Jule-læse-listen

Food for thought. De bøger, du bare må læse i juleferien. Indsigtsfulde bøger fra den internationale scene. Til alle, der håber at få bare et lille øjebliks ro med en klog bog i et hyggeligt hjørne: Her er din jule-læse-liste 2008.

De 15 udvalgte bøger er et sammendrag af, hvad vi på redaktionen har været inde over i løbet af året, og hvad vi har set og fundet spændende, men ikke haft tid til at fokusere på. New York Magazine, Fast Company, Strategy+Business, Financial Times og Economist er blot nogle af de sites, der har været inspirationskilder til denne artikel. Tilføj selv flere must reads i kommentarfeltet.  

Grown Up Digital - How the Net Generation is Changing Your World
Af Don Tapscott.


Køb bogen her

Netgenerationen er ved at bide sig fast i arbejdsmarkedet. De første, der er vokset op med de nye teknologiske muligheder, er ved at nærme sig de 30 og har fået fast job og familie. Grown Up Digital fortæller historien om, hvad der nu sker med netgenerationen. Baseret på et $4 million forskningsprojekt beskriver Tapscott, hvordan alt bliver omdefineret af de digitalt indfødte. Læs bogen og forstå dig selv.   

When Markets Collide: Investment Strategies for the Age of Global Economic Change
Af Mohamed El-Erian. McGraw-Hill


Køb bogen her

Finanskrisen er det hotte emne. Alle har en holdning til den, og der er allerede mange bøger på gaden. Den bedste er denne af Mohamed El-Erian. Han har studeret markedsbevægelser i mange år og konkluderer, at krisen skyldes en undervurdering af risici kombineret med en undervurdering af størrelsesordenen af konsekvenser. Udfoldet og sammentænkt af Mohamed El-Erian giver analysen overblik over det finansielle kaos, hvor ingen har kunnet overskue kompleksiteten.

The Back of the Napkin: Solving Problems and Selling Ideas With Pictures
Af Dan Roam


Køb bogen her

Alle med pen og papir kan tegne sig igennem komplekse forretningsideer. Det er grundtanken i denne bog. Tegningen kan være på hvad som helst. Fx et lommetørklæde. Lav modeller, skitser, tegn og fortæl. Tilhørerne har brug for det visuelle udtryk. Øv dig. Du får en masse gode råd og teknikker til at kunne tegne godt. Den visuelle tænknings fire trin. De seks måder at se på. Hele vejen igennem en gedigen guide til gode figurer.

The Big Switch: Rewiring the World, from Edison to Google
Af Nicholas Carr. W.W. Norton


Køb bogen her

Du har måske læst Carrs artikel i The New Atlantis om, hvordan Google gør os dummere. Nu er det på tide, at du læser bogen bag balladen. Carrs pointe er, at vi står ved et skæringspunkt. Computeren er ikke længere en selvstændig kraftenhed, men del af et større netværk. Carr forudsiger, at alle snart vil outsource deres data-læring til virksomheder, der har kæmpe server-parker i ørkener i langtbortistan. Hvad der gør os alle forbundne i en hel ny betydning. De sociale konsekvenser vil være store. Carrs dystopi folder sig ud som skræmmende læsning.

The Pixar Touch: The Making of a Company
Af David A. Price


Køb bogen her

Hvordan får man den geniale ide og evnen til at føre den ud i livet? Mange gør sig kloge på det spørgsmål. Mest interessant er det dog at følge en virksomhed, der har gjort, hvad andre drømmer om. The Pixar Touch handler om, hvordan en teknisk innovation revolutionerede animation fra håndtegninger til 3-D grafik. Samtidig er det historien om en virksomhed, der er startet og drevet af entusiastiske nørder, der har brændt for tegnefilm og teknik. Moralen er, at succes kommer fra geniale menneskers enorme engagement for produktet i sig selv.  

Groundswell: Winning in a World Transformed by Social Technologies
Af Charlene Li


Køb bogen her

Groundswell bliver defineret som en social trend, hvor folk bruger teknologi til at få de ting, de vil have, fra hinanden, i stedet for gennem traditionelle kanaler. Grounswell handler om noget så revolutionerende som, hvordan man tjener penge på sociale tjenester. Web 2.0, der giver penge, er ellers for de helt store såsom Facebook. Men Charlene Li viser, hvordan også små virksomheder kan tjene penge på de sociale værktøjer – selvom det pointeres, at det er svært og kræver tålmodighed.

Hot, Flat, and Crowded
Af Thomas Friedman


Køb bogen her

Verden er varm, fordi der bliver udledt alt for meget CO2. Den er flad, fordi den er global. Og så er den overfyldt med mennesker, der forbruger i ekstrem grad mere og mere. Det er pointerne i Friedmans nye bog. Konsekvenserne er faretruende. Verden kan blive utroligt ustabil. Om bare et par år vil det være for sent, og løbet er kørt. Det gælder om at handle nu, hvor det stadig kan nås. En stærk analyse skrevet af en af vor tids skarpeste tænkere.  

Outliers: The Story of Success
Af Malcolm Gladwell


Køb bogen her

Hvorfor får nogle mennesker succes, mens andre mennesker får fiasko? Det er det nye store spørgsmål for Gladwell. Hans svar er, at supermenneskene ikke opstår ud af det blå. Det er ikke bare et spørgsmål om genialitet og talent og handleevene. Gennem analyser af store mænd fra Mozart til Bill Gates opbygger han en teori om, at det vigtigste er held, muligheder, social klasse og økonomiske fordele. Hvad der ikke giver os en forkromet vej til succes, men dog en underholdende indsigt i, hvad der gjorde de store store.   

Crowdsourcing
Af Jeff Howe


Køb bogen her

Til alle, der endnu ikke ved, hvad Crowdsourcing er, er denne bog et must read. Jeff Howe opfandt begrebet i en artikel i Wired 2006. Nu ligger bogen her så. Pointen er, at den nye økonomi i den nye sociale verden er fællesskabsbaseret. Ask the world – er mantraet. Der er tale om det, som James Surowiecki har beskrevet som Wisdom of Crowds, og som ligner noget af det, Chris Andersen har skrevet om The Long Tail. Pointen er, at den samlede akkumulerede viden, der opstår, når rigtig mange mennesker tænker sammen, er bedre og større, end hvis kun få bidrager. Wikipedia er kerneeksemplet. Dilemmaet er, om man blot får laveste fællesnævner, eller noget, der løfter sig og er bedre. Bliv klog på nettets nye teori.

iBrain: Surviving the Technological Alteration of the Modern Mind
Af Gary Small og Gigi Vorgan  


Køb bogen her

Hjernen er plastisk og forandrer sig i takt med de nye teknologier. Konsekvensen er, at vi nu ikke længere kan lagre vigtig viden. Vi har brug for de hurtige fix, vi konstant får af at være på farten på nettet. Når vi stimulerer bestemte områder af hjernen, der har med multitaskning og hurtigt overblik at gøre, nedprioriteres samtidig de områder, der har med fordybelse at gøre. Konsekvensen er, at vi nu ikke længere kan koncentrere os i længere tid ad gangen om det samme. Det er den nedslående morale i hjerneforskeren Smalls bog om den nye hjerne.    

Sound Moves: iPod Culture and Urban Experience
Af M. Bull


Køb bogen her

Forfatteren kaldes professor iPod. Fordi han er den førende forsker inden for konsekvenserne af den nye teknologi. Lyd betyder meget for os. Med iPod’en er det muligt at høre musik altid alle steder og lige præcis den musik, vi har lyst til. Det er en helt ny lydverden, og nogle af de negative konsekvenser er, at vi isolerer os for os selv med vores musik. Derfor er der brug for en iPod takt og tone. Bull hjælper os til at forstå, hvor revolutionerende den nye teknologi har været for vores brug af musik.

The Snowball: Warren Buffett and the Business of Life
By Alice Schroeder


Køb bogen her

Warren Buffett er et levende ikon. En bog om ham kan kun være spændende. Alice Schroeder har talt med manden selv og alle betydningsfulde omkring ham. Hun har analyseret tekster og tiden, Buffett har levet i. Resultatet er en overvældende fortælling om det ekstraordinære orakel fra Omaha, hvis hovedbudskab er, at det blot gælder om at have mere information end de andre og analysere den bedre end de andre.

Remix: Making Art and Commerce Thrive in the Hybrid Economy
Af Lawrence Lessig


Køb bogen her

Rettigheder er ikke, hvad rettigheder har været. Loven er den samme, men i dag kopieres musik og film i så stor stil, så ingen kan eksekvere loven. Man kan derfor lige så godt ændre lovgivningen og forsøge at omfavne piratindustrien. Lessig viser, hvordan den nye hybridøkonomi må se ud, og kommer med forslag til forretningsmodeller, der gør alle glade.  

McMafia: Crime Without Frontiers
Af Misha Glenny


Køb bogen her

I tre år optog journalisten Glenny historier fra gangstere i Ukraine, pengeudlånere i Dubai, pusherdynastier i Canada og andre kriminelle foretagender. Tilsammen udgør disse historier og analyser et storslået billede af den skyggeøkonomi, der i dag udgør op til 20 % af verdens bruttonationalprodukt. Meget interessant læsning om folk, der tjener kassen på at gøre slemme ting.

Made to Stick

Af Chip and Dan Heath


Køb bogen her

Der findes mange dårlige reklamebøger. Dette er ikke en af dem. Made to Stick stiller spørgsmålet: Hvorfor får nogle ideer vinger, mens andre dør? Brødrene Heath udvikler en anatomi over ideer, der hænger ved, og giver gode råd til, hvordan man udvikler disse. En af de sjovere teorier hedder Velcro Theory of Memory. Pointen er, at man faktisk godt kan gøre en forskel, der gør en forskel, i sin kommunikation. Dejligt populistisk kan man følge denne model:

SUCCES:
Simple – find the core of any idea
Unexpected – grab people’s attention by surprising them
Concrete – make sure an idea can be grasped and remembered later
Credibility – give an idea believability
Emotion – help people see the importance of an idea
Stories – empower people to use an idea through narrative

Man kunne have peget på mange andre bøger. Vil man gerne surfe videre i årets udgivelser, kan det anbefales at kigge her:

Financial Times
Fast Company
Strategy+Business
Economist
Book Masters
Booklist Online
Business Network
FutureLab
Beneath the Cover

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også