Den gratis fotodelings-app har hurtigt spredt sig i den sociale medieverden. Instagram lancerede sin første app til iPhone i oktober 2010. I begyndelsen af 2012 var app’en blevet downloadet 30 millioner gange og blev lanceret til Android. Instagram blev med sine 13 ansatte kort efter vurderet til en værdi af 500 millioner dollar, hvorefter
Facebook opkøbte dem for en milliard dollar.
Købet af Instagram tilføjer et nyt værktøj til Facebooks brand, nemlig
content-creation, i modsætning til content-distribution. Ud over statusopdateringer og kommentarer var det førhen ikke muligt selv at skabe indhold på Facebook. Indhold blev skabt af andre integrerede apps som Zynga og Spotify. Facebooks erhvervelse af Instagram giver dem en teknologisk platform til at skabe og dele indhold. Og det er populært.
Billeder og produkter kan fremstilles på mange måder. På Instagram kan du redigere dine billeder med ti filtre, der giver hvert sit udtryk
For millioner af Instagram-brugere ligger glæden i at skabe et billedunivers, der for brugerne nærmer sig noget kunstnerisk. Det giver mulighed for at indfange hverdagsoplevelser med polaroidbilledets nostalgiske udtryk og dele det med sit netværk. Over tid skaber brugerne en historie om deres liv med deres Instagram-billeder. Instagram lagrer billederne og gør det muligt for andre at følge, like og kommentere. Ligesom på Twitter er det muligt at følge, hvem man har lyst til – man er altså ikke begrænset til kun at følge egne venner.
Instagram til den personlige markedsføring
Instagram er et simpelt værktøj, der begrænser brugeren til ti forskellige udtryk. Det gør billederne ret ensformige og fjerner i virkeligheden fotografens identitet, når billederne forvrides i redigeringsmaskinen. Ikke desto mindre giver Instagram mulighed for at skabe værdi, fordi alle kan være med. ”Skovtursbillederne” får et personligt udtryk med polaroidbilledets charme. Og især produktbilleder af mad, tøj og lignende kan piftes op med Instagram.
Instagram kan især få madretter til at se lækre ud. Flere restauranter får deres kunder til at tage billeder af retterne og dele dem på sociale medier
Instagram er nem at integrere med virksomhedens sociale platforme og er med polaroidbilledets udtryk et oplagt værktøj til at dele billeder, der lader kunder og brugere se med bag scenen – se billeder af teamet bag sitet, produkter, daglig inspiration, stemning, processer og andre mere eller mindre uformelle situationer. Samtidig giver det mulighed for at engagere brugerne til at tage billeder af virksomhedens produkter i forskellige hverdagssituationer.
Instagram har selv opdaget de unikke markedsføringsmuligheder og har på eget site lavet en guide til, hvordan virksomheder kan bruge Instagram. Se med
her.
Vi har fundet nogle eksempler til inspiration.
Sociale kampagner engagerer kunderne online og offline
Saks Fifth Avenue inviterer shoppere til at komme ind i deres butikker væbnet med smartphones. De skal tage et billede af deres yndlingsprodukt, dele det ved hjælp af hashtagget #SeeUAtSaks og fortælle, hvorfor netop dette produkt er specielt, og hvorfor de ikke kan leve uden det. Der er selvfølgelig præmier, men kampagnen er god, fordi den engagerer kunderne både online og offline. Den får kunder i butikken og gør kunderne til ambassadører for produkterne online.
Saks Fifth Avenues sociale kampagne får kunder i butikken og skaber ambassadører på de sociale medier. Her er eksempler på nogle af de billeder, kunderne tager med Instagram
Et andet eksempel på en social kampagne er fra arrangørerne af
Social Media Week 2012, en konference om samme. De har værtsbyer over hele verden, såsom Barcelona, Berlin, London, Los Angeles og Torino. Inden konferencen går i gang, opfordres alle til at tage billeder af værtsbyerne med deres smartphone og uploade dem til Twitter med hashtagget #InstagramYourCity. Kampagnen kører stadig, hvis nogen skulle besøge værtsbyerne over sommeren.
Eksempler på billeder taget til #InstagramYourCity. Billederne er fra Torino, Italien
Event-marketing som en visuel form for Twitter
Holder virksomheden en event, tager folk ofte billeder alligevel, så hvorfor ikke dele dem på sociale medier, så andre får en fornemmelse af at være til stede?
Barack Obama har gjort netop dette under sin begyndende kampagne. Hans eget personale tager billeder til forskellige events, der bliver delt under @BarackObama. Samtidig opfordrer han alle Instagram-brugere til at tage deres egne billeder og uploade dem med hashtagget #Obama2012.
Barack Obama bruger Instagram til event-marketing. Følg ham på @BarackObama
Barack Obama bruger altså Instagram som en visuel form for Twitter til at vise personlige snapshots fra en præsidents hverdag. Han engagerer også sine fans, hvilket har vist sig at være en succes. Efter blot en enkelt dag med to uploadede billeder havde Barack Obama skaffet sig over 15.000 følgere på Instagram.
Det Radikale Venstre bruger Instagram på samme måde som Barack Obama - til at vise billeder fra events og fra partiets hverdag.
Det Radikale Venstre tog masser af billeder til Folkemødet i Allinge. Til venstre ses Lotte Rod i cykeltax på havnen, taget med hudson-filter. Billedet til højre viser de radikales telt til Folkemødet, taget med early bird-filter.
Alle billeder til folkemødet fik hashtagget #fmdk. Se flere billeder og følg de radikale her
Fotokonkurrencer giver plads til alle
Instagram er oplagt til at afholde fotokonkurrencer for brugerne. Den amerikanske virksomhed
Whole Foods har en løbende fotokonkurrence, hvor skiftende temaer bestemmer, hvilken type foto brugerne uploader. En gang om ugen vælger Whole Foods en vinder, der får et gavekort på 100 dollar til vilkårlige Whole Foods-markeder.
Whole Foods fotokonkurrence sætter fokus på at passe på verden omkring os. Billederne skifter tema hver uge under den såkaldte ”Earth Month”. Første uge i april skulle billederne handle om genbrug
B2B kan også være med. General Electrics har brugt Instagram til at finde en fotograf. For at blive General Electrics nye Instagram-fotograf skulle Instagram-brugere dele billeder med hashtagget #GEInspiredME. Billederne hørte under kategorierne ”Moving”, ”Curing”, ”Powering” og/eller ”Building”. Delte billeder blev efterfølgende uploadet til GE’s Facebook-side, hvor deres fans stemte på de bedste billeder. Vinderne fik en tur til England for at besøge en af deres fabrikker, hvor deltagernes evner blev udfordret på ny.