Fogh flopper fordi…

Det er en gåde: Danmarks he-man, som arbejder døgnet rundt og løber hver dag, vores egen macho-power-Fogh flopper totalt som konsulent.
Det er helt klassisk: Når man stopper som toppolitiker, bliver man konsulent. Anders Fogh Rasmussen stoppede i NATO, og allerede dagen efter slog han på tromme for sit spritnye konsulentfirma Rasmussen Global. Spørgsmålet vil så altid lyde, om toppolitikeren kan finde ud af at omstille sig til det nye liv på kundernes præmisser. 
 
Anders Fogh og Michael Ulveman (Ulveman & Partners) holder møde om Rasmussen Global.
 
 
Politiken dømmer Fogh 'forhenværende'.
 
Vi vil prøve at forstå og hjælpe den stakkels mand, inden han melder sig til Fangerne på fortet af ren overskudsenergi.
 
Her kommer en række mulige forklaringer på Foghs flop:
 
1. Fogh falder udenfor konsulentrollen
Fogh er skræmmende og ret robotagtig i sin fremtoning. Ingen tør ansætte ham som konsulent, fordi han er for tjekket og bedrevidende. Hans stærke macho-power-militær-brand passer slet ikke til rådgiverrollens dialog og hjælperidentitet. Han er nok også lidt for selvoptaget til at være konsulent. Altså, det handler mere om ham end om kunden, hvis og når han kommer på banen. Han mangler altså en grundlæggende ydmyghed for at fylde rollen som konsulent ud.
 
2. Foghs logo er for grimt
Måske er der bare mange, der kigger på Rasmussen Globals logo og tænker: "Hvis han ikke har kunnet rådgive sin grafiker bedre, så...nja."
 

 
3. Fogh har de forkerte kompetencer 
Fogh kan ikke det rigtige. Han er slet ikke så god, som man skulle tro. Han er muligvis en god politiker, men det er slet ikke det samme som at være en god rådgiver. Hans kontraktpolitik og forhandlingsevner er irrelevante i forhold til de typiske konsulentopgaver. 
 
4. Fogh har ikke greb om sin målgruppe
Kunderne tror, de belemrer Rasmussen Global med deres små ikke-globale opgaver. Hans rådgivning er målrettet store gigantkunder, og derfor føler små danske virksomheder sig irrelevante og tør slet ikke kontakte ham. 
 
5. Foghs accent er for tyk...
...til, at han kan tale business med de store spillere internationalt. Folk kan se igennem fingre med politikere, der ikke kan tale engelsk, fordi politikeren repræsenterer en sag eller en værdi. Det er noget helt andet, når man er ude med den store pengepung for at købe rådgivning. Hvis kommunikationen allerede halter i mødelokalet, hvordan skal det så ikke gå med kampagnen?
 
Fogh Rasmussen i CNN.
 
6. Fogh er arrogant
Fogh er Danmarks actionhelt. Men det er han sandsynligvis ikke i internationalt perspektiv. Desmond Tutu har kaldt Fogh arrogant. Han er simpelthen for firkantet og skråsikker til at ligne én, der kan påtage sig en hjælperrolle. De internationale kunder gider ham ikke. Han er slet ikke så fed, som vi danskere og han selv tror.
 

Rasmussen Global burde måske tage navneforandring til Rasmussen Local. Så ville hans logo skulle se sådan ud.

7. Foghs tilbud er for uklart
Foghs logo, hjemmeside og konsulenttilbud er simpelthen for diffust. Det er fuldstændig umuligt at se, hvad han kan tilbyde. Folk aner simpelthen ikke, hvad de kan købe, og hvad det vil koste dem.

8. Foghs netværk er forkert 
Hans forbindelser og indflydelse tilhører NATO. Hvis han var gået ind i kampflyindustrien, var det måske gået bedre?

 

9.Hvad har vi glemt? Fortsæt listen...

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også