Goooooooooogle

Googles logo er verdenskendt. Selv om det bryder med alle design-regler og dogmer for corporate identity, adskiller det sig ved netop at visualisere en stærk, glad, men også seriøs identitet. Og med de over 800 forskellige sprælske varianter over logoet, kaldet doodles, er Googles visuelle identitet helt unik.

Den 21. maj 2010 fyldte det elskede arkade-spil Pac-Man 30 år. I den anledning var Googles logo omdannet til et ægte Pac-Man-spil med ikke mindre end 255 niveauer. For mange mennesker er Pac-Man den første digitale blockbuster – selve symbolet på computerens indtog i underholdningsbranchen og dermed en milepæl i udviklingen mod det digitale samfund, vi alle sammen lever i i dag uden at tænke nærmere over det. På samme måde som Google i dag er en fuldstændig uomgængelig hjørnesten i de fleste menneskers skole-, arbejds- og ja – liv i det hele taget. Derfor var det naturligt for Google at gøre noget særligt ud af Pac-Man-jubilæet.

 

PacMan Doodle: Google logoformen er helt væk - men samtidig er det verdens første spilbare logo - cool

Spil spillet her

 

Googles Pac-Man-logo var sandsynligvis verdens første interaktive og spilbare logo. Og samtidig det mest avancerede i serien "Google Doodles", som firmaet startede allerede i 1998. Dengang for at annoncere, at Googles to stiftere var taget til Burning Man-festival og derfor ikke kunne hjælpe, hvis serverne gik ned den weekend. Google-logoet er det traditionelle flerfarvede, og Googles doodles er, når logoet bliver omdesignet i alle mulige nye retninger. Som mange andre gode ideer opstod Googles doodle-univers nærmest ved en tilfældighed. Sergei Brin og Larry Page bad en praktikant på kontoret, Dennis Hwang, om at designe Burning Man-doodlen, og i dag er det såmænd stadig Dennis Hwang, der designer de fleste doodles.

 

 

Burning Man Doodle: Opus 1. Den oprindelige doodle i det oprindelige Google logo. Det oprindelige Google logo blev designet af Sergei Brin ved hjælp af gratisprogrammet GIMP. Bemærk udråbstegnet der var med som en hilsen til Yahoo!

 

800 forskellige doodles
Googles digitale museum for Google doodles tæller i skrivende stund over 800 forskellige doodles. De bruges både på den internationale Google-side og landespecifikt på de enkelte landes Google-sider. Der afholdes konkurrencer om at lave den bedste Google Doodle, og den sjove, oplysende og skæve doodle er i det hele taget blevet en så væsentlig del af Googles skærmansigt, at protestbevægelser uden tvivl ville opstå, hvis Google en dag blev udsat for "corporate identity" og besluttede sig for at holde fast i en enkelt udgave af sit logo.

 

En fodboldglad doodle der nu ikke blot eksperimenterer med grafikken men også med teksten

 

Munch Doodle: Skriget - norsk livsangst i den digitale verden

 

Doodle-ideen etablerer en pagt med betragteren – både fordi man forventer, at der nu er en ny doodle en gang imellem, og fordi man så kan have den hyggelige leg med at gætte, hvem den berømte person eller ting er, som doodlen skal fejre. Eller fordi man engageres af den visuelle eller konceptuelle finte. På den måde er doodlen i familie med kendte reklametrick som f.eks. Absolut Vodkas berømte og prisbelønnede serie, der iscenesætter den karakteristiske flaskeform på overraskende og nye måder hver gang.

 

 

 

Det ikke-designede topdesign

 

 


Google logoet som vi kender det. Både i den gængse udgave og i den nye udvikling med en mere elegant skyggelægning. Logoverdenens pendant til tysk fodbold: Ikke kønt men effektivt som bare fanden (PS: I år spiller tyskerne nærmest hollandsk og hollænderne tysk, men det er en anden historie)

 

Logoerne signalerer noget uformelt, venligt og overskudsagtigt. Men de er for en grafiker lidt irriterende at beskæftige sig med. Det er så underspillet, at det ved første øjekast ligner decideret ikke-design. Og ideen med bogstaver i mange forskellige farver minder om de skilte, alle amatører laver for at reklamere for skoleballer eller sommerfester i børnehaven.

 

Desuden er Google-typografien banal og ejendommeligt u-digital i forhold til Googles arbejdsområde. Og endnu værre: Logoet arbejder med bløde skygger, noget der normalt er forbudt i logodesign. Men værst af alt: På trods af alle de fejl og mangler er Google-logoet i alle undersøgelser konstant at finde i top tre som et af verdens mest genkendelige logoer – og Google ligeledes som et af verdens stærkeste brands. På den måde udfordrer Googles succes ved første øjekast alt det, man forlanger penge for som corporate designer. Mærkets succes er et direkte angreb på en analytisk og kunstnerisk bevidst tilgang til corporate branding. Ved FØRSTE øjekast.

 

Omtanke bag det tilfældige
For ved andet øjekast, og de følgende, må man indrømme, at der måske ligger omtanke bag det tilfældige design. Skriften er banal som sagt, og oven i købet en bogskrift, men den har et meget karakteristisk lille g, der kommer til at fungere som visuel krog. Det bliver en slags logo i logoet, hvad man også kan se af, at det lille g er det, Google bruger som favikon (det lille logo forrest i browserlinjen, red.).                        

 

Logoet er skrevet med antikvaskrift, som det hedder, det vil sige en af dem med fødder, som normalt primært bruges til bøger og brødtekst. Det peger på Googles ambition om at indskrive sig i bibliotekets verden. Noget, der har langt mere blivende og lødig værdi end f.eks. konkurrenten Yahoo, der med sit happy, happy, happy Las Vegas-motel-design signalerer underholdning og overfladisk pjat. De mange farver i Google-logoet er samtidig –som en slags modbillede – med til at tage alvoren ud af antikvaskriftens alvor.

 

Yahoo med sit happy, happy, happy Las Vegas-motel-design

 

Det vigtige værdisæt
Ved at vælge, hvilke begivenheder der er værdige til en Google Doodle, siger virksomheden en hel masse om sit værdisæt. Indtil nu har Google hædret så forskellige mennesker som Isaac Newton, H.C. Ørsted, Gandhi, Mondrian, Michael Jackson, jubilæer for Rubik’s Cube, Lego-klodsen og som sagt Pac-Man. Alt sammen noget, der peger på intelligens, udsyn og skaberkraft og på en bevidsthed, der rækker ud over døgnets øjeblikskendte reality-stjerner, talk show-værter og andre underlødige personer.

 

 

Ghandi Doodle i anledning af "Bapu" Ghandis 140 års fødselsdag 2. oktober 2009

 

Desuden laver Google et utal af årstids-doodles, der handler om jul, sommer, Valentine's Day, det kinesiske nytår og meget mere.

 

 

 

Disse årstidsbestemte doodles siger ikke så meget om værdierne, men signalerer, at Google er til stede her og nu – i dette øjeblik, på denne dag, hvor du sidder og skal finde et eller andet. At tidsfæste Google-logoet i den flygtige nutid er et snedigt greb, fordi det fastholder ideen om, at Google er samme sted, hvor du som bruger er, nemlig lige her.

 

Kritikken drukner i succesen
Selve designet og formgivningen af de mange doodles forekommer mig stadig bagudskuende og uoriginal. De minder mig ofte om amerikanske standard-tillykkekort, man kan købe i Hallmark-butikker. Men omvendt er det jo umuligt at kritisere en succes.

 

Så jeg vil bare konstatere, at den svære balancegang for Google er at fastholde variationen og ønsket om konstant hittepåsomhed, samtidig med at selve Googles grundlogo skal bestå og udvikles som den resonansbund, doodlen henter sin klang fra. Man kan forestille sig, at doodlen om nogle år er logoet, og at ingen mere ved, hvordan det egentlige Google-logo ser ud. Om det vil have betydning for Googles position, vides naturligt nok ikke.

 

Newton Doodle: I anledning af Newtons fødselsdag. Om Steve Jobs havde givet tilladelse til at bruge æblet som illustration melder historien ikke noget om

 

Alle skal gøre det samme - bare ikke Google

Normalt siger man, at det vigtigste i at skabe et stærkt visuelt brand er aldrig at tillade tilsmudsning af sit logo og altid, altid, altid at gøre det samme. Der har været eksempler, som f.eks. Irma-pigen, der, inspireret af franske Michelin, arbejder med en opklipning af logoet. Beskæringen er dog stadig umiskendeligt den samme Irma-pige. Google bryder al konventionel visdom ved at tillade markant afvigende udgaver af logoet i sine doodles, men slipper som sagt af sted med det. Og tværtimod skaber Googles doodle-univers mere loyale brugere og beviser, at den digitale verden er forskellig fra den håndgribelige på måder, vi stadig ikke helt forstår. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også