iPad-invasionen får dig tilbage i lænestolen

De har invaderet vores hjem og vores hjerner. De har opslugt vores børn og vores fritid. De lyser op i sofaen, i sengen og endda på toilettet. De er altid blot et tryk væk. Hvordan lever og læser vi efter iPad-invasionen? - Med en genfunden fordybelse med iPad’en som bogens naturlige efterfølger.
 
The birth of ipad reading means the rebirth of reading
 
Medierevolutionen kom aldrig rigtigt
Lige siden den første generation af Apples iPad blev lanceret i 2010, har mange medier drømt om, at her kom den endelig – den digitale forretningsmodel, der kunne puste liv i de truede printmedier.
 
Flere magasiner blev da også hurtigt lanceret i udgaver til iPad og til andre typer af tablets, f.eks. magasinerne Wired, Vogue og The New Yorker – og på dansk grund har f.eks. Euroman, Bilmagasinet og Illustreret Videnskab været tidligt ude med iPad-udgaver.
 
Den store kommercielle succes har dog været svær at få øje på. De, der troede, at iPad ville ændre alt, fik sat en tyk, rød streg under deres skuffelse, da mediemogulen Rubert Murdoch valgte at lægge iPad-avisen The Daily i graven i december 2012. Der lå ellers en storstilet satsning bag The Daily’s overgang fra print til iPad i februar 2011. Men pengene var alt for få, til at en forretningsmand som Murdoch ville holde liv i The Daily.
 
Ikke blot internationalt, men også i Danmark har iPad’en skuffet stort.
Et dansk eksempel på, at det kan være svært at få de digitale læsere til at betale, er Costume, der som det første danske modemagasin lancerede en iPad-udgave i april 2011. Men modemagasinet måtte lukke iPad-udgaven igen året efter, fordi den simpelthen solgte for lidt. Forretningsmodellen her var nok også lige lovlig ambitiøs: iPad-udgaven kostede det samme som det trykte magasin.
 
De mange skuffelser har dog ikke stoppet de mest modige medier. Et aktuelt eksempel er magasinet Newsweek, der udkom på papir for sidste gang d. 31. december 2012 og i dag kun findes digitalt. Men hvordan det ender, ved ingen.
 
The rebirth of reading
Indtil nu peger alt på, at iPads langt fra er en revolution eller en erstatning for printmedierne. Mere sikkert er det, at iPads tilbyder en ny form for digital læsning – eller ligefrem en genfødsel af den dybe læsning, ifølge den hæderkronede britiske ugeavis The Economist.

Genfødslen udspringer af princippet ”Lean-back 2.0”. Dette dækker kort fortalt over en ny digital fase samt fordybelse, hvor brugerne vender tilbage til en læsning, vi kender fra de trykte medier og den gode gamle lænestol. Det er en tilbagelænet tilstand, hvor man gerne fordyber sig – i modsætning til læsning på computer eller mobilen, hvor man snarere surfer fra sted til sted.
 
Først med Amazons Kindle og senere Apples iPad så The Economist en tilbagevenden til mere fokuseret, tilbagelænet læsning. Derfor termen ”Lean-back 2.0”.
 
Jeg hørte om ”Lean-back 2.0” på Guardian Media Summit i marts 2012, hvor The Economists administrerende direktør, Andrew Rashbass, fortalte om baggrunden for begrebet i et overbevisende oplæg. Sammen med Pew Research Center har The Economist undersøgt tabletbrugeres læsevaner og har fundet frem til, at mange læser lange artikler på tablets – i modsætning til læsning på webbet.
 
Lean-back 2.0. The birth of Ipad reading means the rebirth of writing/reading
 
Fordybelses er tilbage med ”Lean-back 2.0”
Når det gælder The Economists læsere, ændrer de ikke synderligt adfærd fra printmediet til iPads.
 
”Når folk læser The Economist på iPad, læser de i to timer. Den måde, de forbruger på, er præcis ligesom de forbruger et magasin… Det var Steve Jobs’ genialitet at kunne se det. Da iPad’en kom, spurgte folk: Er det en stor telefon? Er det en lille laptop? Hvad er det? Steve Jobs svarede ikke på det, men sagde: Det handler om ’leaning back’,” fortalte Andrew Rashbass på Guardian Media Summit.
 
”Uanset alder og geografi læser folk The Economist – og medier som The Economist – på det, som vi ser som ”lean-back”-måden. De har ritualer omkring deres læsning. De har et sted knyttet til læsningen; for eksempel tager de til Starbucks eller Central Park, eller de læser i badet. Men når folk læser og arbejder på webbet, er det på en lean-forward-måde,” sagde han.
 
”Vi [The Economist] kom fra lean-back i print. Vi så muligheder i lean-forward på webbet. Og nu er vi ved at bevæge os ind i en lean-back-verden igen,” fortalte Andrew Rashbass.
 
Læn dig tilbage og se oplægget her
 
Lean-back vs. forward
I dag satser The Economist – som mange andre aviser og magasiner – på flere medieplatforme: print, web, tablet, mobil. Den trykte udgave er til fordybelsen, og er ofte knyttet til ritualer. Web er til at skimme og dele artikler; læseren er interaktiv, og det er her, et medie bedst kan skabe et community med blogs, læserkommentarer mv. Med tablet-udgaven kan læseren stadig være social og dele artikler, men en iPad indbyder langt mere til læsning og fordybelse. Hellere sidde i sofaen, sengen eller bussen med en iPad i skødet end med en computer.
 
Den sidste vigtige platform, som The Economist ikke har med i modellen, er mobiltelefonen, eller smart-phonen, som befinder sig i den sociale og interaktive ’Lean-forward’-lejr. Mobiltelefonen egner sig godt til ”breaking news” med nyheder i overskriftsform og til at tjekke opdateringer på Twitter, Facebook osv. Og så har mange af os mobiltelefonen på os stort set hele tiden, så den er et stadigt vigtigere ben for ethvert nyhedsmedie.
 
Dum Google-læsning
Læsningens digitale genkomst er godt nyt til alle dem, der har troet, at Google gør os dumme. I 2008 bragte The Atlantic Monthly et essay af den amerikanske forfatter Nicholas Carr med titlen ”Is Google making us stupid?”. Denne satte gang i en hed debat om internettets betydning, ikke bare for vores læsning og dannelse, men også for vores hjerner og tænkning. I sit essay beskrev Nicholas Carr, hvordan hans læsevaner på nettet har gjort ham til en elendig boglæser og til en ukoncentreret tænker. ”Den dybe læsning, der før var naturlig, er blevet en kamp,” skrev han.
 
Spørgsmålet er så, om iPads gør os dummere? Det er der nok mange delte meninger om, men målt på læsning er iPads et skridt i retningen mod længere og dybere læsning.
 
Journalistikkens genfødsel
Med brugernes lyst til at læse mere på iPads ser vi i dag også tegn på journalistik, der går i dybden. Da jeg hørte Andrew Rashbass fortælle om ”Lean-back 2.0” på Guardian Media Summit, var en af hans pointer:
”The rebirth of reading means the rebirth of writing”.
 
 
Her sammenligner han de to magasiner The New Yorker og Wired. Umiddelbart skulle man tro, at Wired med dets kæmpe skare af tech-interesserede læsere hurtigt ville vinde iPad-læsere, men faktisk er The New Yorker kommet bedre fra start, mener Andrew Rashbass. Forklaringen er, at The New Yorker, modsat Wired, på iPad har haft ubetinget fokus på det skrevne ord. Altså ”Lean-back 2.0” har betydet ”2.0 pay back” til dem, der tror på skriften. Det er altså forkert, som hos Wired, at satse på de smarte, ganske ligegyldige og ret irriterende interaktive muligheder. 
 
Flere medier satser derfor i dag som The New Yorker på kvalitetsjournalistik på digitale platforme. Et godt dansk eksempel er de journalistiske ”singler”, som er kortere end en bog og længere end en avisartikel. I Danmark har medievirksomheden Zetland været frontløber ift. at udgive journalistiske singler, eksempelvis: ”Epidemien – min jagt på sandheden om ADHD”, ”Mikkels pik – en beretning om venskab og kønsorganer” og ”Stegt flæsk – en arbejdsmarkedsthriller”. Flere af forfatterne er journalister, der med single-formatet får plads til at gå i dybden med en sag, en person eller et emne.
 
De danske aviser er også godt på vej til at tænke i iPads og lænestolslæsning, og det bedste eksempel er i øjeblikket Berlingske. I 2013 står Berlingske over for, hvad koncerndirektør Lisbeth Knudsen kalder for ”en digital revolution” med en såkaldt ”digital-first”-strategi. Som led i den strategi satser Berlingske på en ny tablet-avis, Berlingske Aften. Og Berlingske er også kommet med på single-vognen i 2013 med udgivelsen af Bent Blüdnikows ”Min fars flugt” og Søren Sorgenfris fortælling om fodboldklubbens fald, ”Reddet på målstregen”.
 
”Lean-back 2.0” lover godt for fremtiden. For hvis man for en stund skal være optimistisk, giver iPads ikke bare et gensyn med læsning, men også et gensyn med kvalitetsjournalistik, som ellers har været trængt i en digital æra. God læsning!
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job