Jeg skriver derfor er jeg

Tænder man for fjernsynet eller radioen, åbner avisen eller går på internettet, kan man ikke undgå at opleve, hvordan det private og intime liv i stor udstrækning skildres og tager plads i medierne. Det kan skabe en undren over, hvilken motivation der ligger bag, når folk stiller op i et reality tv-program, fortæller om deres sexliv i et talkshow eller skriver en intim weblog. Et nyere fænomen i national kontekst, der netop kan foranledige en sådan undren, er hybridfænomenet ’blook’ – en sammentrækning af de to engelske ord ’blog’ og ’book’ og i nogle sammenhænge kaldet en ’blogroman’.
af Stine Bjerregaard Ditlevsen

Blooken er med andre ord en bog, hvor det tekstlige indhold i første omgang er blevet skrevet på en weblog. Blooken har i de fleste tilfælde ophav i den personlige eller intime weblog, som man også kan betegne som en form for offentlig dagbog centeret omkring det private liv. I et land som USA har fænomenet vokset sig stort, mens der i Danmark siden 2007 kun er udkommet tre bøger, som man kan betegne som blooks. Det drejer sig om 1001 tårs tøsetanker (Spacemermaid 2007) Skydykker uden faldskærm (Spacemermaid 2008) og Singleton (Marlene Weybøll 2009).

 

På trods af interessen og udbredelsen af fænomenet udenfor Danmark er blooken som særskilt fænomen dog blevet behandlet meget lidt i akademisk litteratur. I mit speciale Jeg skriver derfor er jeg sætter jeg fokus på blooken og herunder den intime blook som fænomen og genre i en national kontekst for overordnet at undersøge hvilken motivation, der ligger bag det forhold at skrive personligt og intimt om sig selv i en sådan. Det teoretiske fundament hviler i høj grad på den engelske sociolog Anthony Giddens' værk Modernitet og selvidentitet (1996), hvor han argumenterer for, at det moderne samfunds dynamiske og refleksive karakter tvinger det moderne menneske til selv at forholde sig til og skabe sin identitet. I en analyse af de tre førnævnte danske blooks undersøges motivationen bag den intime blook ud fra en hypotese om, at denne kan ses som et konkret udtryk for et selvrefleksivt identitetsprojekt i Giddens optik.


Download specialet her og forsiden her

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også