|
Guidelines til brug af blogging i markedsføring
Brug af bloggere – sådan holder du dig inden for lovgivningen

Foto: Getty images. Yuri Arces.

Skrevet af
I forbindelse med en politianmeldelse for nylig har Forbrugerombudsmanden offentliggjort nogle guidelines til, hvordan man overholder reglerne, når man bruger bloggere og andre influenter i markedsføringen.
Forbrugerombudsmanden politianmeldte for nylig Unilever og mediabureauet MemeCph, fordi man ikke tilstrækkeligt tydeligt kunne se, at et opslag på en dansk sangerindes Instagramprofil, der viste Pepsodent tandpasta, var et betalt opslag.
 
 
Hvordan skal man forholde sig?
Unilever-sagen kan bringe usikkerhed omkring, hvordan man sikrer sig, at man er på den rette side af markedsføringsloven.
Ser man tilbage på 2013-2014, hvor blogsamarbejder for alvor vandt indpas på medieplanen, var det ukendt land, og ikke mange var bevidste om, hvordan man rent juridisk kunne holde sig inden for markedsføringsloven.
 
Det var og er for rigtig mange brands et spørgsmål om uvidenhed og ikke modvilje mod at tilføje ordet ’reklame’ på f.eks. en Instagrampost.
Det er blevet lidt tydeligere nu, hvor forbrugerombudsmanden er kommet med nogle konkrete guidelines til, hvordan bloggere skal tagge billeder og tekster, således at det fremgår klart, at det er et betalt samarbejde. Se links til guidelines nederst i artiklen.
 
Szhirley før, under og efter tandbørstning med Pepsodent. Foto: Szhirley's blog: Szhirley On The Blog
 
Hvornår er et blogsamarbejde en reklame?
Det er som udgangspunkt altid en reklame, hvis et brand mundligt eller skriftligt laver en aftale om, at en blogger skal nævne et brand.
Dette inkluderer en kontantbetaling, men også modtagelse af produkter, services eller lignende.
 
En god tommelfingerregel er at spørge sig selv – er det bloggerens helt eget initiativ?
Har han/hun uopfordret valgt at lægge et billede op, fordi personen synes, at det er et fedt produkt?
Eller har du som brand bidraget med en idé, som vedkommende ellers ikke selv ville have tænkt over?
 
Det er derfor i langt de fleste tilfælde tale om et betalt samarbejde og skal således fremgå på bloggerens kanaler.
Forbrugerombudsmanden har flere bud på, hvordan det kan gøres. Det kan f.eks. være ved at tilføje ”#reklame” på Instagram eller ”Betalt indlæg” på blogs.
 
Det er vigtigt, at markeringen er tydelig og gerne i samme format, som overskriften på indholdet. Det betyder optimalt set, at en youtuber, instagrammer, blogger mfl. skal bruge hashtagget så tidligt i teksten, at det kan ses uden at trykke ”læs mere” eller scrolle ned til bunden af indlægget.
 
Læs forbrugerombudsmandens guidelines her
 

Relaterede artikler

Danske Spil - til glæde og gavn? - Kan det forsvares, at en statsejet virksomhed lokker penge ud af landets befolkning? Og at den med sit virke bidrager ti...
Må jeg fortælle om denne her Bubble Latte? - Lige nu arbejder Forbrugerombudsmanden på en række pejlemærker for virksomheders samarbejde med bloggere, som skal gøre ...
Millenial Influencers på YouTube - Millenial Influencers mestrer nu YouTube-mediet så overbevisende, at alle må tage dem seriøst. Prisshowet Guldtuben var ...
-
Sådan undgår du skjult reklame - Bloggere og kendte personer kan være effektive kanaler for markedsføring. Det skaber udfordringer - især for læserne. Fo...
Glem dagen: Grib mikro-øjeblikket! - I smartphonens tidsalder lever forbrugeren fra mikroøjeblik til mikroøjeblik, afhængig af det überaktuelle behov, som ha...
Den troværdige Youtuber - Så du Guldtuben i lørdags? Her kan du blive lidt klogere på, hvordan vi lader os påvirke af influencers, og hvad der er ...

Giv din stemme

6 stemmer
4,5/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

Content marketing bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Job

Kommunikatør

Frist: 19. november

Managing Director

Frist: 22. november

Kommunikationskonsulent

Frist: Hurtigst muligt
Se alle job Indryk job

Netværk

Webansvarlige

Kun få ledige pladser

Se alle Læs mere

Tilmeld nyhedsbrev

Få alt, hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.