|
|
28 bureauer forklarer deres navn
Bureau-numerologi

Kforum har snakket med 28 danske bureauer for at få en forklaring på deres mærkværdige navne.

Skrevet af

Julie Kolbeck
Redaktionsassistent

8 artikler

0 indlæg

Hvilke tankeassociationer får du, når du hører ordene Zupa, Bocca, Heyday, Friday, No Zebra og Fireball? De færreste ville nok straks tænke, at det var bureaunavne. Men det er det. Kforum har snakket med 28 danske bureauer for at få en forklaring på deres mærkværdige navne. Nogle er inspireret af MMORPGs og Formel 1, nogle elsker bacon, fredage eller deres onkler, og andre har bare været på grillbar i Valby.
Anthony Aconis, CEO i Fireball
 
 
Åh gud... okay, here it goes ... 
 
Jeg sad og skrev på min første bog om passiv branding overfor produkter, der brænder igennem. Samtidig kørte der Formel 1 på fjernsynet og pludselig udbryder kommentatoren: “Look at him! He shoots out of there like a fireball!” Og så tænkte jeg, DÉT skal bogen, som handler om stærke produkter, hedde.
 
Og bogen blev til bureauet, og så er den ligesom ikke længere. Vi lægger som regel mere tanke i arbejdet for vores kunder ;)
 
Martin Wiinholt, CEO hos Gonzo Media
 
 
 
Paul Hertz, strategic director hos Montdor
 
 
Baggrunden for, at vi hedder Montdor, er i virkeligheden ikke så raffineret eller sofistikeret, som det fransk-klingende navn måske giver anledning til at tro. Vi er en virksomhed, der interesserer sig for og er drevet af mennesker, og går derfor ikke så meget op i filosofiske bevæggrunde.
 
Historien er derimod, at vores direktør – som i øvrigt ikke kan fransk – kørte forbi en grillbar i Valby med navnet "Mont D'or", hvortil en af bilens medpassagerer fortæller, at ’det jo er hans grillbar’. Stifter Dion Guldbjerg måtte dog have forklaret hvorfor – Mont D'or betyder, oversat fra fransk, 'bjerget af guld', hvilket læner sig op af efternavnet Guldbjerg. Hertil svarede Dion Guldbjerg, at når han en dag lavede sin egen virksomhed, så skulle den hedde Montdor.
 
Det kan derfor virke misvisende, at vi hedder Montdor, da det giver konnotationer til noget fransk og fisefornemt. Det er måske også derfor, at navnet med tiden er blevet transformeret fra det korrekte franske ”Mont D’or” med apostof og stort D til bare at hedde Montdor ud i et.
 
Petter Pablo Sommerfelt-Venegas, CEO i Zupa
 
 
 
Jimmy Mørup, adm. direktør hos Minuskel
 
 
Jeg bliver altid spurgt, hvad ”Minuskel” betyder. Med sådan et navn får du jo altid muligheden for at fortælle, hvad du laver. Jeg er blevet konfronteret af alt fra fysioterapeuter til revisorer.
 
Minuskel er en grafisk betegnelse for små bogstaver. Vi har altid haft evnen til at se det store i det små, og det er en stolt del af vores arv. Det er blevet bureauets kendetegn og vores måde at differentiere os på. 
 
Vi graver gerne dybt for at finde det, der reelt kendetegner vores kunder, differentierer dem i markedet og etablerer en værdiskabende og formålsbaseret kommunikationsplatform. Vi hjælper vores kunder med at lykkes på såvel strategisk som taktisk plan, og vi når deres ambitiøse mål ved at turde satse på de små detaljer. The devil is in the detail.
 
…og så er det traditionelt minusklerne, der skaber kommunikationen. Det kræver dog, at de bliver sat rigtigt sammen.
 
Derudover er der jo den underliggende, interne og lidt sjove historie, at jeg begyndte min “karriere” med en chef, der held Keld. Så vores navn passer på Minus kel(d)… hmm..
 
Morten Theil, adm. direktør i Bocca
 
 
 
Mette Hejl, CEO for Pravda
 
 
Mange tror, at Pravda har sakset sit navn fra en kommunistisk avis, et teaterstykke med Anthony Hopkins eller fra mærkaten på forsiden af en russisk flaske vodka. Kært barn har mange referencer, men ingen har hold i virkeligheden. Pravda har fået sit navn, fordi det i al sin enkelthed betyder SANDHED.
 
Som et full service B2B-reklamebureau må vi bare være ærlige og sige, at vi arbejder i en belastet branche. Man kan ikke kaste med sten uden at ramme fordomme om hurtige biler, et mindset om ”mig” før ”os” og overstimulerede superegoer, der sætter varm luft og luftkasteller over den værdifulde, dybe indsigt. Et par af fordommene er dybt, dybt fortærskede, men mange af dem lever desværre stadig. Omend jeg tror, de snart vil være helt på retur! Hurra for det!
 
Dette er Pravda som bureau og navn blandt andet et opgør imod. Pravda betyder sandhed, fordi sandheden er kernen i den måde, vi driver vores arbejde og forretning på. Vi er ikke bange for at sige sandheden til vores kunder – også når den gør ondt. Vi arbejder med at finde ind til, hvilken sandhed vores kunder og deres kunder kan mødes omkring. Og så skal vi forstå, hvilke subjektive ”sandheder” vi, som samarbejdspartner, skal udfordre.
 
Derudover er Pravda også et løfte. Jeg synes, det er sindssygt stærkt at møde potentielle kunder, samarbejdspartnere eller kon-kolleger med et løfte. Et løfte, der forventningsafstemmer, allerede inden de har trådt ind over dørtærsklen. Kan vi danne grundlag for et samarbejde så tidligt i processen, er vi allerede et skridt i den rigtige retning.
 
Anders Juel, CEO hos Superego
 
 
Superego har faktisk tre forklaringer:
 
1) Efter at have været ansat som Art Director i små syv år hos GB Grafisk startede jeg selv Superego i foråret 2006. Helt alene (i verden). Der var kun mig. Ingen kunder. Ingen ordrer. Stort set ingenting. På den måde gav ordene SUPER og EGO fin mening.
 
2) Derudover, og det var i virkeligheden det tungeste argument, så er superegoet en del af Sigmund Freuds personlighedsmodel.
 
Superegoet (eller over-jeg’et). Det er her, at fornuften hersker. Her, hvor samvittighed og moral er placeret. Hvordan handler vi mest hensigtmæssigt i en given situation? Det bestemmes i høj grad hos superegoet, og bureauet ville gerne repræsentere “de kloge løsninger”.
 
3) Slutteligt var tanken med navnet at signalere, at de fleste virksomheder og brands i et marked med stadig mere kamp om pladserne, var og er nødsaget til engang imellem at have lidt spidse albuer og (på den gode måde) være superegoistiske.
 
Morten Hershøj, CEO i Another
 
 
For os betyder Another først og fremmest, at man skaber og bygger brands på en anden måde i dag, end man gjorde for 10 år siden. De kunder, som vi samarbejder med hos Another, er alle sammen bevidste om, at forbrugeradfærden, mediebilledet og forretningen er i konstant forandring – så de efterspørger derfor vores brandstrategiske og kreative rådgivning til at finde en anden og mere relevant vej igennem dette komplicerede landskab. Vi plejer at sige ”There is Another Way”.
 
Sekundært ser vi os selv som som første-udfordrer ift. at skubbe til vores egen branche. Ikke alt skal gøres på en anden måde, men vi vil gerne ændre opfattelsen af, hvad man kan forvente af et moderne kreativt leadbureau i 2017.
 
Jesper Holm Joensen, Partner og CEO i No Zebra
 
 
No Zebra-navnet opstod tilbage i 90’erne, hvor stifterne, Nicholai Hindrichsen og jeg, i universitetstiden små-nørdede bag online-aliasset No Zebra. Da vi efter universitetet fik smag for at skabe forretning, havde navnet 'No Zebra' allerede dannet rammerne for det dynamiske mantra mellem os: “there is more to life than black and white”. Noget, som hele No Zebra-organisationen i dag efterlever.
 
Det catchy navn No Zebra og mantra har igennem årene udviklet sig sammen med det veletablerede digitale e-handelsbureau, der ligesom farvesymbolikken i mantraet ikke lader sig begrænse – men nærmere favner bredere, ligesom No Zebras tagline: All digital · All commerce.
 
Henrik Holst Christensen, CEO i Brandstifter
 
 
Der er ikke nogen sjov historie. Årsagen er såre enkel: Vi lever af at stifte (skabe) brands for vores kunder = brandstifter.
 
Det sjove kunne så ligge i, at vores payoff er "rettidig ildhu" (en lettere omskrivning af Hr. Møllers rettidige omhu), hvilket understreger, at netop timing og engagement er vigtige forudsætninger for at skabe et brand. Eller som vi siger: Der skal lys i øjnene og ild i rumpetten hos både kunden og os, for at det lykkes.
 
Så med frygt for netop at have forklaret en vittighed (hvilket man aldrig bør gøre) overlader jeg trygt informationen til Kforum.
 
Karina Holm, CEO hos We Love People
 
 
'We Love People'-navnet opstod som et modtræk, kan man sige, til at være meget corporate. Det var – og er stadig vigtigt for os at vise vigtigheden af at interessere sig for og forstå de mennesker, vi kommunikerer til og med. Samtidig tror vi på, at ”love” er en valuta, der altid vil være væsentlig – på tværs af brands, forbrugere og markeder, og det har vist sig at holde meget godt stik.
 
Lidt uddybende kan man sige, at brandet/navnet meningsudfyldes sådan her: "We Love People: Drevet af kreativitet, inspireret af mennesker". Mennesker inspirerer til ægte innovation. Mennesker er kreative væsener, der bruger produkter og løsninger på måder, udbydere aldrig selv havde drømt om. Eller selv opfinder de løsninger, ingen endnu har fundet på. Derfor er nysgerrighed vores vigtigste kompetence.
 
Vi observerer mennesker i den virkelige verden hver dag for at opdage huller i markedet. Vi lytter opmærksomt til det, de taler om. Og kigger grundigt på det, de gør. Fordi vi tror på, at de bedste løsninger er baseret på dybe og ægte indsigter. 
 
Det er mennesker fra det virkelige liv, der inspirerer til ægte innovation. Det er derfor vi elsker mennesker.
 
Rolf Bach Christensen, CEO i Uncle Grey
 
 
Der var engang fire Grey bureauer i hver deres danske by – København, Aarhus, Odense og Aalborg. Så en dag blev Grey Aarhus, Grey Odense og Grey Aalborg slået sammen til ét bureau, og eftersom Grey Provinsen lød lidt fjollet, så valgte de tre at finde et nyt navn.
 
Alle folkene blev samlet på et fint kursuscenter med buffet og kaffe, og der skrev man en masse forskellige navne op på en tavle. De tre bureauer ledte efter et navn, der fangede den særlige kultur, som de gerne ville være berømte for. Noget der var sjovt og rart på én gang. Alle havde en onkel, de rigtigt godt kunne lide, og eftersom man i Grey talte meget engelsk, så blev onkel til Uncle efter en afstemning.
 
Sidenhen blev Uncle mere berømt i landet end Grey, og så blev også dem i København en del af Uncle Grey-familien. Og det er ikke engang løgn.
 
Thomas Bjerg, CEO hos Very
 
 
“Very” er et adverbium, eller biord, som det så mundret hedder på dansk. Og det er helt bevidst, for det er den type ord, der er med til at definere og beskrive andre ord eller handlinger. Derfor har Very en symbolsk betydning, idet vi altid adder noget til et brand via samarbejdet med communities.
 
Derudover er det også et godt ord at bruge til at beskrive fx produkter, som vores Very Influencer, Very Social, Very Campaigns eller simpelt hen bare Very Insights, som er fundamentet i alt, hvad vi laver. 
 
Tanken bag Very opstod i de tidlige 00’ere, hvor jeg begyndte at lægge mærke til, hvordan både musik- og fashionbranchen formåede at få store ting til at ske, når bare de rigtige mennesker blev sat i spil – og altså ikke kompetencemæssigt som med en strateg og en kreativ. I stedet var det folk, som havde en stemme i et community, der var med til at rykke grænserne for, hvad brands som fx Diesel kunne gøre via DNA (Diesel New Art), og influere på det tidspunkt.
 
Men i 2006 var 'influencere' ikke et opfundet reklamebegreb, og den måde at bruge personer med en stemme i et community var endnu ikke sat på formel. Så det er med rødder i community-tankegangen, en ambition om et navn, der kunne nå ud over de danske grænser og en synergi-symbolik, der vægter muligheden for at tilføje noget definerende til eksisterende brands, at Very fik sit navn og så dagens lys for små 11 år siden.
 
Vibeke Nannerup, CEO og founder i Liquidminds
 
 
Hvorfor Liquidminds? Fordi mediebilledet er i konstant bevægelse. Den er 'liquid' – brands er 'liquid'. Personligt var jeg optaget af at prædike, at brands – som i årtier nærmest havde været støbt i beton – var styret af forbrugerne, hvilket jeg oversatte til, at brands er flydende. Forbrugerne er ikke, hvem de var, eller hvor de var tidligere. Holdbare konkurrencefordele eksisterer ikke. Brands er ikke styret af virksomhederne, men af brugerne. 
 
Vi var ikke i tvivl om, at vi skulle have et “liquid mindset” for at kunne forstå og udvikle moderne brands og deres kunderelationer via kanaler og medier i konstant bevægelse. “Minds” er bureauets medarbejdere. Det står bl.a. for de kreative og strategiske vilde hjerner, som skal levere en objektiv holistisk integreret kommunikationstænkning. Og det står for projektlederne, som står for kvalitetssikringen af eksekveringen på alle platforme og i alle kanaler.
 
“Minds” står også  for bureauets metode/r. Vores processer, der sikrer involvering, effektivitet og hvordan vi afregner med vores kunder, hvor vi ønsker fuldstændig transparens – og hvor hurtigt vi kommer frem til løsninger via effektive processer – noget som traditionelt har udfordret samarbejdet mellem et bureau og en kunde. Kunden flyder ind i vores processer – og er med i løsningerne.
 
Derfor blev vi hurtigt enige om Liquidminds.  Det lød som et bureau, der gør tingene anderledes. Som bestandigt tør tænke i nye baner. Og den fortælling har vi faktisk holdt fast i.
 
Stig Andersen, Strategidirektør og Partner i Subsero
 
 
Subsero er latin og betyder ”Jeg sår, jeg planter”. Det var adm. direktør og medstifter Kristoffer Hamborg, der fandt på navnet kort før starten i 2001. Vi gik i luften lige efter dotcom-boblen, og det var vigtigt med et firmanavn, der var langtidsholdbart og som ikke rummede modeluner som fx det famøse ’e’. Mere lavpraktisk skulle det også være et domæne, der var ledigt på både .dk- og .com-niveau og gangbart internationalt.
 
Og endelig skulle det sige noget om det, vi laver, og da vores mål altid har været at hjælpe vores kunder tættere på kunder, var det naturligt at tage udgangspunkt i, at man skal så, før man kan høste.
 
En lille pudsig sidehistorie er, at vi efter nogle år på markedet udviklede en softwareplatform til styring af individuel dialog, og da vi skilte den ud i 2006, fik søsterselskabet navnet ’Metimus’, der betyder ’Vi høster’, fordi målet med dialogen jo er at skabe et salg eller ændre en holdning.
 
Er folkene hos Subsero så eksperter i latin? Nej, dog ikke. Men da man går op i, at tingene skal være korrekte, har man begge gange trukket på en professor ved det daværende Institut for Romansk Filologi i København for at kvalitetssikre navnene.
 
Rikke Nordentoft Damborg, Partner hos Eventually
 
 
Der var spænding i luften, da vi fire stiftere af Eventually, Olivier, Mads, Christian og jeg, tilbage i juli 2010 sagde vores gode stillinger op for at starte et nyt eventbureau. Vi var fire, der skulle blive enige om et navn – et navn vi skulle kunne elske og være stolte af i mange år.

Vi ønskede at vores firmanavn skulle indeholde ordet ”event”, for at gøre det nemt at afkode, hvad vi arbejder med – nemlig planlægning, rådgivning og eksekvering af events!

Navnet skulle være internationalt, fordi vi allerede dengang vidste, at vi skulle ud over de danske grænser – og ja, nu ligger over halvdelen af vores business i udlandet for internationale kunder.

Vi hedder Eventually, fordi vi synes ordet klinger fedt, og det lægger op til, at ”før eller siden” så ender opgaven//eventen//kunden hos os. Ordets engelske betydning har også noget endegyldigt i sig – endelig gik vores drøm i opfyldelse – drømmen om at have verdens sejeste eventbureau.
 
Troels Riisbrich Underlien, partner i Vertica
 
Vertica er startet af fem udbrydere fra et andet firma, der gik konkurs i internet.com-dagene, hvor det hele gik meget stærkt, og vi følte, tingene handlede alt for lidt om kunderne og deres reelle behov. Vi mødtes derfor om et ønske om at levere reelle løsninger på reelle problemer og arbejde tæt sammen med kunderne om at gøre det.
 
En af de kunder var Bolia.com, som vi har arbejdet sammen med lige siden, og da vi skulle vælge navn til selskabet, var vi allerede dengang så begejstret for samarbejdet, at det blev en sammentrækning af Bolia.com og en anden ting, vi var begejstret for: bacon. Valget faldt på navnet: BOCON.
 
Det øvede vi os i at bruge, men stille og roligt gled det ned af listen til fordel for en ny favorit: KANON. Et navn, der kom ud af, at vi havde tænkt os at lave kanon-gode løsninger.
 
Desværre var domænenavnet ikke ledigt, og vi endte en brainstormingaften med at diskutere, at vi ud over at løse reelle problemer også gerne ville hjælpe vores kunder med at skabe vækst og gerne vertikal vækst. Det domænenavn var også taget, så ud røg det sidste ”l” og vi stod tilbage med det endelige navn: VERTICA.
 
Thomas Albert, bestyrelsesformand hos Pentia
 
 
Historien om Pentias navn bør også inkludere logoet, som er taget fra version 2 af DikuMUD kaldet Valhalla, som var et af de først MMORPGs i verden, og som andre store online-spil efterfølgende har lånt kraftigt fra (specielt SONYs Everquest).
 
Spillet blev skabt af Michael Seifert, tilbage i starten af 1990. Michael var én af de oprindelige fem stiftere, og da de satte sig ned for at skabe et firma, var det faktisk logoet, der var den første indgang til en form for visuel identitet. Det pegede jo netop tilbage på den nørdede spilverden med fantastisk kammerateri, som Pentia selv i dag holder op som et af de grundlæggende elementer for trivsel og definering af firmaet. Samtidig har logoet noget umiskendelig nordisk mytologi indlagt, og dermed er vores geografiske udgangspunkt også indeholdt.
 
Det medfølgende navn ”Pentia” var et resultat af lidt nørderi og en social indgang til skabelsen. I 1998 var DOT.com bølgen på sit højeste, og et nyt konsulenthus havde nok brug for at profilere sig. På den anden side var udgangspunktet for firmaet, at vi skulle have det sjovt, og derfor endte det efter diverse diskussioner om navnelistning med, at vi vendte tilbage til vores nørdede udgangspunkt, nemlig Pentium-processoren (på det tidspunkt Intels nyeste) og så ”Penta” for fem (stiftere).
 
Vi var dog noget i tvivl, om navnet vakte genlyd i den brede befolkning i forhold til et lighedstegn mellem navn og branche, så derfor besluttede vi os for at prøve det af foran Netto, hvor vi spurgte tilfældige mennesker om, hvilket navn – ud af en liste på 20 – de bedst kunne lide. Pentia vandt suverænt …
 
Kirsten Dalgaard, kreativ direktør og ejer af Fingerspitz*
 
 
Da vi for 15 år siden skulle finde et navn til bureauet, kredsede vi om ”Gefühl”, men da var vi to damer ved roret, så det blev lidt for lyserødt. I dag er vi glade for, at det ikke blev dét, nu hvor Michael er medejer. 
 
Det handler også om meget mere end følelser. Vi har fra starten været enige om, at vores kodeord er indlevelse, indsigt, at holde fingeren på pulsen – og så det gode håndværk.
 
Jeg snakkede med min søster om navne-udfordringen, og hun sagde: ”Så skal I da bare hedde Fingerspitz!” Og det havde hun jo ret i. Det tyske islæt er fordi, vi elsker alt, der er tysk; maden, landskaberne, sproget. Vi syntes, tysk var cool, inden de andre opdagede det! 
 
Asterisken (*) fortæller i øvrigt, at du har mere i vente hos os; der ligger mere bag end det, du først ser.
 
Lars Bo Kirk, administrerende direktør og partner hos Friday
 
 
Den sjove og sande historie om FRIDAY-navnet er, at vi fra begyndelsen havde som målsætning, at vi ikke ville arbejde om fredagen. Ja, vi ville holde fri hver fredag – samtidig med at vi udfoldede vores højeste faglige ambitioner. Under ønsket om arbejdsfrie fredage – og således indbygget i FRIDAY-navnet – lå dermed også et opgør med den konventionelle måde at drive og organisere bureau.
 
Med FRIDAY ville vi skabe det bedste fra bureauverdenen – minus det værste. Og kort fortalt blev det til, at FRIDAY skulle være et senior-bureau – proppet med voksne, erfarne mennesker med højeste integritet. Det er lykkedes. Vi er i dag over 20 mennesker – langt størstedelen senior-rådgivere.
 
Og som det står skrevet i vores manifest, som alle ansatte har læst og underskrevet:
”Vi skal huske én ting: Vi kommer ikke til at se tilbage på, hvor mange timer vi arbejdede, men intensiteten i timerne og de mennesker, vi brugte timerne med. Og ingen kommer til at fortryde, at de ikke arbejdede mere. Vi møder derfor gerne klokken ti og går klokken 14, hvis vi vil i svømmeren med ungerne eller sidde i solen på terrassen – og det i øvrigt ikke går ud over de øvrige principper i dette manifest. Præcis det hjælper vi hinanden med. Det betyder ikke, at vi ikke skal have travlt og arbejde hårdt! Det skal vi, for det er også sjovt i perioder. Og friheden koster naturligvis heller ikke bare gratis. Men det skal ikke være normen, kulturen eller ærgerrighed, der driver os ud i lange arbejdsdage – det skal være projektet, opgaven, beslutningen, respekten for hinanden, missionen. Og når vi vil have frihed, dækker vi hinanden af. Det er en del af FRIDAY-konceptet: Frihed og balance mellem arbejde og fritid for ansvarlige mennesker med en fælles mission, der ikke må fejle. Så enkelt og ambitiøst er det.”
 
Anders Hecter, Direktør i Skybrud.dk 
 
 
Vi fik vores navn i år 2000 som et bevidst modtræk til dotcom-hypen, hvor mange af vores konkurrenter hed noget på engelsk. Vi blev glade for ordet skybrud, da det ud over at være gedigent danskt også er et kraftfuldt ord med masser af energi.
 
Dengang var skybrud noget, man forbandt med noget rart, der rensede luften efter en varm og lummer periode; i dag har det desværre fået et lidt mere negativ klang pga. klimaproblemerne.
 
Det sjoveste ved vores navn er at høre det råbt op til prisuddelinger i udlandet, hvor “brud” ofte volder problemer. Sky kan godt udtales på engelsk, men brud bliver noget underligt noget.
 
Cecilia Hjorth, salgs- og marketingkoordinator hos KONXION
 
 
Det er ikke helt tilfældigt, at vi kalder os KONXION. For os handler det nemlig om at skabe connections, forbindelser. Vi er en virksomhed, som lever af at skabe forbindelser mellem mennesker, mellem brands og kunder og mellem strategi og salg – i en verden der er blevet digital.
 
Og hvorfor så KONXION med X? Vi vil gerne være den frække dreng i klassen og skille os lidt ud. Med sin placering midt i navnet symboliserer X’et det midtpunkt hvor man mødes og skaber relationer, dette var især tydeligt i vores oprindelige logo hvor X’et udgjorde et grafisk element.
 
Jens Hansen, administrerende direktør hos Aros Kommunikation
 
 
Navnet er fra før min tid, men historien er, at vi gerne ville være lokale i Aarhus området, men geografisk neutrale i resten af landet, hvor vi havde de fleste af vores kunder. Og her er Aros Kommunikation nærmest genialt (igen – det var før min tid):
 
  1. Alle i Aarhus ved, at Aros er vikingernes gamle navn for Aarhus (det betyder i øvrigt ”byen ved åens udmunding"). Derfor er der også rigtig meget her i Aarhus, der hedder noget med Aros. 
  2. Men i resten af landet er der ikke en sjæl, der aner det.
 
Resultat: Lokalt har vi et lokalt navn – i resten af landet har vi et geografisk neutralt navn. Og uanset hvor man befinder sig, fortæller navnet, at vi beskæftiger os med at kommunikere.
 
Og bare for en god ordens skyld: Vi hed Aros Kommunikation længe før, ARoS Museet blev opfundet!
 
Anders Lorentz, CEO og founder hos Heyday
 
 
Vi sad en aften, stifterne af Heyday, og brainstormede over, hvad vi skulle hedde, og faldt faktisk lidt tilfældigt over “Heyday”, som vi godt kunne lide, fordi det var mundret og havde en positiv klang.
 
Heyday betyder 'den gyldne æra' eller 'storhedstid' – og heri ligger der flere ting; nemlig at en gylden æra jo er noget, som det er fedt at være en del af, dertil for os medarbejdere den bedste tid, og det samme gælder for vores kunder og samarbejdspartnere og venner af huset, hvor det at være en del af Heyday er et slags højdepunkt i deres arbejdsliv.
 
Christian Fink, Account Services Director hos Epicent
 
 
Hos Epicent specialiserer vi os i presseopgaver for kæder og B2B-virksomheder. Navnet signalerer, at vi med kundens budskab som epicenter vil skabe vidtrækkende udslag på richterskalaen – i vores verden opgjort som salgsfremmende eksponering i redaktionelle medier.
 
I øvrigt blev navnet opfundet i 2008 et sted på den tyske Autobahn, hvor køreturen hjem fra Bruxelles var sat af til brainstorming.
 
Frederik Nørgaard, CEO hos Waimea
 
 
Vi var, som det næsten altid er tilfældet, når man skal finde på et navn, igennem hundredevis af ideer og konkrete forslag, men ingen af dem bed sig rigtig fast.
 
Vi havde snakket lidt om en “waves” analogi til det, vi laver – at vi skaber “bølger” med det, vi laver. Sætter reaktioner igang, der forplanter sig i omgivelserne. Pludselig dukkedet ordet “Waimea” så lidt tilfældigt op. Og før vi næsten havde fundet ud af, at der også fandtes et sted på Hawaii, der hedder Waimea, var vi blevet så glade for navnet, at vi valgte det.
 
Susanne Lund, CEO hos Konstellation og Republica
 
 
Vi hedder Republica, fordi vi i 2001 indgik i et formelt samarbejde med et svensk og et norsk bureau – og fremstod efterfølgende som en republik med flere bureauer under sig. 
 
Vores juridiske navn er Republica A/S. I forbindelse med opkøbet af det digitale bureau Konstellation i 2015 registrerede vi også binavnet Konstellation & Republica for at markere (ikke mindst internt), at bureauet var startet på en ny, spændende rejse med øget fokus på strategi og kreativitet. Det er dog planen, at vi på sigt, når bureauet har opnået tilpas momentum, går tilbage til det mere mundrette Republica.
 
Vi vil fortsat være en republik med mange konstellationer – lige fra hovedbureauet, til React til Kollektivet. Og nye konstellationer fremover vil vi heller ikke udelukke.
 
 

Relaterede artikler

Vejen til de gamle kultursnobbers lommer - De gamle hippier og slumstormere er blevet – ja, gamle. Indeni er de imidlertid unge som vårharer, og de er lige så imma...
Er marketing og kommunikation BFF? - Meget tyder på, at marketing er ved at overhale kommunikation på en måde, der kan forskyde balancen i den idealtypiske i...
Christiania som brand - Christiania opfylder næsten alle de grundbetingelser, der i den teoretiske litteratur knytter sig til corporate branding...
Hvilket bureau er WinWin? - Brancheglidningen i bureauverdenen medfører et større behov for at kunne det hele. Alt fra on- og offline til kreative o...
DSB har floppet igen - DSB har fået udarbejdet en selvoptaget kampagne. Denne gang forsøger de at skabe et fællesskab omkring den dårlige servi...
Mensch siger sandheden - Reklamebureauet Mensch fik tæsk, da de skabte kampagnen ”New Standards – New Normal” for Danske Bank. Den skulle blot ha...
The Big Idea Is Dead - "Et brand er summen af alt, hvad brandet foretager sig på tværs af PR, kommunikation, marketing, CSR, HR, butikker, call...
Solen skinner stadig på Star Tour - Der er gået mode i at skifte navn. Mange virksomheder i Danmark konsulterer i disse dage enten brandingbureauer eller må...
Her er ingredienserne i award-vindende kampagner - De mest prisvindende reklamer internationalt set har flere ting tilfælles: De gør brug af følelser i stor stil – de mark...
Det kan være nødvendigt at pisse nogen af - Den globalt mest omtalte danske reklame p.t. er ikke en reklame i klassisk forstand, men et konkurrencebidrag. Kreativ d...
Seks bureauer vandt en guldtiger i PR - Da PR-Tigeren torsdag aften blev uddelt for fjerde gang i Børssalen i København, kunne seks bureauer gå hjem med en PR-T...
Hvad skal brandet hedde? - Der er mere i brand-navngivning end brainstorm-leg med post-its, ordkombinations-bingo og opslag i synonymordbogen. Det ...
Når dagbogen bliver en reklamesøjle - Kommercialiseringen af blogs’ betydning for bloglæsernes troværdighedsopfattelse
Den troværdige vej til troværdig reklame - Uanset om du kalder det retorik, manipulation, propaganda, salg, PR eller reklamer, det er din opgave at overtale. Dit s...
Tuborg ... selvfølgelig ikke - Man skal være ganske varsom med at udtale sig om kvaliteten af en pay-off, indtil man kender den kampagne, den skal bakk...
Rårøv - den nye pige i kassen - I massekommunikation kommer kvinder i kasser. Kasser kommer i bølger. Og bølger kan bruges til at sælge produkter. Hvis ...
De danske bureauer fra A til Z - Fra Umwelt til Brandhouse. Dem med navn efter grundlæggerne og dem opkaldt efter steder eller objekter. Dem på dansk, på...
Fra Super Bowl til brand-aktivisme - Super Bowl leverede i søndags som vanligt en fanfare af reklamer til de fodboldglade, festklare amerikanske forbrugere. ...
Interview med Jesper Kunde - Reklamebranchen er blevet for fragmenteret, mener Jesper Kunde, som er bekymret på annoncørernes vegne. I et stort inter...
The BIG secret - Spørgsmål: Hvorfor er tegnestuen BIG og dens førstemand Bjarke Ingels overalt i medierne?  Hvorfor er BIG det eneste ark...
Hvis du vasker dit hår i feminisme, vil alle røre ved det - Beyoncé er det. Tøjmærket Monki er det. Bianco er det. Kommercielle? Ja. Feministiske? På samme tid? Ja. I hvert fald, h...
En nation af besserwissere - Intet giver så god trafik på kommentarsporene på sociale medier som artikler om, hvor dårlige folk er til det danske spr...
Det skal være brutalt! - Har du lige bestilt et nyt website? State of the art? Responsivt? Brugervenligt med React eller Angular? - så har du gjo...

Giv din stemme

27 stemmer
3,3/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Job

Konsulent

Frist: 24. oktober kl. 10.00

Kommunikatør

Frist: 30. oktober

Kommunikationsrådgivere

Frist: 17. november
Se alle job Indryk job

Intensivt forløb til dig

Content marketing bootcamp

Start 26. oktober
Fem halve dage i oktober og november

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.