Vi er ikke propagandamaskiner

Kun få kommunale k-folk har problemer med pres fra de politiske chefer. Men en ny undersøgelse viser, at de er dødtrætte af at blive skreget ud som spindoktorer i omverdenen. DJ-formand forsvarer k-folkene i skarpe vendinger. Nu må politikere og medier anerkende kommunikationsfaglighed som enhver anden profession, lyder det.
Det er oftest den til enhver tid siddende opposition i byråd eller regionsråd, som klager. Klager over enorme mængder af overflødige k-folk, som villigt stiller op som redskab for borgmestrenes personlige propagandamaskiner. Men også medierne er med til at hænge k-folkene ud for uetisk spin og det, der er værre. Medierne elsker at problematisere k-folkenes arbejde som hindrende for den frie journalistik. Eller rettere: Sådan opfatter mange k-folk det. De oplever, at omverdenen kalder dem for ’et demokratisk problem’.
 
Kommunikationsarbejde er public service-formidling 
Det viser en stor undersøgelse fra KL, Danske Regioner og Dansk Journalistforbund (DJ). Undersøgelsen fastslår, at kun hver 10. kommunale kommunikatør oplever utidig politisk ånde i nakken. Og når det sker, lykkes det næsten altid at tage en snak med politikeren eller chefen. Hvorefter presset forsvinder.
 
Det glæder DJ-formand Mogens Blicher Bjerregård, men han er bekymret over ’omverdens-resultaterne’, som understreger betydningen af, at kommunikationsfaget anerkendes som enhver anden faglig profession: ”Kommunikationsmedarbejderne er udsat for en overraskende voldsom kritik på et helt urimeligt grundlag. Mange af kritikerne ved udmærket, at kommunikatørerne udfører sober borgerformidling, og at det netop ikke handler om uetisk spin for borgmestrene. Kommunikationsarbejdet er i bund og grund public service-formidling, og regioner og kommuner ville hurtigt miste legitimitet uden den kontakt med borgerne, som kommunikatørerne sikrer. Det er på høje tid, at faget kommunikation bliver anerkendt og respekteret. Kommunikationsmedarbejderne arbejder på almindelige embedsmandsvilkår med formidling og involvering som speciale. De har bestemt ingen grund til at føle sig hængt ud – tværtimod.”
 
Hvem føler kommunikationsmedarbejderne sig hængt ud af?
Ifølge kommunikationsmedarbejderne er det især medierne, men også politikere, oftest oppositionspolitikere, som ikke er med i budgetforlig og i de afgørende konstitueringer. Men godt halvdelen af de, der føler sig gjort til genstand for et demokratisk problem, nævner, at pressen er afsender. Flere nævner, at redaktionerne har en udpræget frygt for at blive viklet ind i spin, hvilket kan være årsag til, at kommunikatørernes arbejde ofte kommer under beskydning. Andre hævder, at de er til betydelig større hjælp for medierne, end medierne selv tror og vil erkende.
 
Mogens Blicher Bjerregård fremhæver, at journalister generelt er udsat for et stigende pres fra kilderne – ikke mindst de professionelle kilder. Det kan være en medvirkende årsag til, at journalistens og kommunikatørens oplevelse af den samme situation kan være forskellig. Han vil heller ikke afvise, at uetiske metoder kan forekomme blandt kommunikatørerne, men fastholder, at kommunikatørerne i al væsentlighed udgør en højt kvalificeret og helt nødvendig arbejdskraft i offentlige organisationer. 
 
”Kritikere skal huske på, at mediekontakt er en forsvindende lille del af kommunikatørernes arbejde. Langt de fleste opgaver er direkte borgervendte og handler om noget så almindeligt som affaldsinformation eller forklaringer til ældre om omsorg. Netop derfor er det så væsentligt, at denne borgerformidling respekteres og anerkendes som en faglighed på linje med enhver anden profession."
 
Parterne bag undersøgelsen sætter sig nu sammen for at afklare, om der kan opstilles et sæt gode råd til k-folk om manøvrering i det politiske landskab. Vel at mærke råd, som også henvender sig til politikerne om deres brug af kommunikationsrådgivning. Mere end halvdelen af de godt 300 besvarelser fra k-folkene efterlyser nemlig sådanne råd.
 
Undersøgelsen er gennemført blandt godt 600 kommunale og regionale kommunikatører.
 
______________________________________________________________________________________
 
DJ's website – forsiden:
 
DJ's egen-omtale:
 
Kommunikationen.dk:
 
Journalistens online-omtale:
 
Omtale hos KL:
 
 
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job