Twitterkrig mellem Liberal Alliance og Socialdemokratiet

At lave en kampagne svarer til at holde en stor fest. Du skal sammensætte den rigtige menu, sørge for at blomsteropsatserne matcher servietterne, hænge lanterner op i haven og gøre rent i hele huset. Men hvad sker der så? Der kommer ubudne gæster, og de går direkte efter anlægget. De skifter Ray Charles ud med Carly Rae Jepsen. Det kan – hvis ikke det ødelægger festen – gøre det svært at være den perfekte vært.
af Anne Kirstine Cramon, Mikkel Freltoft Krogsholm
Dette er et partsindlæg. Mikkel Krogsholm er medlem af Liberal Alliances hovedbestyrelse og har selv opfordret folk til at bruge #detdanmarkdukender mod Socialdemokraterne. Se mere baggrund nederst i artiklen. 
 
Det er lidt den situation, vi i øjeblikket ser med Socialdemokratiets kampagne 'Det Danmark, du kender' på de sociale medier. Liberal Alliance har crashet Socialdemokratiets fest, og lige nu skruer de op, så det næsten gør ondt i ørerne. Liberal Alliance forsøger nemlig, med alt hvad de har, at overtage Socialdemokraternes spritnye #detdanmarkdukender-kampagne på Twitter.
 
'Det Danmark, du kender' er blevet hashjacket af Liberal Alliance.
 
 
Da Helle Thorning som Danmarks statsminister skød 2015 i gang med sin nytårstale, sluttede hun af med at deklarere, at Socialdemokratiet ville kæmpe for 'Det Danmark, du kender'. En kløgtig journalist fik hurtigt færten af, at denne sætning var punchlinen for Socialdemokraternes nye kampagne og fik søsat hashtagget #detdanmarkdukender på Twitter – og så gik et af de mest synlige forsøg på kampagneovertag i dansk historie i gang. I skrivende stund sætter Liberal Alliance i lige så høj grad dagsordenen for hashtagget som Socialdemokraterne. Det viser, hvor vigtigt det er at have en gennemtænkt SoMe-strategi – også selvom kampagnen måske slet ikke var tiltænkt til at gå på SoMe til at begynde med.
 
Thornings nytårstale og Socialdemokraternes nye kampagne satte gang i #detdanmarkdukender på Twitter. 
 
Det var altså journalisterne, der satte gang i brugen af hashtagget på Twitter, efter Thorning nævnte det i sin nytårstale. Kort efter begyndte en række markante profiler fra Liberal Alliance også at gøre brug af hashtagget. Og så kom Socialdemokraterne selv med og begyndte at tweete med brug af #detdanmarkdukender. Socialdemokratiet ankom så at sige som de sidste til deres egen fest. Spørgsmålet er nu, om de blot var 'fashionably late', eller om de ankom, efter festen reelt set var lukket.
 
Laura Lindahl hashjacker Socialdemokraternes #detdanmarkdukender. 
 
For før Socialdemokratiet overhovedet selv kom i gang med at anvende hashtagget #detdanmarkdukender – et hashtag, der skal vise alt det positive, vi forbinder med Danmark og danskerne – blev de udfordret på ejerskabet af det, idet modstanderne tog det i brug for at vise det modsatte end det, der egentlig var tiltænkt. Det er et velkendt fænomen, og det kaldes i den sociale medieverden for hashjacking.
 
Simon Emil Ammitzbøll hashjacker Socialdemokraternes #detdanmarkdukender. 
 
Hashjacking er, når et hashtag bliver anvendt til at fremme en anden mening end den, der oprindeligt var tiltænkt – oftest spundet i en negativ retning. Et af de mest kendte eksempler er, da McDonald's lancerede hashtagget #mcdstories, der oprindeligt skulle fungere som et hashtag, hvor burgerproducentens underleverandører kunne dele deres historie. Hashtagget blev dog hurtigt overtaget af twitterbrugerne, der fortalte de meget lidt flatterende historier om McDonald's – og så stod der pludselig diarre og lave lønninger på dagsordenen. Kampagnen blev efterfølgende kaldt #McFail.
 
McDonald's-kampagne gik fra #McDstories til #McFail. 
 
I et mere politisk setup kender man hashtag-highjacking fra Obamas kampagne, hvor hashtagget blev anvendt til at vise de mindre flatterende sider af Obamacare.

 
 
Eksempler fra #Obamacare-kampagnen på Twitter.
 
I tilfældet med #detdanmarkdukender bliver det rigtig interessant, når man ser på, hvem det er, der bruger hashtagget, og hvordan det spredes via re-tweets. Via social netværksanalyse har vi kortlagt, at hashtagget primært bliver brugt inden for fire Twitter-grupperinger, som kan defineres som: Socialdemokraterne, Liberal Alliance, Journalister&Kommentatorer samt Rasmus Modsat’erne.  
 
 
I figuren kan vi se, at Liberal Alliance ejer en stor bid af lagkagen og gør meget brug af hashtagget.
 
Det er første gang i Danmark, at man så tydeligt ser to politiske grupper i kamp på Twitter. Den ene gruppe er naturligvis Socialdemokraterne, der er anført af deres officielle Twitterhandle @spolitik, og ministrene Mogens Jensen (@mogensjensens) og Magnus Heunicke (@heunicke) forsøger at være dagsordensættende på hastagget #detdanmarkdukender.
 
Socialdemokraterne forsøger at holde fast i hashtagget på Twitter. 
 
 
Magnus Heunicke forsøger at være dagsordensættende på hastagget #detdanmarkdukender.

Den socialdemokratiske gruppering bliver i den grad presset af Liberal Alliance. Her er det folketingskandidaterne Niels Westy, Christina Egelund og Laura Lindahl, der sammen med partiets folketingsmedlemmer Simon Emil Ammitzbøl og Merete Riisager forsøger at fravriste Socialdemokraterne deres kampagne.
 
Den socialdemokratiske gruppering bliver i den grad presset af Liberal Alliance, der er den største gruppering, der anvender hashtagget #detdanmarkdukender.
 
Der er også to andre store grupper, der benytter hashtagget. Den ene er fyldt med journalister og kommentatorer og centrerer sig i høj grad om Casper Dall fra Informations Christiansborg-redaktion. Han var den journalist, der afslørede, at Socialdemokraterne ville lancere 'Det Danmark, du kender'-kampagnen, og som derefter introducerede hashtagget på Twitter.
 
Den sidste gruppe er en lidt mere blandet landhandel, men er dybest set Twitterprofiler, der lever af at udstille Socialdemokraterne (Per Clausen (Enhedslisten) - @perclausen3) eller at vise, at det godt kunne gå bedre for det danske samfund (@maksbitter).
 
 
 
 
For at undersøge hashjackingen af #detdanmarkdukender har vi anvendt netværksanalyse. En netværksanalyse kan fortælle en hel del om de dynamikker, der er mellem mennesker, og de grupperinger, der naturligt dannes. Efterretningstjenester bruger blandt andet funktionen til at optrevle terror-netværk, og Facebook bruger det til at sikre, at indholdet i dit feed er målrettet og kommer fra dem, du interagerer mest med. 
 
Hvad gør Sosserne nu?
Eksemplerne her cementerer blot det, vi allerede vidste. Kampagner er brugerdrevet social media-skizofreni og ikke til at styre på syv tønder Twitter-land. Det kan vitterligt gå i alle retninger – og det gør det. Man kan lægge strategier og planer i en uendelighed, men når først brugerne selv går i gang, er det umuligt at forudsige, hvad der kommer til at ske. Eksemplerne viser også, at kampagner, der beror på enkelte hashtags, løbende bør udsættes for netværksanalyser, så man konstant er på forkant med, hvad eller hvem der angriber kampagnen.
 
Socialdemokratiet har ikke formået at bruge udtrykket #detdanmarkdukender i lang nok tid til at cementere ejerskab, hvilket yderligere medvirker til, at Liberal Alliance kan adoptere det. Ved at undersøge hvem der retweeter hinanden, kan man nemlig danne et overblik over, hvilke sociale grupperinger der findes på Twitter. I dette tilfælde er det oplagt, at Socialdemokraterne anvender social netværksanalyse til at se, hvem der sniger sig ind på deres område, og hvordan udfordrernes gruppesammensætning er. De giver dem større mulighed for at identificere trusler og overveje modsvar. 
 
Så hvad gør Sosserne nu? Kan de vinde hashtagget tilbage? Lige nu svarer situationen til, at Socialdemokratiet har ladet Liberal Alliance overtage playlisten til deres egen fest. Og selvom Socialdemokraterne havde linet op med en spilleliste med dejlig, fløjlsblød musik, insisterer Liberal Alliance på at slå tonen lidt skarpere an. Tiden vil vise, om S kan vinde kampagnen tilbage. De har dog en chance, hvis de formår at gå direkte mod lederne i modstandernes Twitterfeed, eliminerer dem og sætter volumenen på deres eget ensemble på maks. Indtil videre kan vi dog konkludere, at det Danmark, vi kender, er noget mere broget end det, Socialdemokraterne ville have vist os. 
 
Kforum er belevt opmærksom på, at artiklens forfatter selv har bidraget til hashjacking af Socialdemokraternes #detdanmarkdukender. 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også