføre forandringerne. Det er tid til change.
Maria Sennels har stiftet ledelses- og kommunikationsbureauet Copenhagen Change efter 14 år som rådgiver og direktør i kommunikationsbureauerne Advice og Burson-Marsteller. Bureauets fokus er primært på forandringskommunikation – både den interne og den eksterne kommunikation. Se hendes Kprofil her
 
Copenhagen Change er startet af Maria Sennels og har til huse i netværkshuset Schiller på Nørrebro. Der er ikke tale om et klassisk kommunikationsbureau, der laver kampagner, men mere et forandringsbureau med fokus på at rådgive ledere og medarbejdere i at forstå og kommunikere forandringer. Typiske forandringssituationer er organisatoriske omstruktureringer, outsourcing, fusioner, ny strategi, vision, mission, værdier eller ny identitet. Om forandringssituationerne lykkes eller ej, afhænger i høj grad af måden, de bliver kommunikeret på. Det har Maria Sennels arbejdet strategisk med i mange år.
 
”Igennem mine år i Advice og Burson-Marsteller har jeg haft fokus på ledelses- og organisationsudvikling gennem kommunikation. Jeg har altid haft interesse for at arbejde med store komplekse forandringer. Men jeg har som administrerende direktør i BM de sidste 5½ år også skullet have fokus på mange andre mere administrative opgaver. Nu synes jeg, tiden var inde til personlige forandringer og med mine mange år i bureau-verdenen synes jeg også, at den teoretiske og praktiske ballast var på plads. Så jeg tog springet, og det har været nogle helt fantastisk spændende første uger”, fortæller Maria Sennels.
 
All in
Man bliver ikke ekspert over en nat. Maria Sennels har 14 års rådgivningserfaring fra to store kommunikationsbureauer og en faglig baggrund som cand.merc. og med en Executive MBA. Hun har været administrerende direktør for Burson-Marsteller Danmark i 5 år, og det sidste års tid som global ansvarlig for forandringskommunikation. Men hun brændte så meget for det nære forandringsarbejde og det tætte forhold til kunderne, at hun sprang fra det sikre arbejde og de fine titler til et liv med fokus på det, hun virkelig brænder for: at rådgive virksomheder igennem deres forandringer.    
 
Men den store erfaring er ikke nok alene; det er også nødvendigt at have kunder. Og kunder er der allerede i Marias biks, for igennem årene har hun opdyrket et stærkt netværk på nationalt og globalt plan. Så det er ikke et spring ud i det ukendte. Men det er et spring, der er all in. For det skal gøres ordentligt. Ny hjemmeside: copenhagenchange.com, etablering af samarbejdspartnere, ansættelse af to medarbejdere og indflytning på ny matrikel – et kreativt netværkshus, hvor Maria og kolleger kan arbejde i et foranderligt miljø, hvor helt andre typer mennesker kan forstyrre og udfordre arbejdet. 
 
”Forandringer er sjældent noget, vi lige umiddelbart gider. Det er lettere at lade ting blive, som de er. Men forandringer er naturlige og nødvendige. Vi har derfor fokus på at skabe nogle cool løsninger og ideer til vores kunder, så de faktisk helt af sig selv får lyst til at gå ind i en forandringsproces. Det er også derfor, vi har placeret os i et netværkshus, nemlig for at vi selv kan blive motiveret til at få nye perspektiver og lyst til forandringsprocesser,” fortæller Maria Sennels.
 
Forandringsproces frem for forandringsprojekt
Maria Sennels har været med i gamet i mange år, og har set, hvordan forandringskommunikation er anderledes nu end for fjorten år siden.
 
”Dengang var forandring i højere grad en ting, man ville have. Man talte om et konkret forandringsprojekt, hvor man fx skulle udvikle en ny identitet. Når man havde udviklet denne identitet og præsenteret den med flotte powerpoints, så betragtede man forandringsprojektet som afsluttet. Men sådan ser vi ikke på det i dag”, fortæller Maria Sennels.
 
I dag bør man derimod forholde sig til forandringsprojekter som led i en konstant forandringsproces, hvor betydningen af virksomhedens værdier, visioner, mission og projekter, såsom fusioner eller outsourcing, ikke blot beskrives i topledelsens nyhedsbrev, men kommunikeres helt ud til de enkelte medarbejdere. Dette arbejde kræver særligt fokus på mellemledernes store betydning i forandringssituationer.
 
”Vores rådgivning retter sig primært mod lederne i virksomheden. Først topledelsen, så de forstår betydningen af den store interne kommunikationsopgave, og dernæst mellemlederne. Det helt centrale spørgsmål er hele tiden, hvordan de fine visioner og værdier og strategier oversættes til handlingsanvisende praksis for medarbejderne i deres hverdag”, siger Maria Sennels.
 
Den nye arbejdsmetode
Som rådgiver betyder dette også helt nye arbejdsmetoder. Før var der mere fokus på, hvordan nye forandringer blev implementeret ved hjælp af storstilede kampagner. Der blev informeret om forandringen, fx fusionen eller fyringerne, men Maria Sennels mener, at det er langt vigtigere at få gjort den interpersonelle kommunikation effektiv.   
 
”Det er kommunikationen fra nærmeste leder, der gør forskellen. Derfor er vores arbejdsprincip også, at det nu er slut med at sidde på kontoret hele dagen. Vi skal ud og være helt tæt på kunderne. Derfor starter vi nye projekter med først at tage ud til kunden og være ”i lære” en hel arbejdsdag, før vi går i gang med analyser gennem observationer og interview med relevante personer. Det betyder en meget mere præcis og konkret rådgivning i forhold til virksomhedens specifikke situation”, pointerer Maria Sennels afslutningsvis.
 
Maria Sennels' 3 gode råd til rådgiveren
  • Du skal insistere på at være til stede i virksomheden og komme helt tæt på kundens dna for at forstå forretningen, udfordringerne og kulturen. Det kan gøres på mange måder: Få en fast arbejdsplads i virksomheden; deltag i nogle af virksomhedens aktiviteter etc.
  • Du skal inspireres og udfordres for selv at kunne blive ved med at inspirere andre. Lad dig forstyrre af nogle, der arbejder på andre måder end dig selv. Tving dig selv til løbende at rive en dag ud af kalenderen for at sætte ind på din egen inspirationskonto, så den aldrig går i minus.
  • Du skal være ekspert på dit felt. Så bliver det også nemmere at inddrage andre fagdiscipliner, der giver de bedste løsninger.
 
Maria Sennels' 3 gode råd om at blive bedre til forandringskommunikation
  • Forandringer tager tid – det er ikke længere et forandringsprojekt, men en forandringsproces, hvor retningen er vigtigere end de enkeltstående projekter, ændringer og justeringer.
  • Ledere – især topledelsen – skal dele ud af deres viden, så alle ansatte kender virksomhedens udfordringer og realiteter. Alle ansatte skal kunne sige til sig selv, når de møder på arbejde om morgenen: "Sådan er vores virkelighed, og jeg ved, hvad vi gør ved det".
  • Strategien skal løftes ud af excel-arket og de mange managementmodeller og oversættes til et sprog, man kan tale om, diskutere og handle efter.
 
Maria Sennels' cv
Maria har arbejdet professionelt med ledelse og kommunikation siden 1994. Først internt i store danske virksomheder og derefter som ekstern rådgiver de seneste 14 år. Maria har arbejdet som rådgiver og direktør i Advice A/S i 8 år og derefter 6 år som administrerende direktør for Burson-Marsteller Danmark og global leder af forretningsområdet ’Change Communication and Organizational Performance’. Maria er uddannet cand.merc. fra CBS (1994) og har en Executive MBA fra CBS (2005).
 
Læs nogle af de artikler, Maria Sennels har skrevet på Kforum, her:

Her er Marias anbefalinger til god læsning om forandringskommunikation:
’Når forretningen kommunikerer’ af Jesper Højberg - Læs anmeldelse her
’Lad gå videre’ af Anne Katrine Lund - Læs anmeldelse her
’Sense-Making Methodology Reader’ af Brenda Dervin - Se mere her
 
 

Relaterede artikler

Forandringskommunikation ifølge Helle Petersen - Novo Nordisks kommunikative udvikler gennem to år har valgt at blive selvstændig. K-forum har spurgt hende hvorfor – og ...
Ledelse ER kommunikation - Leif Pjetursson nye bog Når ledelse er kommunikation beskæftiger sig med lederens personlige evne til at kommunikere. Kf...
Medarbejdere er ikke imod forandring, de er imod at blive forandret - Hvad er succesfuld forandringsledelse? Hvilke klassiske fejl begår organisationer når de skal forandre? Og hvilke udford...
Forandringens budskab eller budskabets forandring? - Kommunikationscheferne i landets kommende storkommuner og regioner står midt i deres livs største faglige udfordring: At...
Forandringstakten fortsætter - Det behøver ikke være så svært at gennemføre forandringer i en virksomhed. Denne artikel handler om at man faktisk kan f...
Toplederen er top dårlig til kommunikation - Stor utilfredshed med topledelsens kommunikation blandt medarbejderne, chefer og kommunikationschefer, viser en ny runde...
Intern Kommunikation Next Level - I 2007 lavede Nordisk Kommunikation en stor undersøgelse af intern kommunikation i danske virksomheder. Konklusionen var...
100 ideer til din interne kommunikation - Hvordan får man skabt sammenhængskraft i organisationen? Hvordan får man alle medarbejdere til at arbejde mod fælles vis...
God kommunikation i dårlige tider - Finanskrisen er over os. Hver dag nye meldinger om faldende aktiekurser, recession, konkurser, nedskæringer og fyringer....
Kommunikér det her! - Ordet "kommunikation" kommer fra "communicacion" og fandt sin plads i det franske sprog i det 14. århundrede. Det er afl...
100 ideer til forandringskommunikation - Fyringer. Forvandlinger. Fusioner. Forandringer har mange ansigter. Det er svært, med det er vigtigt. Ikke mindst at kom...
Film i forandringskommunikation - Ole Bornedal laver intern film for LEGO, Danish Crown portrætterer medarbejdere via film, PFA Pension bruger film i for...
Læg linjen med linjekommunikation - Quickfix-kommunikation findes ikke. Vil man have budskaber frem internt i organisationen, kræver det, at man lægger de s...
Forandringskommunikation i 180 centimeters højde - Virksomhedens forandring slog fejl. Hvorfor? Fordi den interne kommunikation svigtede, var for overordnet og for uperson...
Bliv endnu bedre til dit arbejde - Det nye år har meldt sig, og du har brug for nogle redskaber til at håndtere de daglige kommunikationsopgaver. Kforum pr...
Intern kommunikation er dødsyg - Det viser en stor undersøgelse af intern kommunikation i skandinaviske virksomheder. Medarbejderne bliver dårligt inform...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Job

Praktikant

Frist: 20. juli

SoMe-medarbejder

Frist: 31. juli

Content Marketing-medarbejder

Frist: 13. juli
Se alle job Indryk job

Netværk

Kommunikatører

Gruppen er udsolgt - venteliste

Se alle Læs mere

Kom til K-dag om Facebook

Lær Facebooks vigtigste og nyeste funktioner

29. august

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.