Ved at aflæse hinanden finder vi frem til de grupper af individer, som vi ønsker at være ”i flok med”. Vores tøj skal derfor ikke betragtes som overfladisk, men som komplekse koder, der kan hjælpe os med at navigere rundt i nutidens informationssamfund.
Du er altid tøj-kommunikatør?
Kommunikation betragtes ofte som det talte - eller skrevne ord - på trods af, at det primært er det visuelle udtryk, der dominerer, når vi kommunikerer, og at det der skal kommunikeres kan forstærkes af visuelle virkemidler. Mange mennesker bliver nu, i den daglige påklædningsproces, kommunikatører, der bevidst reflekterer over, hvilke signaler de ønsker at sende til deres omverden. De har erfaret hvilken effekt og betydning den visuelle påklædning har. Og her kan man tale om en omfattende kommunikativ opgave, når du hver dag skal tage stilling til: 1) Hvad du ønsker at signalere, 2) Til hvilke menesker og 3) I hvilken kontekst. Og det på alt i alt et par minutter, medmindre du lægger dit tøj klar dagen før!
Der er altså tale om en kontinuerlig afvejning af budskab, afsender, modtager, kontekst og ikke mindst relevans, hvilket betyder, at man dagligt inddrager flere af de klassiske kommunikationsbegreber i sin påklædningsproces. De fleste af os kender følelsen af at stå foran klædeskabet i alt for lang tid i en bestræbelse på at finde det perfekte ”jobsamtale-outfit”, og det er der god grund til, når man ønsker at sende et signal om, at man er den perfekte til jobbet.
Kend dem på kludene
Nogle mennesker mestrer kunsten ud i beklædning. De klæder sig fuldstændig i overensstemmelse med de budskaber, de ønsker at sende og understreger dermed visuelt, hvad de står for. Mød her fem kommunikatører, der klæder sig strategisk – og med stor succes.
Joan Ørting er kendt for sin varme og sexede udstråling og lever af at gøre os danskere klogere på parforhold og seksualitet
Joan Ørting som vi kender hende. Den frisindede romantiker med flotte, kvindelige former
Når vi kaster et blik på Joan, er vi slet ikke i tvivl om, at hun ved noget om både kærlighed og sex. Og hvordan kan det være? Jo, Joan klæder sig altid feminint, romantisk samt boheme-agtigt og lægger ikke skjul på sine kvindelige former. Hun oser langt væk af sex, frisind og løssluppenhed, hvilket jo stemmer perfekt overens med den sommerfugl, hun selv ser sig som.
Så har vi Johanne Schmidt-Nielsen. Hun startede sin karriere i grå hættetrøjer og skovmandsskjorter, men lagde stilen om og hoppede i den klassiske skjorte tilsat mørk blazer. En uniform, som for det meste ses skildret på højrefløjen, men som Johanne bløder op med de naturlige, pjuskede krøller, jeans og opsmøgede ærmer.
Findes der en sammenhæng mellem beklædning og antal af personlige stemmer?
Johanne femdoblede sit antal af personlige stemmer. En tilfældighed? Måske. Eller også kan hun have tiltrukket vælgere, der tidligere var skræmte af Pernille Rosenkrantz-Theils autonome look og som nu føler sig mere trygge ved den mere seriøse og ambitiøse beklædning.
Hummels direktør, Christian Stadil, gør det også godt.
Har Hummels direktørs, Christian Stadil, tøjstil indflydelse på salget af Hummel-tøj?
Behøver man sige, at manden sælger moderigtig sportstøj, er tiltrukket af buddhisme og ovenikøbet er en hardcore businessman? Med sit glatbarberede hoved fremstår han næsten som en tibetansk munk, og med sine tatoveringer og flippede tøjstil er vi ikke i tvivl om, at han lever af mode. Vi er overbeviste, og nogle af os køber endda varen.
Og så har vi den kære Blachman. Manden som alle elsker at hade, men som trods alt har fået sit budskab igennem. Han får taletid gang på gang, også selvom den gudesmukke Lise Rønne beder ham om at holde kæft!