Historien bag artiklen – en analyse af kommunikationsmedarbejdernes påvirkning på journalisterne

Det er ikke nogen hemmelighed, at virksomheder i langt højere grad end tidligere ansætter kommunikationsmedarbejdere til at varetage deres kommunikation både internt og eksternt. Samtidig har mediernes betydning i samfundet ændret sig. Det er en interessent, som virksomhederne må forholde sig til i takt med den stigende konkurrence om synlighed og indflydelse i det offentlige rum. Dette er kommunikationsmedarbejdernes job.
af Trine Lindhardt

Samtidig bliver medierne overdynget med pressemateriale fra netop kommunikationsmedarbejdere – dette kan til tider betyde, at journalisterne vælger den enkle metode: at publicere pressematerialet uden at forholde sig kritisk til det.

 

Omdrejningspunktet for specialet var netop de to grupper og forholdet mellem dem. Specialet undersøgte, hvordan materiale fra kommunikationsmedarbejdere kommer til udtryk i avisspalterne, og i hvor høj grad der ligger en form for kontakt mellem medie og kommunikationsmedarbejder bag artiklerne.

 

Dette skete ved at gennemlæse artikler fra erhvervssektionerne i Jyllands-Posten og Berlingske Tidende samt interviewe kommunikationsmedarbejdere fra de virksomheder, der blev omtalt i artiklerne, for at finde frem til, hvad der var historien bag artiklen, og hvordan de ser på forholdet mellem dem og medierne. 

 

Overordnet fandt specialet frem til følgende:

  • At pressemeddelelsen ikke er uddød som kontaktform til medierne
  • At journalister og kommunikationsmedarbejdere ser hinanden som samarbejdspartnere
  • At kommunikationsmedarbejdere oplever at medierne gengiver mange ting fra deres pressemateriale.
  • At kommunikationsmedarbejdere arbejder udfra en blanding af proaktive og reaktive handlinger.

Læs specialet her

 

Specialet blev bedømt til et 10-tal.

 

 

Læs mere om specialet på www.tlindhardt.wordpress.com og deltag i debatten.

Hvis du er interesseret i at se specialets bilag, så skriv til mig.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også