Sæt sanserne i spil - En analyse af sansemarketing som kommunikationsværktøj

Vi kender det alle sammen. Den velkendte lyd fra Hjem-Is bilen, som kører rundt i villakvarteret. Følelsen af den tunge fjernbetjening fra B&O, eller den særlige duft, som møder os, når vi sætter os ind i en ny bil. Vores sanseapparat bliver slået til, og vi lader os i større eller mindre grad påvirke heraf.
Vores speciale handler om, at involveringen af forbrugerens sanser bliver mere væsentlig i forbindelse med markedsføringen af brands. Der kan antages at være flere årsager til denne udvikling, men det er især værd at bemærke, hvordan forbrugerne i dag eksponeres for et massivt bombardement af markedsføringsbudskaber.
 
Derfor må virksomhederne forsøge at finde frem til, hvordan de på bedste vis kan efterlade et indtryk hos forbrugerne, som skaber grundlag for at differentiere sig, og samtidig skabe og styrke relationerne til forbrugerne. I et mediebillede, hvor en stor del af markedsføringsbudskaberne risikerer at drukne i mængden,  må virksomhederne arbejde med nye strategier, som gør dem i stand til at fange de ombejlede forbrugeres opmærksomhed. Hertil er sansemarketing et af de nyere værktøjer, der igennem en inddragelse af alle menneskets fem sanser, forsøger at skabe og styrke relationen mellem forbruger og brand. Sansernes evne til at efterlade stærke indtryk hos forbrugerne, gør det interessant at undersøge, hvorledes virksomheder igennem sanserne kan effektivisere deres markedsføring. Det skal bl.a. ses i lyset af undersøgelser, som viser, hvorledes forbrugere i højere grad vil indgå i relationer med virksomheder og brands, som de har positive følelser for.
 
På baggrund af disse argumenter og indsigter, har vi i vores speciale valgt at foretage en analyse af sansemarketing som kommunikationsværktøj. Målet med dette har været at finde frem til nogle brugbare handlingsanvisninger, der inddrog indsamlet viden fra teorien, ekspertviden samt indsigter fra helt almindelige forbrugere. 
 
Specialet er vurderet til karakteren 12.
 
Læs hele specialet her.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også