Hans Siggaard Jensen er Ugens Profil

Skrevet af

Niels Bjørn

13 artikler

0 indlæg

"Moderne virksomheder skal konkurrere på viden for at overleve. Og det gælder uanset hvad de laver," siger professor Hans Siggaard Jensen. Han er udpeget som forskningsleder for Learning Lab Denmark, der skal hjælpe danske virksomheder med at begå sig i videnssamfundet.

Født 1947

 

Uddannelse:
Universitetsgrader i filosofi, matematik og psykologi fra Københavns Universitet.
Studier i filosofi ved University of California.

 

Stillinger:
-Indtil nytår: Forskningsprofessor i erhvervsøkonomi og filosofi på Handelshøjskolen i København.
-Arbejde i en lang række forskningsråd, bl.a. formand for forskeruddannelsesudvalget under Forskningsministeriet, formand for European Doctoral Association in Management and Business Administration.
-forelæser ved universiteter og handelsstudier i hele Europa

 

Pr. 1. januar: Forskningsleder på nystartede Learning Lab Denmark, som skal hjælpe virksomheder til at blive dygtigere til at konkurrere i videnssamfundet.

 

Foto: Mark Andersen, Ragnarok

"I videnssamfundet skal virksomheder ikke bare skaffe sig viden, men aktivt selv skabe viden. Det giver i dag ingen mening at skelne mellem lærende, forskende og producerende virksomheder," siger Hans Siggaard Jensen. Han er en mand med kontante meninger og en karriere, der matcher. 53 år gammel er hans CV en imponerende liste over ansvarsfulde jobs og bestyrelsesposter, og fra 1. januar kan han tilføje 'forskerleder på Learning Lab Denmark'.

 

Social læring
"Vi mangler forskning i, hvordan institutioner og organisationer lærer sig selv at blive dygtigere. Det er det, man kalder 'den sociale læring'," siger Hans Siggaard Jensen og kommer med et eksempel: "Hvis et fodboldhold, som længe har spillet dårligt, begynder at spille godt, hvad skyldes det så? Hvad har ændret sig i processerne? Det er måske et banalt eksempel, men den slags forskning er vigtig, for vi har kun lidt indsigt i social læring. Det er den opgave, LLD skal løse," siger Hans Siggaard Jensen.

 

Viden er konkurrenceparameter
Hans Siggaard Jensen mener, at kravene til moderne virksomheder i dag er høje: "Hvis ikke de omstiller sig, dør de. Det var Darwin den første til at sige. Vores evne til overlevelse er med andre ord knyttet til vores viden. Det er ikke nyt i sig selv. Det nye er, at dynamisk vidensudvikling er blevet så hårdt et konkurrencevilkår for virksomhederne. Hvis Danmark skal fortsætte med at være et rigt land, skal vi blive bedre til at lære noget om, hvad der får organisationer til at fungere godt, både internt og udadtil. Det er derfor, vi har brug for LLD." Hans Siggaard Jensen mener, oprettelsen af LLD er en visionær, politisk beslutning: "Det politiske system har demonstreret, at det forstår, at opgaverne for kommunikationssamfundet er nye og derfor kræver nye institutioner og nye måder at tænke på. Det er både LLD og Det Virtuelle Universitet eksempler på."

 

Filosofi ind i samfundsdiskussioner
På spørgsmålet om, hvad hans vigtigste kvalifikation er til posten, svarer Hans Siggaard Jensen: "Min tværfaglighed." Han har altid blandet filosofi og erhvervsøkonomi med psykologi og pædagogik, og han mener, at vi alle i højere grad bør blande fagdiskussioner ind i hinanden: "For eksempel synes jeg, at vi indenfor uddannelsespolitikken skal forske i 'dannelse'. Vores undervisningsminister vil gerne have flere værdidiskussioner, men jeg synes feltet skal bredes mere ud, så det bliver 'dannelsesdiskussioner'. Det handler om, at jo mere komplekst, man tænker samfundet, jo mere kommer de etiske aspekter ind i vurderingen. En god bil kan for eksempel være god i den forstand, at den er mere energiøkonomisk end en anden bil. Så har man vurderet den ud fra en miljøetisk betragtning. På den måde spiller etiske betragtninger også ind på økonomiske faktorer, og hvordan det sker, skal LLD blandt andet forske i," slutter Hans Siggaard Jensen.

 

Learning Lab Denmark

 

Relaterede artikler

Både hjerte og hjerne i virksomheden - Der skal være plads til mere hjerte og ikke bare hjerne i erhvervslivet. Vi skal have plads til at forstå hinandens op- ...

Giv din stemme

6 stemmer
4,2/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Job

Pressechef

Frist: Hurtigst muligt

Webredaktør

Frist: 7. december

Marketingkoordinator

Frist: 5. december
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.