Gys på Facebooks kirkegård

Kendte danske virksomheder flokkes på Facebook, men mange af dem stiller op med stendøde sider, som er røget lige i massegraven. Kforum har været på kirkegårdsvandring hos Facebook og fundet de mest gyselige eksempler. Mød KIMs, hvis du tør. Eller hvad med komatøse Bang & Olufsen, en side der udelukkende overlever på den sparsomme føde, den modtager fra nære pårørende.
af Christian F. Andersen

Der er døde og døende sider. En side er død, hvis hverken skaberen eller fans længere udøver nogen form for aktivitet. I sygesengen er en side, hvis der kun er sparsom tilførsel af kommentarer, billeder eller andet materiale. Vi begynder med de mest livløse.

KIMs
Antal efterladte: 12.000
Dødsdato: Oktober 2009
Besøg gravstedet her


På KIMs fanside sker ikke en hujende fis. Klikker man for eksempel på 'produkter', vil man se en pose KIMs chips med havsalt. Er det virksomhedens eneste produkt? Nej, men det ved den virtuelle vandrer kun, fordi nogle fans har været så venlige at oploade billeder af deres favorit KIMS produkter.


Margrethe Vestager
Antal efterladte: 1.200
Dødsdato: Marts 2009
Besøg gravstedet her


Har Margrethe Vestager virkelig ikke gjort, lavet eller sagt noget interessant i snart et år? Svaret er vist nærmere en intern forvirring om, hvorvidt hun skulle have en fan-side eller benytte sin personlige profil

Danmarks Radio
Antal efterladte: 1.600
Dødsdato: Oktober 2008
Besøg gravstedet her


Under 'information' kan man læse om DR i form af en tidslinje med vigtige datoer i Danmarks Radios historie. Ved første øjekast er det lidt af en wow-oplevelse: masser af billeder af de serier og programmer, Danmarks Radio producerer, samt links til programmernes respektive Facebook-sider. Desværre finder man hurtigt ud af, at Danmarks Radios Facebook-side er et sminket lig. Der er absolut ingen puls. Eneste bonus er, at DR for en gang skyld undlader at linke til deres afsnit om licenstilmelding. Det må være en smutter, derfor får du det lige her: www.dr.dk/Licens

Carlsberg
Antal efterladte: 76.000
Sidste aktivitet: Aldrig
Besøg gravstedet her


Ser man bort fra den aktivitet, der var, da Carlsberg oprettede siden samt en kort information om Carlsberg (inklusive den fonetiske transskription /k?rlzb?g/), er intet sket. 76.000 tørstige fans er efterladt uden gravøl.

Novo Nordisk
Antal efterladte: 1.900
Dødsdato: Intet tegn på liv fra skaberens side
Besøg gravstedet her


Novos fanside er et skræmmende eksempel på en hovedløs "selvfølgelig skal vi da være på Facebook"-tankegang. Dødssygt, men dog sjovt, at man under 'anmeldelser' finder denne afsindigt begejstrede eller muligvis dybt selvironiske besked: "What a great idea to have created a profile for Novo Nordisk on Facebook. Whoever did that, you're a genius. Thanks."

Tuborg
Antal efterladte: 125.000
Dødsdato: September 2009
Besøg gravstedet her


Tuborgs side havde faktisk regelmæssige, sjove og velskrevne væg-opdateringer. Ikke længere, desværre. Frisk, Twitter-agtig stil og så er der jo sidens information: "Our mission is to spread the good word about Tuborg almighty. Produkter: Holy water."


Bang & Olufsen
Komaperiode: Siden november 2008
Antal pårørende: 9.600
Besøg sygesengen her


Bang & Olufsens fanside har et flot, personligt profilbillede og med større mellemrum er der stadig fans, der uploader billeder af ikoniske produkter. Skaberens ivrige henvisninger til B & O's egen hjemmeside både på væggen og under information lugter lidt af, at engangsindsatsen på Facebook mest er et opsamlingsmedie for vildtfarne fans med henblik på at genne dem tilbage på virksomhedens hjemmeside.



LEGO
Komaperiode: Siden juli 2008
Antal pårørende: 817.000
Besøg sygesengen her


På LEGOs væg sker der ikke det store længere. Men til gengæld uploader mange fans billeder af selvbyggede projekter til blær og inspiration. Egentlig en fed udnyttelse af siden. Dog synes det en anelse spildt, at der fra LEGOs side ikke er nogen form for kontakt eller brugerinddragelse med de mange fans. Men respekt, siden er i koma på den fede, kultagtige måde.

Og hvad kan vi lære heraf
Virksomheders tilstedeværelse på de sociale medier har længe været til diskussion her på Kforum. De fleste konklusioner angående virksomheders indsats på sociale medier lyder noget i denne stil:

"Du skal kun være på de sociale medier, hvis du kan afsætte tid og indsats til det."

Når det kommer til stykket, kniber det dog med ressourcerne. Alligevel lader det til, at virksomhederne insisterer på at være på. Spørgsmålet er, om det ikke er bedre helt at være væk end at være på - på kirkegården.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job