K-brief uge 7

Her samler vi det, du skal vide, nu vi ved det. Den amerikanske præsident får sin briefing hver morgen, du får den hver uge i dit nyhedsbrev. Kforum kuraterer kort om kommunikation.
I denne uge har vi overlevet valentinsdag, men ikke alle er kommet ud på den anden side uden knuste single brand-hjerter. Føtex i Gentofte forsøgte at gøre indkøbsturen til 'gift ved første frysedisk', og Burger King prøvede at sælge en romantisk oplevelse over et papkrus med to huller i låget. Men der er heldigvis sket andre ting i k-verdenen end valentins-reklamer – læs med her.
 
Job-hop på det seneste:
Anne Mette Scharling er ny rådgiver og Rasmus Frimand Jensen er ny kreativ konsulent i Geelmuyden Kiese. Nordea har ansat Stine Wind som ny pressechef for Nordea i Danmark, og Anders Grove er fra marts ansat i en nyoprettet stilling som redaktionschef hos Djøf og Djøf Forlag. 
 
Se alle Job-hop her.
 
Kforum holder K-bar og du skal med!
Kom og vær med til k-branchens sjoveste og hyggeligste fredagsbar! Mød nye og gamle k-venner, og få en snak om alt fra chatbots til fake news. Der er velkomstdrink og drinksbilletter til de første, og Klubs bartendere sælger lækre drinks og kolde øl helt til kl. 22.
 
 
Kom alene, eller tag dine kolleger og venner under armen – vi glæder os meget til at se dig.
 
Eventet er gratis og kræver intet medlemskab, men du skal tilmelde dig her
 
Kilde/App Store
 
Twitters Instant Message og Facebook giver efter for adGIFs
I går lancerede Twitter deres nye app til iPhone: TwIM (Twitter Instant Messaging), der skal gøre det nemmere for dig at have samtaler med både følgere og brugere udenfor dit netværk. I appen kan du søge efter alle brugere, du kan sende beskeder gennem Siri, og Twitter har endda lavet deres egne ”TwIMojis” – get it? Appen er gratis og fås kun i AppStore, så Android-brugere er stadig nødt til at tweete til andre på gammeldags facon.
 
 
Så er den her - Endelig! GIFs i Facebook Ads! 
 
Også Facebook har opdateret deres brugerfunktioner på det seneste og har nu muliggjort brugen af GIFs i Facebook Ads. På trods af GIF’ens stigende popularitet og endda GIF-funktionen i Messenger har Facebook været længe om at lade virksomheder etc. gøre brug af dem i ads, men det er der åbnet op for nu.
 
 
Mobile World Congress
Den 27. februar – 3. marts løber Mobile World Congress af stabelen i Barcelona. Kongressen er arrangeret af GSMA, og diverse mobilproducenter deltager for at lancere og reklamere for nye produkter. Skal man tro på en lækket rapport fra HMD Global Oy, så er det dog ikke udelukkende nye produkter, man kan opleve i år, da rapporten tyder på, at forbrugerne kan se frem til et gensyn med en oldie-but-goldie: Nokia 3310. Sammen med vores alle sammen første mobiltelefon har Nokia også tre andre nye modeller med til MWC, men begejstringen og nostalgien over den snarlige genforening med 3310’eren har uden tvivl været tungen på vægtskålen ift. omtalen af Nokia til arrangementet.
 
 
Nyt begreb: frustrate-watching
Streaming er snart ved at være ’old news’ og det samme er konceptet 'binge-watching'. I stedet for at man skal holde kalenderen fri hver torsdag kl 19.30 for at følge med i yndlingsserien, ligger de nu (næsten) frit tilgængeligt på online-streamingtjenester. Dette har også resulteret i, at det nu er nemmere at følge med i adskillige serier på samme tid, og at man helt selv kan bestemme, hvornår næste afsnit skal falde. På trods af næsten ubegrænset selvbestemmelse ift. hvad, hvor og hvornår ser konceptet 'frustrate-watching' alligevel dagens lys. 
 
Sidder du på kanten af sofaen og venter på et højere budskab til hvert nyt afsnit af Girls? Forstår du absolut heller ingenting af, hvad der foregår i Taboo? Velkommen i klubben for frustrate-watchers!
 
Frustrate-watching er, når vi trods indledende mistro tvinger os selv til at komme ud over det kritiske førstehåndsindtryk og derfor kan fortsætte med at se vores serie - på trods af kontinuerlige frustrationer.
 
 
Sex sells. Sexism – not so much...
Vi kommer ikke udenom valentinsdag i denne K-brief, men det er næppe den slags historie, der tilhører den klassiske romantiske amerikanske ”højtid”. Tværtimod er der tale om en valentinshistorie af den mere utraditionelle og mindre romantiske slags. Turistattraktionen London Dungeons i England forsøgte sig med en ’humoristisk’ tilgang til valentinsdag, der skulle vende fokus mod deres egen makabre udstilling.
 
Deres form for valentinshumor var desværre ikke i overensstemmelse med diverse sociale medie-brugere, og reklamerne, der bl.a. blev anklaget for misogony og fat-shaming, blev pillet ned hurtigere end Jack The Ripper kunne nå at flå et offer. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også