Kommunikation på økonomisk

Nu vil Handelshøjskolen i København også lege med! Den 1. september 2002 starter de første 60 studerende på en ny erhvervsøkonomisk kommunikationsuddannelse. Der er allerede nu stor fokus på den nye uddannelse, hvis formål er at uddanne kandidater, der er mere business-minded end humanisterne. Der er lagt op til en uddannelse i virksomhedskommunikation, hvor de fremtidige kandidater har netop de kvalifikationer, mange humanister mangler i forhold til at varetage fremtidens kommunikationsjob.

Denne artikel er en del af Kommunikationsforums nye tema om kommunikations- og medieuddannelser i Danmark. Har du en holdning til disse uddannelser, eller egne erfaringer, du gerne vil dele, kan du skrive til webmaster@kommunikationsforum.dk.
Læs mere om temaet og se alle artiklerne her


Mangel på kompetencer
I efteråret 2000 gennemførte Anne-Marie Soederberg fra Handelshøjskolen i København en interviewundersøgelse blandt kommunikationschefer i en række større danske private og offentlige virksomheder og interesseorganisationer.
Undersøgelsen viste, at der er en række kompetencekrav, som ifølge kommunikationscheferne ikke bliver opfyldt af kandidaterne fra de nuværende kommunikationsuddannelser. De efterlyste bl.a. en mere solid erhvervsøkonomisk viden som forudsætning for at forstå, hvordan en organisation fungerer. Desuden efterspurgte de en bedre sociologisk og politisk forståelse blandt kandidaterne som forudsætning for at kunne analysere organisationernes interne dynamik og deres samspil med omgivelserne og de eksterne stakeholders.

Stor interesse
Allerede inden det første hold starter, er der en overvældende interesse for det nye studie. Til Handelshøjskolens to arrangementer, hvor kommende studerende kunne stifte bekendtskab med uddannelsens indhold og undervisere, mødte der over 300 op. På uddannelsens første hold er der plads til 60 studerende, men allerede nu er der over 300 ansøgere gennem kvote 2, dertil skal så lægges kvote 1 ansøgerne.
Det var mennesker med vidt forskellige baggrunde, der mødte frem til præsentationerne af uddannelsen. Der var selvfølgelig en god del af nuværende gymnasie- og handelsskoleelever, der skulle tjekke ud, om det var en uddannelse for dem. Men der var også en stor del af Handelshøjskolen egne elever. Nogle af dem var mødt op ad ren og skær nysgerrighed over den nye uddannelse, andre var mødt op for at vurdere om de skulle droppe deres nuværende studie til fordel for dette. Og så var der studerende fra andre kommunikationsuddannelse, der, som de selv sagde, var på udkig efter en mulighed for at få ”noget rigtig kommunikation”.

HA (kom.)
Den erhvervsøkonomisk baserede kommunikationsuddannelse, HA (kom.), er i første omgang en 3-årige bachelor uddannelse, der giver adgang til at fortsætte på Handelshøjskolens mange cand.merc.-linier. Med tiden, er planen, at der skal udvikles en selvstændig overbygningsuddannelse i strategisk virksomhedskommunikation, og på sigt også en masteruddannelse for de kommunikatører i praksisfeltet, der har behov for en teoretisk efteruddannelse.
Undervisningsformerne spænder over workshops, forelæsninger for hele årgangen kombineret med mindre øvelseshold i det samme stof, studenteroplæg, netstøttet undervisning, case- og projektarbejde, præsentationer, øvelser i værkstedsregi samt oplæg af gæstelærere fra erhvervslivet. Hvert studieår afsluttes med et problemorienteret projektarbejde, der strækker sig over to måneder. På 3. studieår er indlagt et 3 måneders praktikophold i en privat virksomhed, interesseorganisation eller offentlig institution, som går forud for det afsluttende bachelorprojekt.

Fremtidens kommunikations-medarbejder
Efterhånden som kommunikation bevæger sig fra alene at være et håndværk til også at blive et ledelsesanliggende, bliver der stillet andre og større krav til kommunikatørerne. Krav som de fremtidige kommunikationsfolk fra netop denne uddannelse skal være i stand til at håndtere.
Hvor man tidligere i en kommunikationsafdeling først og fremmest havde brug for folk der kunne skrive godt, kommunikere klart og formidle komplicerede sammenhænge, så de kunne forstås på alle niveauer i organisationen og dens omverden, er der nu et stigende behov for at kommunikatørerne skal kunne indgå på det strategiske niveau som sparringspartnere for organisationens ledere.
Derfor kommer den nye uddannelse til at dreje sig om: Udbygningen af den digitale kommunikation, integrationen af viden, faglige discipliner og arbejdsfunktioner, der tidligere har været tænkt adskilt: Informations- og kommunikationsteknologi, PR, human ressource management og markedsføring. Dertil kommer udviklingen af nye regnskabsformer (miljø, etik, intellektuel kapital, sociale forhold) , øget fokus på kriseberedskab og ’issues management’ samt øget vægt på kommunikationsrådgivning i forbindelse med strategi og organisationsudvikling.

HA (kom.) mod de andre?
Med uddannelsen i virksomhedskommunikation er Handelshøjskolen som en af de sidste store uddannelsesinstitutioner kommet på banen med en kommunikationsuddannelse. Er det så bare en af de eksisterende uddannelser om igen, tilsat lidt erhvervsøkonomi og noget ekstra sociologi, eller vil det vise til at være en alvorlig konkurrent til de nuværende kommunikationsuddannelser? Og vil kandidaterne fra Handelshøjskolen have en fordel på et i forvejen overfyldt marked af kommunikationsfolk – i konkurrence med bl.a. cand.comm.ere, cand.mag.ere og journalister. Ifølge Handelshøjskolens egen undersøgelse er der noget, der tyder på det. Så nu bliver det interessant om universiteterne tager konkurrencen op, hvis de altså mener, der er en.


Undersøgelsen er publiceret i rapporten:
Anne-Marie Søderberg: "Den kommunikerende organisation - den organiserende
kommunikation", som udkom i april 2001.


Læs mere om uddannelsen her:
HA (kom.)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også