Vi har talt med kommunikationsbranchens ukronede dronning: Anne-Marie Skov. Kommunikationschef og vice president i Carlsberg. Kvinden, der håndterede Carlsbergs kommunikation i forbindelse med opkøbet af det engelske bryggeri Scottish & Newcastle. Se og hør, hvordan opgaven blev løftet.
Hvor Anne-Marie Skov fortæller om, hvordan Carlsberg er organiseret. (01:37)
Hvor Anne-Marie Skov fortæller om, hvor mange medarbejdere de er i organisationsafdelingen. Og hvor hun samtidig forklarer, hvilke kompetencer en kommunikationsmedarbejder i Carlsberg skal besidde for at kunne indgå i Carlsberg-kulturen (03:33)
Hvor Anne-Marie fortæller, hvilke opgaver de løser i kommunikationsafdelingen (00:45)
CARLSBERGS OPKØB AF SCOTTISH OG NEWCASTLE
Hvor Anne-Marie Skov fortæller om 1) de mediemæssige udfordringer, før købet var på plads 2) hvordan det gik til, at prissætningen blev diskuteret offentligt 3) hvordan de rent strategisk behandlede krisen (05:08)
Hvor Anne-Marie fortæller om, hvordan det hele nu er skiftet. Nu sidder hun og taler med sine kolleger i Scottish og Newcastle. Under overtagelsesforløbet var de derimod "fjender". Samtidig forklarer hun, hvilke udfordringer de nu sidder med, efter overtagelsen er faldet på plads. (03:54)
DET VIGTIGSTE, DET SJOVESTE OG DET BEDSTE GODE RÅD
Hvor Anne-Marie fortæller, at hendes kæphest er, at man ser ledelse, strategi og kommunikation som integrerede og afhængige størrelser. Dvs. samtlige ledere skal altid tænke kommunikation ind i alle processer. Og kommunikation skal sidde med i selve beslutningsprocessen. (02:45)
Hvor Anne-Marie fortæller, at det sjoveste ved hendes arbejde er, når der sker noget stort (som fx at købe en ny virksomhed), og at alle skal samarbejde om at få det til at lykkes. (00:53)
Hvor Anne Marie giver fire gode råd til, hvordan man får succes med sin kommunikationsafdeling. (01:23)
Anne-Marie Skov har siden august 2004 været ansvarlig for Carlsbergs koncernkommunikation, herunder kommunikation til medier, investorer og medarbejdere.
Før hun kom til Carlsberg, arbejdede Anne-Marie Skov 18 år for Novo Gruppen, hvor hun blandt andet var kommunikationschef i Novo Nordisk og kommunikationsdirektør i Novozymes.
Anne-Marie Skov er uddannet cand.mag i engelsk og dansk fra Københavns universitet og er derudover efteruddannet i ledelse, strategi og organisation på bl.a. på Stanford, Insead og IMD. Hun er tilknyttet Copenhagen Business School som censor og som medlem af rådgivende udvalg inden for virksomhedskommunikation og branding.
Anne-Marie Skov er bestyrelsesmedlem i WWF-Denmark, i Tuborg Fondet, Nørrebro Teater, og Erik Møller Arkitekter (næstformand). Hun er desuden medlem af Etisk Råd.
Anne-Marie Skov er gift med lektor Henrik Skov og har to voksne børn.
Del artikel
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.
“Det rene vanvid” og “en skandale” lyder nogle af reaktionerne på en ny udgave af ”Kvinde kend din krop”. Maia Kahlke Lorentzen, specialist i digital kultur, analyserer debatten.
I stedet skal Esben Pretzmann, der tidligere har været med til at lave ”Svedbanken” og ”Drengene fra Angora”, være vært, indtil Jonatan Spang er tilbage.
I et interview med Børsen afviser Martin Præstegaard, adm. direktør i ATP, bl.a. at svare på spørgsmål og afbryder til slut interviewet. To medietrænere kommenterer, hvad man kan lære af håndteringen.
Hvis man kan stryge en helligdag, kan man vel også udnævne en ny. Særligt, hvis man kan kombinere fridag med værdipolitik, kan det blive en ny kampplads, skriver selvstændig k-rådgiver Morten Reimar.
Mathias Holm Pedersen, nordisk kommunikationsdirektør i AstraZeneca, fortæller, hvordan han har lært, at ting faktisk tit er så komplekse, at det ikke altid er sikkert, hvad der er rigtigt at gøre.