Kvinde-reklamer er kedelige

Engelske kvinder har fire roller i reklamerne: De er mødre med traditionelle husmoderopgaver, partnere, karrierekvinder eller sexobjekter - og det er ganske enkelt for kedeligt.
af Observer

En smuk kvinde ryster sit lange blanke hår, mens hun går sammen med sine leende veninder. En anden har travlt med hjemlige gøremål og med at affodre børnene, og en tredje ser hengivent på sit nye menstruationsbind, som hun betror kameraet er verdens bedste. Gab, gab. Reklamer henvendt til kvinder er stereotype, kedelige og skabelonagtige, siger Malcolm Poynton, kreativ direktør i Ogilvy & Mather. Og grunden er: Penge. - Uanset hvilke kampagner, jeg har arbejdet på, har budgettet altid været mindre, når de var henvendt til kvinder, end når de enten var kønsneutrale eller henvendt til mænd, påpeger han. Malcolm Poynton har også bemærket, at reklamer, der henvender sig til mænd, generelt afbilder dem i langt bredere roller, og at de oftere er mål for sjove eller iøjnefaldende reklamer. For mens der er prestige forbundet med at rette kreative kampagner mod mænd, betragtes kvinde-reklamer som venstrehåndsarbejde - og det er ikke mindst kvinders egen skyld, pointerer han. De er nemlig alt for beskedne og flinke, når de reagerer på annoncer, og stereotypierne forsvinder først, når kvinderne begynder at gøre oprør mod dem.
Børsen 21-04-2004

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også