Er dit bureau win-win, socialkontor, slavepisker eller lose-lose?

Er dit PR-bureau en slavepisker, som tjener styrtende med penge, mens det pisker medarbejderne rundt i manegen til ringe løn? Eller er dit PR-bureau et socialkontor, hvor du får alt for høj løn for ikke at lave en dyt? Det kan også være, at dit bureau er win-win, hvor både medarbejderne og virksomheden tjener gode penge. Eller den sørgelige modpart: lose-lose, hvor ingen tjener penge. En ny analyse fra Bureaubiz kaster lys over bureauernes økonomi.
af Finn Graversen
Bureaubiz har sammenlignet 166 bureauer fra forskellige brancher med en samlet bruttoavance på over 4,2 mia. kr. Der er mange penge i bureauverdenen generelt, og i særdeleshed blandt PR-bureauerne. PR-bureauerne har nogle af de stærkeste nøgletal blandt de seks forskellige bureautyper, herunder blandt andet reklamebureauer og mediabureauer. De har den højeste bruttoavance pr. medarbejder og den højeste gennemsnitsløn.Samtidig holder deres lønandel (den andel af bruttoavancen, der bruges på personaleomkostninger) sig under gennemsnittet for alle bureauer.Det placerer gruppen som win-win i en model, hvor alle bureauer placeres i fire grupper: win-win, socialkontor, slavepisker og lose-lose. 
 
Lønandelen fortæller noget om, hvor god en forretning, bureauet er, mens gennemsnitslønnen fortæller noget om, hvor godt bureauet er til at tiltrække de bedste medarbejdere.Det er godt at have lav lønandel og høj gennemsnitsløn. Win-win er således en lønandel under gennemsnittet og en gennemsnitsløn over gennemsnittet. Lose-lose er stik modsat, mens ’socialkontorer’ har både lønandel og løn over gennemsnittet, og ’slavepiskerne’ har begge dele under gennemsnittet. De fire bureautyper kan også udtrykkes således:
 
Win-win
Både virksomheden og medarbejderen vinder: Medarbejderne tjener mange penge til virksomheden og har en høj løn.
 
Socialkontoret
Virksomheden taber, og medarbejderen vinder: Medarbejderne tjener ikkemange penge til virksomheden, men har en høj løn.
 
Slavepiskeren
Virksomheden vinder, og medarbejderen taber: Medarbejderne tjener mange penge til virksomheden, men har en lav løn.
 
Lose-lose
Både virksomhed og medarbejder taber: Medarbejderne tjener ikke mange penge til virksomheden og har en lav løn.
 
Matrix med kategorierne win-win, socialkontor, slavepisker og lose-lose.
 
Ikke en branche i rivende udvikling
Otte PR-bureauer er win-win, syv er slavepiskere, syv er socialkontorer, mens seks er lose-lose.En pæn og jævn fordeling, og samlet ser det ud til at gå meget godt.Der er dog nogle svaghedstegn. De 28 bureauers bruttoavance voksede kun med 2 pct. i 2010, hvilket er lidt mindre end gennemsnittet. Heller ikke udviklingen i overskud (primær drift) kunne holde trit med udviklingen hos andre bureautyper.Der er eksempler på PR-bureauer, der har oplevet markant fremgang; men faktisk oplevede halvdelen af de 28 et fald i bruttoavancen i 2010.Tallene tegner således ikke et billede af en branche i rivende udvikling.

Den største trussel kommer formentlig fra mediabureauerne, der igen voksede mere end markedet. Deres bruttoavance voksede med 10,5 pct., og deres overskud voksede med 16,1 pct.Mediabureauerne har igennem en række år været dygtige til at udvikle deres forretningsmodeller, med stadigt flere produkter, og komme tættere og tættere på kunderne.Men mens det er svært for dem at rumme og integrere den kreative verden, der er reklamebureauernes kernekompetence, vil det formentlig være meget lettere for dem at opbygge PR-relaterede produkter til håndtering af virksomhedernes tilstedeværelse i de sociale medier. Et område, som ellers ligger ligefor for kommunikationsbureauerne. Ingen bureauer besidder alle de kompetencer, de store virksomheder har brug for, og derfor er samarbejde mellem bureautyper et stadigt voksende krav.
 
Hvilke bureauer ligger hvor?
 
Oversigt over bureauer fordelt i matrix mellem win-win, lose-lose, socialkontoret og slavepiskere.
 
De forskellige bureauer har forskellige økonomier og forretningsmodeller. Hør her, hvad fire forskellige bureauchefer mener om kategoriseringen, og om deres forretningsstrategi.
 
Espen Meyer Højlund fra Advice A/S– en win-win’er 
 
 
"At skabe en win-win-situation for både medarbejdere og ejere er forudsætningen for vores nuværende succes. I al sin enkelhed handler det om, at vi kan levere gode løsninger, når vi kan tiltrække de bedste folk gennem et fair miks af gode vilkår, spændende opgaver og masser af fagligt albuerum. Og gode løsninger kan man tage en ordentlig pris for, og kunderne kommer igen. Samtidig er det også vigtigt at skabe et godt afkast, for det giver ro og overskud til at investere i virksomhedens udvikling. Den balance skal rammes, så vi håber i den grad, at vi kan holde os væk fra både socialkontor, slavepisker og ikke mindst lose-lose-kategorien i de kommende år."
 
Hanne Danielsen fra Hill & Knowlton – et ’socialkontor’
 
 
”Hill & Knowlton har været igennem en tid med store forandringer. Nu er vi heldigvis på vej tilbage til win-win-kategorien, hvor vi selvfølgelig hører til. At vi er havnet som ’socialkontor’ i 2010, skal nok mest ses som et udtryk for, at også vi må så, før vi kan høste. Vi har investeret i fremtiden til fordel for vores kunder – og os selv.”
 
Peter Goll fra Geelmuyden.Kiese – en ’slavepisker’
 
 
”Fordelen ved slaver er jo, at man som arbejdsgiver selv fuldt ud bestemmer, hvem man vil have, og hvordan man vil behandle dem. Vi har hos os en klar strategi om at satse på at købe unge mennesker (slaver med enhver form for etnisk baggrund er velkomne), som vi selv lærer op. Det betyder, at de ikke skal have den samme løn som etablerede kommunikationsstjerner. Til gengæld viser vores erfaringer fra 20 år på det norske marked, at dem, der holder fast, som hovedregel over tid bliver langt stærkere rådgivere og dygtigere til at løse de opgaver, vi får fra vores kunder – end hvis vi i stedet hyrer etablerede seniorer. Det tager lidt længere tid at bygge organisationen sådan, og ledelsen må engagere sig meget både internt og i kunderne, og det koster på lønsomheden i en årrække. Men over tid giver det en organisation, der kan løfte langt mere strategiske og procesorienterede opgaver for kunderne, end mange andre i markedet kan. Så vi er temmelig tilfredse med, hvor vi ligger nu. Vi skal så bare lige finde ud af det her med pisken – det er faktisk sjældent den, vi har brugt til at motivere. Og jeg må da nøje overveje, om ikke Bureaubiz’ fine begreb kan give mig gode ideer til at piske mere fremover.”
 
Frans Grandjean fra Communiqué –en lose-loser?
 
 
”Der er vel dels det at sige, at firkantede modeller skærer mindst halvdelen af virkeligheden fra, og dels at den type modeller desuden afskærer sig fra den vigtige tidsfaktor. Hos os hører vi ikke under lose-lose, men har som mange andre haft en svær tid under finanskrisen, som vi er kommet fint igennem og er nu meget optimistiske. Dertil kommer, at vi har PR-branchens bedste globale netværk, hvilket kommer os til gavn.”
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også