Historier, der overbeviser

Et af de steder, hvor historiefortælling er blevet populær, er i moderne organisationer, hvor historier optræder i forbindelse med skiftet til værdibaseret ledelse og positionering på markedet. Her beskriver vi, hvad der ligger i begrebet historie, hvorfor organisationer kan bruge historiefortælling, og hvordan de kan bære sig ad i praksis.

Historiefortælling er en særlig måde at kommunikere på i arbejdet
med at skabe en helhedspræget og strategisk corporate branding. Men
hvis historierne ikke ligefrem er indbundet og står på bibliotekets
hylder, hvordan skal vi så skelne dem fra al mulig anden tale, tekst
og snak?Der findes mange definitioner af, hvad en historie er. Vi har fundet
os til rette med tre grundlæggende karakteristika, der er nødvendige,
når formålet med historiefortællingen er strategisk branding: konflikt,
kronologi og pointe.

Læs her Gitte Rosholm og Jesper Højbergs historier, der overbeviser - Historiefortælling som led i strategisk udvikling af organisationens branding her.

Artiklen er trykt i antologien: Historiefortælling i praktisk kommunikation.

Susanne Kjærbeck (red.) Historiefortælling i praktisk kommunikation
280 sider – 250 kr.
ISBN 87-7867-255-4
udkommer 3.juni.2004.


Læs også Susanne Kjærbecks indledning til bogen her.

Læs også Jens Almegaard fra TDCs Vision og værdier i praksis. Hverdagshistorier som formidlings-og ledelsesværktøj her.


Husk at komme til Konference om historiefortælling torsdag d. 3. juni 2004. k. 10 00 - 16 00
Sted: Roskilde Universitetscenter, Store Auditorium i bygning 01. I anledning af udgivelsen af bogen Historiefortælling i praktisk kommunikation arrangerer Roskilde Universitetscenter, Roskilde Universitetsforlag og Advice A/S en konference. Konferencen er åben for alle
læs mere om konferencen her:


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også