Guide til Knowledge Management

Skrevet af
Vi ved godt, at viden er et centralt element af moderne virksomhedsledelse. Men hvorfor er viden så svær at dele? Hænger det sammen med, at virksomhederne stadig belønner medarbejderne for enkeltmandspræstationer frem for samarbejde, eller er det fordi virksomhederne er dårlige til at indrømme og lære af de fejl de begår? Børsens Ledelses Håndbøger har netop udgivet en bog, der viser hvordan traditionelle og moderne knowledge management teorier kan bruges i danske virksomheder.

Bogen har det til formål at bidrage til udvikling af nye anvendelsesområder ved at fremhæve innovative knowledge management-metoder. Håndbogen er problem- og løsningsorienteret og giver information, værktøjer, praktiske eksempler fra danske virksomheder, samt nyeste viden om metoder og teknikker på området til fagets praktiske udøvere.

Knowledge Management er en bog, for både offentlige og private virksomheder til at tackle nye ledelsesmæssige udfordringer, når viden om kunder og borgere skal gå op i en højere enhed med interne processer og medarbejderes kompetencer. I Knowledge Management er der fokus på medarbejderen, og derfor har emner som personaleledelse, human resource management og kompetenceudvikling også en central placering. Desuden indeholder håndbogen temaer som udvikling af strategier for knowledge management, brugen af ledelsesmodeller, videnregnskaber, kunder og brugere, processer og projektstyring, teknologi samt implementering af knowledge management.

Håndbogen er inddelt i ti fagområder med undertemaer. Temaerne bliver udskiftet efterhånden, som den faglige udvikling gør det nødvendigt. Bogen er baseret på opdatering hver anden måned, så det er muligt at have den nyeste og mest relevante viden på området.


Læs her et afsnit fra Knowledge Management skrevet af Henrik Kærgaard, udviklingschef På Tværs i NIRAS og Kristian Bjerring Lauritsen, Pian Consult.

Relaterede artikler

Videndeling – hvorfor og hvordan ? - Videndeling eller Knowledge Management er et af tidens store buzzwords – og det er der en rigtig god grund til.
Vi ...
Adaptiv videndeling - Videndeling skal, som udgangspunkt, være lokalt organisatorisk forankret, fagligt relevant, fagligt målrettet og personl...
Tell it – don´t show it! – bogen om vidensledelse - Hvis du bruger dage på at søge forgæves i din mailboks efter gamle e-mails så ved du godt at vidensledelse er vigtig. Og...
Videndeling – hvorfor og hvordan ? - Videndeling eller Knowledge Management er et af tidens store buzzwords – og det er der en rigtig god grund til.
Vi ...
Tell it – don´t show it! – anmeldelse af bogen om vidensledelse - Hvis du bruger dage på at søge forgæves i din mailboks efter gamle e-mails så ved du godt at vidensledelse er vigtig. Og...
Knowledge management: Et Pitstop - Vi ved godt, at viden er et centralt element af moderne virksomhedsledelse. Men hvorfor er viden så svær at dele? Hænger...
Vidensdeling - konsulenternes guldæg - Hvad nu hvis deling af viden reelt er umuligt - uanset hvor avanceret eller dyrt et vidensdelingskoncept man anskaffer s...
Hvad gør vi med virksomhedens vigtige viden? - Knowledge management er ikke blot et teknisk værktøj, men en indstilling i virksomheden. Ledelsen skal skabe incitament ...
Videnskollektivisering i vidensvirksomheden - K-forum sætter forsat fokus på Knowledge Management. Denne gang med et speciale om videnskollektivisering i vidensvirkso...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Netværk

Kommunikatører

Gruppen er udsolgt - venteliste

Se alle Læs mere

Kursus

Content marketing bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Job

Praktikant

Frist: 20. november kl. 12.00

Studentermedhjælper

Frist: 27. november

Student Assistant

Frist: 1. december
Se alle job Indryk job

Netværk

Webansvarlige

Kun få ledige pladser

Se alle Læs mere

Netværk

Kommunikatører

Gruppen er udsolgt - venteliste

Se alle Læs mere

Tilmeld nyhedsbrev

Få alt, hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.