Kvinde-reklamer er kedelige

Skrevet af

Observer

243 artikler

0 indlæg

Engelske kvinder har fire roller i reklamerne: De er mødre med traditionelle husmoderopgaver, partnere, karrierekvinder eller sexobjekter - og det er ganske enkelt for kedeligt.

En smuk kvinde ryster sit lange blanke hår, mens hun går sammen med sine leende veninder. En anden har travlt med hjemlige gøremål og med at affodre børnene, og en tredje ser hengivent på sit nye menstruationsbind, som hun betror kameraet er verdens bedste. Gab, gab. Reklamer henvendt til kvinder er stereotype, kedelige og skabelonagtige, siger Malcolm Poynton, kreativ direktør i Ogilvy & Mather. Og grunden er: Penge. - Uanset hvilke kampagner, jeg har arbejdet på, har budgettet altid været mindre, når de var henvendt til kvinder, end når de enten var kønsneutrale eller henvendt til mænd, påpeger han. Malcolm Poynton har også bemærket, at reklamer, der henvender sig til mænd, generelt afbilder dem i langt bredere roller, og at de oftere er mål for sjove eller iøjnefaldende reklamer. For mens der er prestige forbundet med at rette kreative kampagner mod mænd, betragtes kvinde-reklamer som venstrehåndsarbejde - og det er ikke mindst kvinders egen skyld, pointerer han. De er nemlig alt for beskedne og flinke, når de reagerer på annoncer, og stereotypierne forsvinder først, når kvinderne begynder at gøre oprør mod dem.
Børsen 21-04-2004

Relaterede artikler

Don’t Think Pink - Mens der i litteraturen og blandt rådgivere er masser at hente om markedsføring til børn, tweens, teenagers og seniorer ...
Årets reklame er? - Hvad er årets bedste reklame? Vi har spurgt syv kommunikatører. De svarer alt fra Tryg Forsikring til Whopper Virgins, o...
Det står skrevet med blod - Du har nok set det: store brands der kæmper for ligeløn, kropsdiversitet og seksuel mangfoldighed? Brands udfordrer køns...

Giv din stemme

7 stemmer
4,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Job

Allround Communicator

Frist: 5. november

Kommunikatør

Frist: 6. november kl. 16.00

Kommunikations- og programchef

Frist: 10. november kl. 22.00
Se alle job Indryk job

Intensivt forløb til dig

Content marketing bootcamp

Start 26. oktober
Fem halve dage i oktober og november

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.