Obamas vinder-app

Digitalkampagnens hellige gral. Sådan er Obama 2012-kampagnens nyeste digitale værktøj – Dashboard – blevet beskrevet. Det er værktøjet, der placerer Obama-teamet i en helt anden liga end republikanerne, fordi det trækker på den store data-sky.
af Karl Kjær Bang, Anders Hjelholt
Obama 2012 app - download den her
 
Daniel Kreiss, der er lektor i digitale medier og kampagne på University of North Carolina, mener, at kampagneværktøjet Dashboard er det mest nyskabende i denne valgkamp. Det er en videreudvikling af en mindre sofistikeret app, som den demokratiske organisation Organizing for America lancerede i forbindelse med 2010 midtvejs-valgene. Lektoren beskriver app'en som intet mindre end virkeliggørelsen af en drøm, demokraterne har haft helt tilbage i 2002.
 
Fra hjemme-pc til smartphone
Kreiss har i sin bog ”Taking our country back” studeret det digitale kvantespring, som demokraternes valgkampe har taget i årtiet frem til 2009. Vi har sat ham i stævne i Charlotte, North Carolina, på samme dag, hvor Obama senere på aftenen og blot et par hundrede meter fra, hvor vi sidder, formelt accepterer nomineringen som demokraternes præsidentkandidat. 
 
Her forklarer han os, at Dashboard udnytter, at vi alle sammen i dag har smartphones – små computere, der altid er online. Og som kan markant mere, end det var tilfældet i 2008. Dengang for fire år siden var det tætteste, man kom på app’en, den feature, at man kunne printe lister ud over vælgere på sin hjemmecomputer. I dag kan man via sin smartphone ikke kun hente, men også indtaste data, der live-opdateres i en central database, og derpå igen bliver tilgængelig for alle aktivister i hele landet. Det er det, Obama-kampagnen har formået at udnytte med Dashboard (dansk: instrumentbræt), som er blevet til ved den fælles indsats fra mere end 100 statistikere, dataeksperter, matematikere, software-ingeniører, bloggere og internetreklamefolk.
 
Når man ser på, hvad app’en kan, bliver det også klart for et par danske kampagnefolk som os, at der er noget om snakken. Dashboard er simpelthen den direkte og detaljerede drejebog til, hvordan man som frivillig kan føre mest effektiv kampagne.
 
Præcis som man i en bil skal bruge vigtig information fra sit instrumentbræt til at beslutte ens næste træk – køre lidt langsommere, tanke, få mere olie på – så giver kampagneapp’en nøjagtige informationer til at styre kampagnen i et givent område gennem up-to-date-informationer, som både de frivillige og kampagnestaben kan navigere efter.
 
På dette screenshot ses, hvilke muligheder Dashboard rummer. Under ”resources” findes fx en stor argumentbase, som man som frivillig kan trække på
 
Er din nabo demokrat?
Tag nu de frivillige først, og eksempelvis dør-til-dør. Når en frivillig logger ind med sin adresse, kommer der et kort op. De huse, hvor der bor demokrater i nærområdet, bliver markeret med et lille blåt flag – og for hver adresse fremgår navn, alder og køn på demokraten, der bor der. Når den frivillige så har besøgt et hus, taster hun eller han mere information ind – på en skala med syv trin, registreres det, om en vælger er alt fra ”Strong Obama” til ”Strong Republican”.
 
Dashboard viser, at der i området omkring Fulton metrostation er seks demokrater, som man som frivillig opfordres til at gå dør-til-dør hos. De to valgte hedder Mary på 31 år og Seth på 30 år
 
Set fra kampagnestaben betyder den information, at der nu kan planlægges rationelt ud fra, hvad næste skridt over for den frivillige skal være. En af de nye store optimeringer er nemlig, at information, der tastes ind via app’en, synkroniseres direkte med Obama-kampagnens centrale VoteBuilder-database. Og ud fra modeller over vælgeradfærd giver det information til kampagnestrategerne om, hvor sandsynligt det er, at en given person vil støtte demokraterne og Obama ved valget den 6. november. Måske er de så overbeviste, at de skal opfordres direkte til at engagere sig, eller det kan være udfordringen overhovedet at få dem til at huske/gide at stemme. 
 
Obama siger hej
Udover at være et redskab til sofistikeret vælgeradfærdsanalyser, som kampagnen kan lægge strategi efter, giver app’en og den store, live-synkroniserede database også kampagnestaben mulighed for noget så simpelt som at optimere timingen af, hvornår de skal presse løs deres eksisterende støtter. For eksempel opdateres det direkte i databasen, hvornår en person sidst har doneret penge. Hvis frøken Robinson for eksempel lige har doneret samme formiddag, ved kampagnefolkene, at de skal vente lidt, før de ringer og beder om flere penge.
 
Og der er mere endnu. App’en giver bud på argumenter og opfordringer til at indgå i uformel samtale, hvis muligheden byder sig på dør-til-dør-ruten. Eller, hvis man gerne vil hjælpe, men ikke ønsker at gå dør-til-dør, så giver den information om andre muligheder for kampagne i nærområdet. Samtidig kan den bruges som en kommunikationskanal for kampagnestaben. Indbygget i app’en er der nemlig mulighed for at kommunikere via video-link til de frivillige direkte på deres mobil. En mulighed, præsidenten selv har brugt løbende i kampagnen.
 
157 procent flere døre
En anden ny feature ved Dashboard er dens indbyggede mulighed for at konkurrere på tværs af Obama-teams. De frivillige kan se, hvor mange opkald, der er blevet foretaget, døre, der er blevet banket på, og nye vælgere, der er blevet registreret. Og præcis, som der i nogle af kampagnerne til Folketingsvalget 2011 gik sport i at være dem, der bankede på allerflest døre, er håbet, at det samme vil ske mellem de frivillige teams, når de hele tiden kan se, hvem der er klarer sig bedst på de forskellige mål.
 
Som det fremgår af screenshot’et har Anders ikke været så aktiv i den forgangne uge. Det skulle ifølge Obama-kampagnen motivere ham til at give den en ekstra skalle, så hans venner ikke synes han svigter sagen
 
Om det sker, vides dog ikke. Præcis som det heller ikke er sikkert, at Dashboard rent faktisk virker. Det kræver naturligvis grundig forskning af effekterne af, om den lettere tilgængelighed af kampagnen, den mere målrettede tilgang samt konkurrenceelementerne rent faktisk virker. Eller om engagementet faktisk falder, når der i mindre grad lægges vægt på det sociale element, der er i at mødes på det lokale kampagnekontor.
 
Noget kunne dog tyde på, at det har en effekt. I hvert fald, hvis man skal tro på Obama-kampagnens egne tal. Således har Obamas kampagnechef Jim Messina udtalt, at ikke mindst på grund af app’en havde Obamas kampagne registreret 150 procent flere vælgere og banket på 147 procent flere døre i september end på samme tidspunkt ved sidste valg.
 
Din depression er Obamas skyld
En ting er dog, om det virker. Som dansker kan man heller ikke lade være med at tænke på, at det nok ikke ville falde i helt god jord, hvis man herhjemme kunne finde sine naboers politiske tilhørsforhold via en app på ens telefon. Og man kan berolige sig med, at det heller ikke kommer til at ske – i hvert fald ikke medmindre der bliver gennemført vidtrækkende lovændringer.
 
Men i USA er intet helligt, forklarer Daniel Kreiss. Faktisk er reglerne så frie, at han ikke mener, man kan afvise, at amerikanske vælgere, der søger på antidepressiver på Google, i fremtiden kan blive udsat for en mobilreklame om, at deres depression er Obamas skyld.
 
Omvendt har USA et stort problem med, at mange ikke stemmer til valgene. Men netop de enormt målrettede budskaber, som den store datamængde og de nyeste digitale værktøjer som Dashboard giver mulighed for, får flere til at stemme. Ikke mindst blandt dem, der normalt deltager meget lidt i demokratiet.
 
Så Big Data forhåbentlig kan blive til Big Democracy.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også