Hvad du IKKE skal gøre lige nu

Skrevet af

Redaktionen Kforum

791 artikler

57 indlæg

Skru ned for blusset og fyr medarbejderne. Det er den sikre vej til succes i en lavkonjunktur. NEJ. Det er den sikre dødsrute. Læs her hvad du IKKE skal gøre under en lavkonjunktur.
1. Fyr talenterne. De dyre drenge, der ved, hvad de er værd, fordi de tænker ud af boksen og opfinder nye, spændende produkter, er netop – alt for dyre. Så fyr dem. Det er en hurtig måde at beskære store udgifter på.

NEJ. Talent, også det dyre, er den mest betydningsfulde variabel i en innovationsproces.

2. Skru ned for investeringer i teknologi. Teknologi er dyrt, og hvad skal man egentlig bruge det til? 2.0 løsninger og det sociale web er kun hype.

NEJ. Forbrugere vil i tale med virksomhederne. Den bedste måde at gøre det på, er ved at investere i sociale teknologier.

3. Reducer risiko. Spring ikke ud i noget nyt og uoverskueligt, men gør det, du altid har gjort, og gør det godt.

NEJ. Innovation kan kun ske ved at bevæge sig ud af boksen og tage risiko. Bekæmp konservatismen.

4. Stop produktudvikling.
Det bedste sted at spare penge er ved holde igen med produktpaletten. Sats kun på det ene produkt, du ved, holder.

NEJ. Når konjunkturen vender, vil du stå tilbage med en alt for lille palet til at kunne tiltrække nok kunder.   

5. Fyr direktøren. Den vækstglade og hyper-kreative direktør er alt for farlig for virksomheden. Han investerer uden omtanke. Og trækker umiddelbart overskudsgraden ned. Ansat i stedet en spare-direktør.  

NEJ. Bestyrelsen må slå koldt vand i blodet og huske på, at lavkonjunkturen max. varer et års tid. Spare-direktøren vil aldrig kunne trække virksomheden op i højeste gear.  

6. Lad globaliseringen passe sig selv.
Det er dyrt at udvide på det globale marked, og alt for risikofyldt at investere i emerging markets. Så drop det.

NEJ. Netop investeringer i emerging markets er vejen frem i en lavkonjunktur. For her ligger kimen til ny innovation, nye forretningsmodeller og uopdyrket, billigt talent.

7. Flyt det strategiske fokus fra innovation til økonomistyring
. Det nytter ikke noget bruge energi på kreativitet, når der ikke er nogen penge. Sats i stedet alt på at håndtere udgifter.

NEJ. Har man først droppet det innovative fokus, er det meget svært at genindføre det. Og så er man ikke klar, når konjunkturerne vender igen.  

8. Beløn de konservative beslutninger.
Det er for dyrt at bruge penge på innovation, og derfor må man holde op med at belønne de medarbejdere, der risikerer alt på skøre ideer.

NEJ. En nul-fejls-kultur er aldrig en farbar vej. Den skaber kun utryghed og forhindrer enhver udvikling. Det giver bagslag i det lange løb.

9. Indfør hierarki.
Når krisen kradser, tvinges man til handling. En god strategi er at indføre mere kontrol. Medarbejdernes tid skal optimeres, og de skal være mere effektive. Derfor må hierarki og kontrol indføres.

NEJ. Generation X og Y hader ordrer og stramme hierarkier. De vil flygte fra din virksomhed, der vil lide en pludselig og voldsom død.    

10. Drop dyre konsulenter. Lav alt selv. Konsulenter bidrager alligevel kun med varm luft, og deres rådgivning er alt, alt for dyr, når pengene er knappe.

NEJ. En af de bedste måder at skabe ny energi på, er ved at få en ekstern konsulent til at komme med nye ideer og perspektiver. Og det er det, der skal til for at overleve i en lavkonjunktur.  

De sande vindere
De sande vindere, der for alvor kommer til at tjene penge, er de virksomheder, der kommer styrkede ud af lavkonjunkturen. Det er de virksomheder, som ikke har sparet på innovationen, mens krisen kradser, men sparket den i gang med nye initiativer. Det er de virksomheder, der ikke begår de 10 præsenterede fejl.   

Artiklen er en fri oversættelse af 10 Worst Innovation Mistakes In A Recession fra Businessweek.

Relaterede artikler

Fremtidsudsigterne for annoncemarkedet værre end nogensinde - De danske virksomheder udviser en pessimisme, der ikke er overgået de sidste 16 år, når de skal forudsige reklamebudgett...
Reklamebranchen selv skyld i sin krise - Reklamebranchen har ikke været god nok til at omstille og tilpasse sig de seneste 10 til 12 år. Derfor er den nuværende ...
Rekruttering: Imagepleje fortsat via trykte annoncer - Online rekruttering giver større respons og bedre adgang til kvalificerede medarbejdere, lyder det fra to store danske v...
Lavkonjunktur i konsulentbranchen? - Konsulentbranchen over en bred kam har igennem de seneste 2-3 år oplevet en markant fremgang. Vækstprocenter i størrelse...
Jubiii lavkonjunktur langt om længe - Så kom den. Som en tiltrængt efterårsstorm. Endelig. Langt om længe bliver luften renset efter årtiers kedsommelig og fo...
Undgå sparket når krisen kommer - Virksomhederne har allerede planlagt, hvordan de overlever de hårde tider. Men har du? Vi giver dig her nogle forslag ti...
Kradser krisen i K-branchen? - Lavkonjunkturen kommer. Hvad kommer det til at betyde for kommunikationsbranchen? En række bureauer er blevet spurgt, og...
Mellemtid fra krisen - Som det er læsere af Kforum bekendt, har den grasserende, globale finanskrise også sat fornyet fokus på disciplinen kris...
Temperaturen falder i varmluftbranchen - Optimismen er væk. Frygten for fremtiden har taget branchen med storm. Krisen har vist sit grimme ansigt. Eneste lyspunk...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Job

Faglig formidler

Frist: 22. november

Kommunikationsrådgiver

Frist: 30. november

Tekstforfatter

Frist: 1. december
Se alle job Indryk job

Tilmeld nyhedsbrev

Få alt, hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.