|
Make love, not Vera Wang
Hippien er den nye hipster

Oprøret er under opsejling, og disruption har ramt hipsterne. Tiden er moden til at elske planeten og rykke fra parcelhuset og Nordvest-lejligheden ud i det fri med perler i håret og LSD i blodet. Mette Kirstine Goddiksen analyserer hippie-tendensen.

Skrevet af
Den gode nyhed: Du kan tage dit hipster-look op til næste level. Den dårlige nyhed: Nu skal du virkelig mene noget med det. Hipsterstilen er blevet disrupted af en gammel, kærlig kending.
Kan du høre den akustiske guitar? Der er noget, der er blowin’ in the wind – og svaret er, at det er en ny stil.
 

Når jeg kigger på Pinterest og Instagram, så er der hundredtusindvis af posts under #hippie, #hippi, #hippiestyle, #flowerpower og #makelovenotwar.

Medlemsantallet i Alternativet stormer frem. Drømmende folkemusik såsom Dreamers Circus eller eftertænksom, politisk pop som Folkeklubben er musiktapet for de mest hippe fester, og man skal være en slyngel for ikke lige at kunne banke en bønnebøf sammen eller fribløde sig gennem sin immatrikulation… Eller for lige at smide The Beatles ”Sgt. Pepper´s”-album på pladespilleren, som man har byttet sig til for en gammel cykel og en krammer nede i Tages Pladebørs. Hallo. Den har faktisk 50-års jubilæum. Tag en bønne og chill lidt til den.

Love’s all you need
Ja. Det er fair at konkludere, at det er på tide at skifte sin Hendrick’s gin ud med noget hjemmegroet urtete. Eller LSD i festligt lag.
 
Hippien er med andre ord den nye hipster. Fuldskægget kan gro endnu vildere, endnu mere frit – og man skal ikke lade sig holde tilbage af samfundets snærende normer, bare fordi man er kvinde. Vi skal make love, not Vera Wang – og det er svært at sige noget dårligt om.
 
Som hippie kan du ikke nøjes med at iklæde dig batik-tøj og lade skægget vokse ud, det kræver spirituelt frisind, frihed fra "the corporate world", at prioritere planeten og kærlighed før forfængelighed og skifte de trygge hjemlige rammer ud med mere friluftsliv. Kilde: Gettyimages
 
Det skulle da lige være, at det er langt mere besværligt at være hippie end hipster. Muligheden for at camouflere sin gennemsnitlige småborgerlighed med en retro Mickey Mouse-T-shirt og en håndfuld Fairtrade kaffekapsler er ikke til stede. En troværdig hippielivsstil kræver, at man endevender sin sjæl og sin fryseboks for de sidste rester af fordomme og forarbejdet mad.
 
En hippie er jo miljøbevidst, uselvisk, næstekærlig, uprætentiøs, ligestillet, spirituel, antimateriel og kæmper for noget større end sig selv, som jeg har forstået det. Det var i hvert fald det, jeg fangede, når min venindes far, den slagne hippie, sad i sin bedste stol med en Top-pilsner og ødelagde vores Pisang Ambon-fest med sniksnak om etik og solidaritet tilbage i 90’erne. Men han havde jo ret. Tiden var bare ikke moden.
 
Nu er der bare tilbage at håbe, at den nye generation af hippier også vælger at tage de besværlige accessories på, der hedder at kæmpe for noget større end sig selv og ofre sig for det fælles bedste uden skelen til egen forfængelighed.
 
Det håber jeg, de stadig kan, selvom de på en helt anden måde er hvirvlet ind i en medievirkelighed, hvor man ikke længere studerer sig i spejlet og ser, om identiteten sidder korrekt. I stedet ser vi os selv med andres øjne i spejlet og byder ind med den identitet, der giver den bedste vurdering på de sociale medier.
 
Hm. Mon ikke denne trekantsfarvede kjole med margueritter på vil vise mit nye hippiejeg perfekt, hvis jeg lige justerer med filtre: #fri.
 
Men hvad siger Søren?
I en letkøbt Kierkegaard-analyse er den æstetiske livsholdning måske veget for den etiske siden ungdomsoprøret – og det konflikter lidt med i hvert fald den gamle hippiebevægelse, der lavede demoer mod krig i fjerne lande, mod uforløste, knugede liv og manglende accept af anderledes måder at leve på.
 
Hvad skal den nye hippie-bevægelse kaste sig over? Jeg ved det ikke helt, men der er nok at tage fat i. For jeg håber, den nye hippiestil ikke blot er reduceret til en hyggelig, æstetisk og selvprofilerende størrelse, der ikke strækker længere end til at erklære sig enig på sociale medier i, at krig, grådighed og forurening er noget værre møg.
 
For der er immervæk en eller anden ideologisk kontrast i at iføre sig noget svinedyrt #hippiechic tøj og tage selfies, mens man laver duckface. Eller i at slippe hæmningerne og CO2-udslippet løs og booke sig en bevidsthedsudvidende rejse med fly til #Goa.
Ja, if you’re going to San Fransisco… så skal du ikke bare have blomster i håret, men også orden i det grønne regnskab.
 
Hippie er ikke bare noget, man tager på. Det er noget, man har med eller eventuelt skal lede længe efter, hvis man er et velnæret, velfriseret forstadsbarn, der altid har haft adgang til et trygt stisystem og den liflige duft af aftensmad med tremmekalv. Det er ikke nok at poste selvtilstrækkelige #fleksitar-billeder. Man skal også dele sit sidste økologiske fredagsslik med de andre, skal man. 
 
Søger man på #hippie på eksempelvis Instagram, kan man hurtigt få fornemmelsen af, at de ægte hippier er i undertal på det medie. Forfængeligheden og ideen om kun at eje ting af reel betydning må vige til fordel for dyrkelsen af kønne modeller og stylet tøj i "boho"-stil.
 
Snydt igen
Ja, der moraliserede jeg lige. Shame on me. Måske er det, fordi jeg er misundelig over at være faldet ned mellem to fede generationer. Min mor var i sin ungdom med i første hug af flower power-bevægelsen, og mine børn kan komme med i næste, hvis den folder sig rigtigt ud og ikke bare forbliver en modedille. Selv måtte jeg nøjes med neonfarver, narcissisme og Dr. Alban.
 
Jeg er fra en generation, der ironiserede over alt (no shit), især folk, der ville redde verden eller som gik fløjtende (k)ærligt gennem livet uden sans for, hvilken signalværdi det sendte, når de ikke gad barbere ryg og armhuler eller gå med top på stranden. At være naiv var nærmest det mest pinlige, man kunne være.
 
Men naiviteten hører med til at være hippie og drømme store drømme om en verden, hvor tusindfryd vokser op, hvor der tidligere var bombekratere. Og ingen ironisk distance her: Naiv er det fineste, et menneske kan være, som Niels Hausgaard siger.
Sådan var vi bare ikke.
 
Vi strammede os op i wonderbras, lod digital lyd fra cd’er skære gennem hjernen uden det mindste knas og farvede os orange med selvbruner. Nu bryder de yngre ud af det snærende lingeri og giver det etablerede fingeren. De vil have knaset og kroppens farver med. Bare det var mig. Og bare mit håb om, at det bliver mere end accessories, holder.
 
Skod facaden
Forleden gik jeg forbi en ung pige, der stod og røg. Min spontane tanke var ”hvor er det dog skønt at se et ungt menneske ryge”.
Forstå mig ret, inden du dømmer mig som kræftambassadør: Jeg opfordrer ingen til at ryge. Pigen repræsenterede for mig et lille oprør mod hele det her 12-tals-hurlumhej, fremdriftsreformer og yoga- og planke-challenges, som hele tiden minder os om at yde og skamme os over at nyde. Den tændte smøg mellem hendes spritnye, blivende tænder blev lige dér skoddet midt i al den her facade og konstante vurdering, som vi pålægger hinanden og os selv.
 
Hipster-livsstilen var egentlig bare en skjult lighter med en retro pin up-pige på, gemt væk i lommen på skovmandsskjorten. Hippie-livsstilen er en stikflamme, som brænder indeni. 
 
Så er det bare at finde ud af, hvordan det rent praktisk skal føres ud i livet, og hvem der skal skrive på bannere og køre rugbrødet ind til Christiansborg.
 
Ja… Jeg ved det: Klap nu kaje, dit gamle liv, og find en behagelig stol. Den nye hippie-bevægelse skal have lov til at definere sig selv og finde egne virkemidler for at sprede kærligheden. Imens vil jeg og de andre fornuftige konsulent- og revisortyper kigge misundeligt på, mens vi holder skansen med selvangivelser, realpolitik og LEAN-processer.
 
#Moreflowerpowertoya Kilde: Gettyimages

Relaterede artikler

Hvor er du i snobbepyramiden? - Alle miljøer har deres superstars, has-beens, wannabes og nobodies. Alle miljøer har en pyramide. Nogle personer skubber...
Hipster tattoo - Glem alt om sømandens frække dame, rockerens dødningehovede, fantasyfolkets keltiske slyngninger eller fitnessinstruktør...
Nørd tattoo - Først skulle alle have et røvgevir. Så fik man tatoveret hipster-tegneseriefigurer. Og nu er nørdernes tid kommet. Ægte ...
Den visuelle hipster - Hipster was last year – Visual Hipster is now. Her kommer en guide til hipsterland lige nu. Kforums redaktion følger i h...
Ligner du en tysk pornoskuespiller fra 1970’erne? - Læste du ikke anmeldelsen af movember-kampagnen sidste år, så har du endnu en gang muligheden. Render din kæreste rundt ...
Pas på Cyber-hipsterne! - Vi er ved drukne i griske Cyber-hipstere, som slår plat på sociale medier, lyder advarslen i en ny bog. Web 2.0-bølgens ...
Er du femiseksuel? - Glem de gastro- og medieseksuelle. De femiseksuelle har tiltvunget sig mediemagten. Fra det forudsigelige feministiske t...
Færdig med fuldskæg - Du tænker måske, at det får dig til at se viril og maskulin ud, but guess what? Du er i overhængende fare for at ligne e...
Seks nye emojis til København - De smiler. De er sexede. De bliver flere og flere. De kan mere og mere. Vi taler om de små, sjove emojis, som først var ...
Hip hip hovsa - Hipsterstilen er classic tilsat cool – og hvem vil ikke gerne udstråle det? Men kan man markedsføre til hipsteren? Det k...
Farvel til Hipsteren, hulubulu til Cutesteren - De originale hipstere er snart så gamle (undskyld, kreative senior-typer), at der er interessante generationsforskelle m...
Mor og far: Jeg er hamster - Identitet er en sjov størrelse. I gamle dage var man den, man var. Nu kan man være hvad som helst. Fx drage. Eller ulv. ...
Je suis yuccie - Yuccien er det spritnye miks af glad kapitalist og kreativ luksushippie. Her forenes yuppien og hipsteren. Men hvordan u...
København er mere end biksemad med håndbajer - København er et hit. Fra hele verden flokkes trendy mennesker til for at suge til sig af hash, cyklisme og afslappet hav...
Hipstere smager på den rådne banan - Drop Kødbyen og Nordvest. De unge og de kreative har fundet et nyt tilholdssted – Udkantsdanmark. Her kan de dyrke kål o...
Finstagram: Digitale dobbeltliv - Alle de seje børn gør det. Millenials, Gen Zs, hipsters, cutesters, norm-cores og yuccies. De er så ægte, at de går fake...
Nu er det ikke skæg længere - Skægget. Skal det dø? Ifølge en overvægt af dansk og internationalt mediepostyr, så ja. ”Skægtrenden er død”, ”Skæg er i...
Hvad kan vi bruge 70'ernes politik til i dag? - På Folkemødet 2016 er Mogens Lykketoft, Margrete Auken og Anne Grete Holmsgaard blevet bedt om at finde en tale fra 1970...
If Uffe Can't Dance I Don't Want To Be Part of His Revolution - Djøffen er slut. Gæsten er lukket. Dit hvide telt i The White Walker-området er lukket ned. Du har ondt i hovedet. Du er...
Juice Your Destiny - Den nye rekrutteringsvideo fra Joe & The Juice er skidt historiefortælling, super selvhøjtidelig og sindssygt irriterend...
Vejen til de gamle kultursnobbers lommer - De gamle hippier og slumstormere er blevet – ja, gamle. Indeni er de imidlertid unge som vårharer, og de er lige så imma...
Christiania som brand - Christiania opfylder næsten alle de grundbetingelser, der i den teoretiske litteratur knytter sig til corporate branding...
Hipstere, hippier og hedgefonds i hedonismeland - Vi er taget til den sagnomspundne festival Burning Man i Nevadas øde ørken, nord for kasinobyen Reno. En ørken, som én g...
Forældrebashingens ABC - Danskere med fråde i mundvigene sidder hver dag og brøler curlingforældre og speltmor i mediernes kommentarfelter, men d...
Nøddemix-moden - Ligner din bedste ven en fattig naturvejleder eller sidste overlevende fra en bjergbestigning? Går alle dine skatervenne...
Hvad er dit ikigai? - Hvad er det gode liv? Hvad får livet til at give en følelse af, at det bevæger sig i den rigtige retning? Hvad er overho...

Giv din stemme

11 stemmer
4,3/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

Content marketing bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Job

Tekstforfatter

Frist: 1. december

Praktikant

Frist: 27. november

Digital projektleder

Frist: 24. november
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Kursus

Kom godt i gang med mobilvideo

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Tilmeld nyhedsbrev

Få alt, hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.