Jam med Yammer

”Intranet, siger du? Og emails? Kan du ikke bare skrive det på Yammer?” – Siden Kleans opstart for fire år siden har det sociale netværk Yammer spillet en afgørende rolle i virksomhedens kommunikationsflow. Som ny medarbejder i firmaet er der fra den ene dag til den anden vendt op og ned på alt det, jeg før forstod som en virksomhedens interne kommunikation.
af Marie Spliid Kirkegaard
Ved første øjekast ligner Yammers interface en kopi af Facebook med et touch af Twitter – og det er ikke uden grund, for Yammer er virksomhedens sociale netværk. Som bruger af Yammer er det muligt at dele korte tekstbeskeder, tags, billeder, filer og links med de øvrige Yammer-brugere i et specifikt netværk.
 
Det er ikke en overdrivelse at sige, at Yammer udgør den kommunikative rygrad. Bevares, der er oprettet et mindre intranet — primært til personalehåndbogen — og alle medarbejdere kan kontaktes via email, men langt størstedelen af den daglige kommunikation foregår via Yammer. Når vi møder på arbejde, benytter vi hashtagget #mindag og skriver en kort agenda for dagens arbejdsopgaver i en tekstbesked til vores netværket. På den måde skaber Yammer en transparens på tværs af organisationen og de to kontorer i henholdsvis Aarhus og København. Alle ved, hvilke opgaver der bliver arbejdet på og af hvem.
 
 
Del og lær
Yammer bliver også benyttet som et netværk for problemløsning og vidensdeling. Ved at dele problemstillinger, links eller billeder opnår vi lynhurtigt respons og udnytter den vidensressource, vores medarbejdere tilsammen udgør. Medarbejderne interesserer sig helt naturligt for hinandens projekter og giver relevante input til projekter, de ellers ikke ville have haft indsigt i.
 
Med medlemsskab i flere forskellige netværk gør Yammer også korrespondancen med eksterne samarbejdspartnere og kunder lettere. Det tætte samarbejde med kunderne, der er en vores firmas varemærker, bliver lettere at vedligeholde gennem den hyppige kontakt via Yammer.
 
Eksempel på brugergrænsefladen af Yammer - den ligner Facebooks
 
Socialisering og digitale skulderklap
Da jeg første gang blev introduceret til Yammer formulerede min kollega kort, hvad firmaets medarbejdere bruger Yammer til: Alt, så længe det er arbejdsrelateret. Derfor dukker der i ny og næ også beskeder op om ferieplaner eller billeder af sæbebobler og kage i køkkenet. Er det arbejdsrelateret? Ja, i den grad! Den sociale dimension af Yammer er lige så vigtig en del af arbejdspladsens sociale liv som snakken inden mandagens morgenmøde og fredagsøllen.
 
På samme måde er netværket med til at understøtte virksomhedens og de enkelte medarbejderes succeser. Hvem har ikke lyst til at råbe højt og danse på skrivebordet, netop når en opgave lykkes? Hos Klean udløser sådanne #win-opdateringer gerne mange kommentarer og likes, idet kollegaerne anerkender succesen og entusiasmen over afstande og tid. Det giver et særligt drive og et fælleskab, der når ud i hele organisationen.
 
Information overload?
Med mange brugere, hyppige opdateringer og medlemskab af en række Yammer-netværk, er det naturligvis ikke alle opdateringer på Yammer, der er lige relevante for alle, og de mange daglige opdateringer kan virke overvældende.
 
Her gælder det om at tilegne sig evnen til hurtigt at skabe et overblik. Ikke alle opdateringer med tilhørende kommentarer er relevante for alle, og vil man være sikker på, at de relevante personer modtager informationen, kan man benytte navne-tags eller det private beskedsystem, der resulterer i en notifikation hos modtageren. Fordelen ved at benytte navne-tags her er, at de øvrige brugere i netværket også har mulighed for at byde ind med ideer og løsningsforslag i den transparente kommunikation.
 
Kortfattet og præcis kommunikation
Netop fordi Yammer benyttes som en microblogging-tjeneste, er brugernes evne til at formulere sig præcist og kortfattet vigtig – for at gøre det nemt og hurtigt at danne sig et overblik. Det er samtidig vigtigt især for større virksomheder at sørge for at oprette mindre, veldefinerede Yammer-netværk, så de enkelte informationer gøres tilgængelige for de relevante grupper.
 
Hos os afløser Yammer ikke et intranet eller emails, men den overtager store dele af den kommunikation, der ellers ville have foregået over disse medier. Det giver en stor transparens i den interne kommunikation i organisationen og udvider både vidensdelingen og den social dimension.
 
Yammers fordele og ulemper
Pros
  • Medarbejderne holder sig opdateret på tværs af tid og sted via asynkron kommunikation
  • Microblogging sætter fokus på det centrale og sparer tid for medarbejderne
  • Muliggør kommunikation til grupper af medarbejdere
  • Nemt at være opdateret, når medarbejdere f.eks. er ude af huset
  • Mindsker mailstorme
  • Synlighed og transparens i organisationens kommunikation
Cons
  • Stressende at følge med og være opdateret
  • Følelsen af at skulle nå at læse alt
  • At vurdere hvilke netværk en bestemt information er relevant for

---
 
Vil du gerne udvikle jeres interne kommunikation? Så har vi lige nu en række kurser om intern kommunikation i Aarhus og København.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også