Kjær om krisekommunikation

Alle kan komme ud for kriser, med eller uden egen skyld, og for de mest udsatte vil kriser blive mere reglen end undtagelsen. At kunne håndtere en krise, fra forebyggelse og beredskab til det kritiske strategivalg og den rette timing, hører hjemme i enhver kommunikatørs værktøjskasse.

Enhver virksomhed, myndighed eller organisation kan komme ud for kriser – situationer, hvor de står med et akut problem, der samtidig vækker stor interesse i medierne, hvilket i sig selv kan skærpe krisen. Det er ikke så vigtigt om krisen har rod i fakta eller ej, det er offentlighedens opfattelse der tæller.







Kriser kan udvikle sig katastrofalt, men de behøver ikke at gøre det. Kjær Hansen opstiller en ’krisekommunikationens spændingskurve’ fra spæd start til kulmination og udfasning. Virksomhederne er potentielt altid på vej ud i den næste krise, derfor gælder det om at være forberedt.







Det skriver Jens Otto Kjær Hansen i sin nye bog "I andres brød - håndbog om informationsjournalistik, virksomhedskommunikation og public relations", 2004, Forlaget Ajour.







Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også