Generation Z – her er der ingen jantelov!
Sig hej til din nye medarbejder (født efter 1993)

Skrevet af

Thilde Egvang
Rådgiver
Advice AS

1 artikler

0 indlæg

Generation Z er digitale indfødte, taler HTML-sprog og er eksperter i brugen af nettet. De kommer til at præge vores fremtidige arbejdskultur. Fords trendrapport for 2015 løfter sløret for de nye tendenser og fortæller om Generation Z.
Ford offentliggjorde i december 2014 deres årlige trendrapport, som afslører indsigter om, hvordan den globale forbrugers vaner og adfærd forventes at forme kulturen verden over fra 2015. Det er godt givet ud at bruge lidt tid på at studere Z’erne, da de så småt er på vej ud på arbejdsmarkedet, og det er dem, som kommer til at bane vejen de kommende år.
 
Generation Z tæller to milliarder på verdensplan. Kilde: Polfoto/Chris Ison. 
 
Generation Z er unge, som er født efter 1993. De er født ind i den digitale tidsalder og kan betegnes som digitale indfødte, modsat de digitale indvandrere fra tidligere generationer. Ingen af os ved helt, hvad Generation Z kommer til at kunne, men der er høje forventninger til generationen, som i alt udgør ca. to milliarder af befolkningen på verdensplan. Generation Z er efterfølgere af Generation Y, som er født fra slut-70’erne til slut-80’erne, og Generation X, som er født mellem midt-60’erne og slut-70’erne.
 
For Generation Z er Java ikke bare et pigenavn. Mange fra generationen begynder som ganske unge at fatte interesse for kodesproget og har ved hjælp af initiativer som Code.org og Mozilla Labs tilegnet sig forudsætningerne for at forstå teknologien og bruge den til eksempelvis at skabe deres egne websites, animationer og spil. Dette forventes dog blot at være begyndelsen, da skoleelever i flere lande er begyndt at modtage undervisning i programmering – en udvikling, som, man forventer, snart bliver standard globalt.
 
Når en så stor del af befolkningen får kodning som modersmål, sætter kun fantasien grænser for, hvad det vil betyde for den teknologiske udvikling og konkurrencen på markedet.
 
 
Trendrapporten afslører, at der i 2017 forventes at være 450 millioner betalinger over mobilen. Generation Z er der allerede. Kilde: Ford trendrepport. 
 

Generation Z er ambitiøse, lader sig ikke let slå ud og har høje forventninger til sig selv. Rapporten fra Ford indikerer, at Generation Z er 55% mere tilbøjelige til at ville starte deres egen virksomhed og have ansatte under sig end Generation Y. Den unge generation omfavner iværksætterånden, og de anerkender og accepterer i stigende grad, at deres eget liv og de produkter, de bruger, er i konstant udvikling. 
 
 
Fejl er et skridt på vejen til succes
For Generation Z er det en naturlig forlængelse af en selv at konstruere og dele indhold online. De har lært af de mange muligheder, internettet giver dem, og formået at drage fordel af det. De kan bruge de sociale medier til at eksponere sig selv og deres budskaber, hvilket muligvis også er en del af forklaringen på, at Generation Z har en større tro på og ønske om at påvirke verden end Generation Y. Det er en generation fuld af håb, som går til verden med et positivt mindset. For dem er det at begå fejl ikke et nederlag, men en del af rejsen til succes – den eneste ægte fiasko er slet ikke at prøve. Ifølge rapporten fra Ford ser denne indstilling ud til at have smittet af på de øvrige forbrugere, som i dag praler mere med deres fiaskoer, end de gjorde før i tiden.
Sammenlignet med Generation Y har Generation Z iværksættere i maven, og 55% starter sandsynligvis en ny virksomhed op. Kilde: Ford trendrepport. 
 
Never off
At de selv opsøger, konstruerer og deler indhold, er muligvis også en af årsagerne til, at netværk for Generation Z har langt større gennemslagskraft end de traditionelle autoriteter. Generationen er online 24/7 og forventer også, at virksomhederne er det. De er vant til selv at researche, før de rådfører sig med eksperter, og de opdager derfor hurtigt, hvis de kan få mere værdi andetsteds. Der er med andre ord store krav til de servicer og tilbud, som virksomhederne tilbyder, hvilket betyder, at vi i fremtiden kommer til at se et langt større fokus på at designe den gode brugeroplevelse.
 
Generation Z er online - 52% bruger YouTube eller andre sociale medier til research. Kilde: Ford trendrepport. 
 
Er du blevet nysgerrig på rapporten fra Ford, som zoomer ind på tidens trends og Generation Z, så brug 15 minutter på at læse rapporten her.
 

Relaterede artikler

Pyt med privatlivet - Den amerikanske forsker Danah Boyd har indsamlet empiri om ”the social lives of networked teens” blandt unge rundt omkri...
Bytte-bytte-købmand - Den unge generation har de sidste ti år været forgangsmænd for at dele ud af deres private erfaringer, sindstilstande og...
Og de nominerede er - Kforum for Studerende har igen i år sat sig for at finde årets k-speciale. Vi er blevet overvældede. Vi er blevet kloger...
Manual til digital strategi - Internettet forandrer verden, det kan ingen være i tvivl om. Allerstørst er forandringerne for virksomheder og organisat...
Farvel til Hipsteren, hulubulu til Cutesteren - De originale hipstere er snart så gamle (undskyld, kreative senior-typer), at der er interessante generationsforskelle m...
Sci-fi eller tech-trends? - Computere, der kan lære af egne fejl, organer i en chip og et flyvende skateboard. Det er bare nogle af de teknologiske ...
Vi-vi-vi-generationen - Unge, digitale indfødte er ikke en mig-mig-mig-generation af selvcentrerede superindividualister. De definerer sig genne...
Så svar dog! - Tre små prikker på telefonen gør os nervøse, når vi sms'er. Det er ventebobler, der indikerer, at personen i den anden e...
Meekers magiske slides - Hvad er 2015's uundgåelige internettrends? Det kan Mary Meeker gøre sig klog på. Siden 1995 har hun udgivet trendrapport...
Storytelling er død - Ask Agger tager i sin nye bog 'Medfortæller' livtag med menneskehedens jagt på mening. Han gør op med klassisk markedsfø...
Er webdesigneren på vej i graven? - Webdesignerne skal til at se sig over skulderen. En revolutionerende platform med fokus på produktion af hjemmesider har...
Fremtiden er freelance og hvad så? - Mange virksomheder holder kun i ringe grad øje med udviklingen. Men fremtiden kommer altså, og den kommer med en vis far...
Millennials ødelægger verden - Det er millennial-generationen, der i hyperaktivt tempo har smadret traditionelle forretningsmodeller, magtstrukturer, i...

Giv din stemme

23 stemmer
4,3/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Job

Studentermedhjælper

Frist: 27. november

Kommunikationskonsulent

Frist: Hurtigst muligt

Kommunikationspraktikant

Frist: Hurtigst muligt
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Kom til K-dag

Bliv en dygtigere facilitator med co-creation

1. marts

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.