Gucci Government - en kritik af nationen som brand

Hovedformålet med at brande en by,region eller land er at gøre den attraktiv overfor turister,videnarbejdere og udenlandske virksomheder. Det er en helt ny funktion at varetage for nationalstaten. At et lands branding-bestræbelser kan have en afsmittende effekt på eksporten er kun sekundært. En kommentar til Kasper Foghs artikel "Nationen som brand" skrevet af Pilip Lau fra E-types.

Flere og flere lande, regioner og byer overvejer at bruge branding-teknikker i styringen af
sit image. Det dokumenterer Kasper Fogh i sin artikel ’Nationen som brand ’ ved at
gennemgå branding-overvejelserne i eksempelvis Storbritannien,Japan,New York og
Spanien. Branding-teknikkerne minder om dem man bruger i mærkevare-baserede
virksomheder som Prada og Gucci. Man kunne passende kalde denne særlige branding-
disciplin for ’Gucci Government ’. I følge Kasper Fogh skyldes det stigende fokus på
branding rundt omkring i verdens rådhuse og parlamenter,at man ønsker at udnytte de
værdier og associationer der ligger i et land i forhold til eksport-erhvervene. Finland kan
brandes som en højteknologisk nation for at højne eksporten af finske højteknologiske
produkter, Frankrig som vin-nation for at højne eksporten af vin,og så videre.


Læs Filip Laus kommentar til Kasper Foghs artikel


Læs Kasper Foghs artiklen nationen som brand

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også