Jeg var vild med Harry

Hun var DSB's kommunikationsdirektør i mere end et årti. Nu er hun forhenværende. Anna Vinding er ikke meget for at vurdere sin gamle arbejdsplads' kommunikation, men indrømmer dog, at hun – også som pressemenneske – var vild med reklamefiguren Harry. Og så afslører hun det bedste råd, hun har fået som chef, og giver sit bedste råd til unge k-folk.
Tidligere kommunikationsdirektør Anna Vinding begyndte at arbejde med kommunikation i DSB i 1998. I 2010 trådte hun tilbage som kommunikationsdirektør og blev i stedet chefkonsulent på deltid i koncernen. Det er den stilling, hun nu har forladt.
 
62-årige Anna Vinding begyndte karrieren på Fyns Tidende
 
Vi har på e-mail kastet en håndfuld spørgsmål i hovedet på hende.
 
Hvad ser du som de største forandringer i kommunikationsarbejde generelt inden for de seneste 14 år?
Det er ikke længere den traditionelle presse, som spiller hovedrollen i kommunikationsarbejdet. Nettet har demokratiseret informationsstrømmene, så en stor del af indflydelsen er flyttet fra virksomheder, medier og andre magthavere ud til borgerne. Det er ukontrollabelt, og det kører 24/7. Det er ofte kaotisk og uoverskueligt – og giver mange steder anledning til bekymring og panderynker. Ikke hos mig.
 
Jeg mener, den udvikling er en unik chance for både journalister og kommunikatører, for der er et ekstremt behov for prioritering og kvalitetssikring. Præcis det medier og kommunikationsfolk er eksperter i og praktiserer, når de er bedst. Det er muligt, at medievirksomhederne er i krise, men det er jo ikke det samme som, at journalistik eller demokrati behøver at være i krise. Nettet har sørget for, at man ikke længere har brug for en trykpresse og et stort hus at arbejde i for at ytre sig. Som jeg ser det, har det aldrig været mere spændende at arbejde i mediebranchen og som kommunikatør, fordi alting er i opbrud, og der bliver plads som dem, som evner nytænkning. Og evner at skabe det sted på nettet, hvor man går hen for at få præcise og valide oplysninger og analyser – og selv kan præge debatten. For det vil moderne mennesker.
 
Hvad er det, bedste råd, du nogen sinde har fået?
Rent fagligt: Ansæt en højt kvalificeret souschef. Det har jeg gjort tre gange med Per Meilstrup, Jens Langergaard og Claus Dithmer. Det samme gælder Ud & Se, hvor redaktørerne Per Meilstrup, Julie Bondo Gravesen, Andreas Fugl Thøgersen, Oliver Stilling og senest Karen Gahrn har sikret et højkvalitetsprodukt, som har løftet DSB's image.
 
Hvilket råd vil du give helt unge kommunikationsfolk?
Uddannelse – og mere uddannelse – især i økonomi og ledelse. Kun på den måde kan de matche de folk, de skal rådgive og sikre sig en strategisk plads i virksomheden.
 
DSB er virksomheden, som mange ynder at kritisere. Hvad er efter din mening virksomhedens svagheder og styrker i den daglige kommunikation?
Et andet virkelig godt råd jeg har fået er: Spil aldrig klog, når du er forhenværende. Det agter jeg at følge.
 
Nogle af DSB's reklametiltag har været yderst synlige – fx Harry-figuren og indførelse af reklametv i S-togene eller indpakning af S-tog i reklamefolie. Vurderer du, at disse tiltag har spillet godt sammen med eller modarbejdet pressearbejdet?
Samme svar som ovenfor, idet jeg dog vil tilføje: Jeg var vild med Harry.
 
Vil du mene, at vejen frem for DSB er at profilere sig på det grønne? Og hvad skal man i givet fald stille op med alle dem derude, som hellere vil høre om (og have) "tog til tiden"?
Svaret er enkelt: "Grønne tog til tiden".
 
Hvilken kommunikationsindsats har du i din DSB-tid været mest tilfreds med? Og hvilken mindst?
Jeg kan ikke besvare dette uden at bryde fortrolighed - og det agter jeg ikke at gøre.
 
Hvilken genial opfindelse ville du ønske, at du selv havde lavet?
Storyplanet.com. Slå selv op og se, hvad det er. (Og ja: det er min søns virksomhed :0))
 
Kan du anbefale en god bog om kommunikation eller ledelse? 
Lige nu er jeg opslugt af "Thinking, Fast and Slow" af Nobelpristageren Daniel Kahneman. Den fik jeg i afskedsgave af gode kolleger. Med forfatterens egne ord handler den om "questioning what we believe and want is difficult at the best of times, and especially difficult when we most need to do it, but we can benefit from the informed opinions of others". Det er virkelig en bog til at blive klogere af. Jeg vil nødigt lyde uhøflig, men mange managementbøger er som ugeblade –underholdende, hurtigt læst, og det var så det.
 
Hvad er dine personlige inspirationskilder som kommunikatør?
Svaret er lige så banalt som sandt: min mand. Da vores børn var små, lavede de en bødekasse, hvor vi skulle lægge en femmer, hver gang de synes, vi talte for meget om arbejde.
 
Hvis du skulle leve dit liv om, hvad vil du så være i stedet for journalist/kommunikatør?
Som barn ville jeg være opdagelsesrejsende. Det er jeg jo på en måde også blevet. Som journalist og kommunikatør har jeg mødt fantastiske mennesker, jeg ellers ikke ville have kendt. Det er et unikt og priviligeret fag, og jeg ville aldrig vælge anderledes.
 
---
 
Anna Vindings karriere begyndte som journalistelev på Fyns Tidende. Som udlært gik turen til Fyens Stiftstidende og herfra videre til først Politiken og siden Berlingske Tidende. Hun var også omkring Danmarks Radio som redaktionssekretær på TV-Avisen, før hun i 1998 kom til DSB. Undervejs i karrieren har hun desuden været formand for Cavlingkomiteen 1999-2003, bestyrelsesmedlem i Fyens Stiftstidende og Den Fynske Bladfond og underviser og censor på CBS. I 2012 er ansættelserne ved DSB slut. Anna Vinding er gift med journalist Jess Myrthu, som er seniorpartner i Jøp, Ove & Myrthu A/S. Sønnen Bjarke Myrthu er også journalist og har stiftet Storyplanet.com. Datteren Signe Vinding Myrthu er jordemoder.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også